گزینه کسی نیستم و به صورت مستقل میآیم | میانگین سن دولت باید ۵۰ سال باشد
وزیر جهاد کشاورزی در دولت دهم گفت: داوطلب ریاست جمهوری باید متناسب با این جایگاه رفیع، شناخت و تجربه داشته و در قوه مجریه کار کرده باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، ۲۸ خرداد سال جاری انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار میشود، از آنجا که حضور پرشور و آگاهانه مردم پای صندوقهای رأی مبتنی بر شناخت و تسلط بر توانمندی و کارآمدی داوطلبان شرکت در این ماراتن سیاسی است، با افرادی گفتگو میکنیم که پا در عرصه انتخابات گذاشته و قصد محک زدن خود در صندوق رأی مردم را دارند.
صادق خلیلیان از داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری است. وی قبل از انقلاب دانشجوی پزشکی بوده و بعد از انقلاب به دلیل تأکید حضرت امام خمینی (ره) بر اهمیت تولید و کشاورزی، به رشته مهندسی خاکشناسی در کشاورزی روی آورده است. اما در مسیر تحصیلات خود به این نتیجه رسیده که کشور در حوزه اقتصاد آسیبپذیر است، بنابراین تحصیلات را در رشته اقتصاد کشاورزی به در مقطع دکترا به پایان رسانده است.
وی فعالیتهای خود را به عنوان کارشناس در جهاد کشاورزی از جهاد دهستان شروع کرده است. او میگوید هیچگاه فکر نمیکردم وزیر جهاد کشاورزی شوم، ولی مرحله به مرحله با کسب تجارب به این مقطع رسیدم. در دولت همزمان با کار در بخش کشاورزی، در توسعه پروژوههای مسکن مهر در حوزه تأمین زمین دستی بر آتش داشته، همچنین یکی از پنج وزیر اصلی در طرح هدفمندی یارانهها و در عین حال از اعضای شورای پول و اعتبار کشور و از وزرای اصلی در ستاد مبارزه با تحریمها بوده است.
خلیلیان سه فرزند دارد. که دختر و پسرش بزرگش متأهل و دختر سوم دانشجوی دکترای زلزلهشناسی و مجرد است. پسرش کارمند یکی از ادارات و دخترانش بدون شغل هستند. او میگوید خانواده هیچگاه با مسئولیتهای وی در وزارت جهاد کشاورزی ارتباط نداشته اند.
بعد از دولتهای نهم و دهم استادی دانشگاه تربیت مدرس را برگزیده و با حقوق استادی امرار معاش میکند. همسرش خانه دار است، اما خرید مایحتاج منزل برعهده خود اوست که میگوید نیازهای روزانه را از میادین تره بار تهیه میکند و از نزدیک با مشکلات معیشتی مردم آشناست. گاه با مترو و تاکسی در سطح شهر تردد میکند و معتقد است اگر مسئولان زندگی مردمی داشته باشند، آنگاه ارزیابیشان از میزان موفقیتشان درست و دقیقتر خواهد بود.
آنچه میخوانید حاصل گفتگوی تفصیلی با این داوطلب کاندیداتوری در انتخابات است.
تسنیم: چطور شد که داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدید؟ چه مشکلاتی را در دوره فعلی و چه توانمندیهایی در خود دیدید که قصد دارید وارد این عرصه شوید؟
خلیلیان: مقام معظم رهبری بر برگزاری انتخابات پرشور تأکید کردند و برای این مسئله اولویت قائل شدند، معیارهایی را هم معرفی فرمودند. در عین حال جایگاه قوه مجریه هم در قانون اساسی مشخص است که نسبت به سایر قوا از جایگاه پرقدرت و تأثیرگذاریتری برخوردارست.
بنابراین افراد باید متناسب با این جایگاه رفیع، شناخت و تجربه داشته و در این قوه کار کرده باشند و با عمق وظایف ریاست جمهوری آشنا باشند تا بتوانند هماهنگیهای چند وجهی در کارها که در حیطه مسئولیتهای رئیس دولت است به وجود بیاورند که لازمه آن داشتن تجربه کار در این قوه است.
قوه قضائیه در دو سال اخیر یک تجربه قوی در این زمینه داشت و برای نخستین بار فردی در رأس این قوه منصوب شد که از درون قوه قضائیه بود و در تمامی سلیقهها مورد استقبال قرار گرفت.
با توجه به اهمیت قوه مجریه باید این تجربه موفق را به این قوه هم تعمیم دهیم و بگذاریم افراد صاحب تجربه و شناخت کافی که در عین حال برنامه دارند وارد شوند.
معتقدم بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب باید این اجازه داده شود که وزرای موفق و بدون حاشیه که با معیارهای قانون اساسی و نظام مطابقت دارند به صحنه بیایند تا کشور را از مشکلات و مسائلی که ناشی از ناکارآمدی دولت آقای روحانی است نجات دهیم. تجربیاتی در دولتهای نهم و دهم داشتیم و بسیار موفق بوده، مردم هم میتوانند عملکرد دو دولت را با یکدیگر مقایسه کنند.
مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود فرمودند شما نیروهای صاحب تجربه و توانمند هستید، این تجربه را در صحنه نگهدارید؛ بنابراین برآیند ارزیابیهایم براین قرار گرفت که بتوانم در این مسیر کمک کنم. امیدوارم جمعبندی به این سمت حرکت کند و در انتخاباتی که مردم در آن حداکثر مشارکت را داشته باشند، نقشی ایفا کنم و اگر نظرشان بر این قرار گرفت خدمتی به کشور داشته باشم.
تسنیم: تعداد زیادی از افراد داوطلب حضور در انتخابات هستند، آیا میان افرادی که احتمال کاندیداتوری دارند کسی را اصلح نمیدانید که وارد میدان میشوید؟
خلیلیان: باید اجازه دهیم تجربههای موفق به عرصه انتخابات بیایند. از پایینترین رده کاری تجربه کسب کرده و به جایگاه وزارت رسیدم و نظر رئیس جمهور و نمایندگان مردم در مجلس را به خود جلب کردم و تجربه نسبی در چهارچوب وظایف قوه مجریه دارم. این شاخصها آمدنم به صحنه انتخابات را توجیه میکند.
من معتقدم باید تجربههای موفق فرصت داشته باشند از درون قوه مجریه به سطح ریاست جمهوری ارتقا پیدا کنند. طبیعتاً افرادی که صاحب تجربه در قوه مجریه نبودهاند در عرصه اجرایی با چالشهای زیادی مواجه میشوند. مثل آقای روحانی!
تسنیم: شما وزیر دولت آقای احمدی نژاد بودید، آیا در این انتخابات گزینه او هستید یا به طور مستقل وارد میدان میشوید؟
خلیلیان: حضور در عرصه انتخابات تصمیم خودم است باید اجازه دهیم مردم گزینهها را انتخاب کنند. آمدهام تا گزینه مردم باشم. گزینه کسی نیستم و به صورت مستقل خواهم آمد.
تسنیم: میفرمایید مستقل هستید، روی کمک جریانی حساب نکردید؟
خلیلیان: مبانی فکری من متعلق به اردوگاه اصولگرایی است. اما برای اصولگرایی تعریف دارم. مقام معظم رهبری سال ۹۴ ویژگیهای فکری حضرت امام (ره) را به عنوان چهارچوب فکری انقلاب تبیین فرمودند و من پیاده کردن آن تفکرات را اصولگرایی میدانم. طبیعتا اگر افرادی با بر این اساس از اردوگاه نیروهای انقلاب و یا نیروهای مستقل من را حمایت کنند، استقبال میکنم.
تسنیم: با دیگر وزرای آقای احمدینژاد که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دارند ارتباط دارید؟
خلیلیان: سال ۹۸ برای انتخابات مجلس با برخی از این افراد جلسه داشتم و در جریان ائتلاف مردم وزرای دولتهای نهم و دهم را به صحنه آوردیم تا در صحنه حضور داشته باشند و ظرفیت خود را در خدمت به نظام و مردم قرار دهند. برهمین اساس در فهرستی که برای مجلس به مردم معرفی کردیم، بودند. ولی برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز به رایزنی و هماهگی در این چهارچوب که کدامیک از ما باقی بماند و بقیه او را حمایت کنند، نرسیده ایم. باید اجازه دهیم فضا یک مقدار جلو برود، چون فضای انتخابات برای تبیین مسائل بسیار مهم است. نباید ورود افراد را نهی کنیم، اجازه دهیم همه داوطلبان بیایند و مسائل خود را تبیین کنند تا مردم بتوانند فرد اصلح را انتخاب کنند.
انتخابات ریاست جمهوری مانند بهار انقلاب و نظام است. باید از این فرصت برای صحبت با مردم و بیان نکاتی با مسئولان استفاده کنیم و در نهایت مسیر به سمتی حرکت کند که هم افزایی و تبیین مسائل برای پشتیبانی از یک حرکت بالنده و حضور حداکثری مردم صورت گیرد. نگاه به ورود افراد باید اینگونه باشد که نیست، متأسفانه یک نگاه تک محوری شکل میگیرد که این نیاید، آن نیاید. اکنون اصولگرایان و اصلاحطلبان هر دو به همین مسئله دچارند.
اگر اجازه دهیم همه خود را در معرض نظرات و مسائل قرار دهند، مردم دریافتیهای فراوانی خواهند داشت و بسیاری از برنامهها برای پشتیبانی از نظام احصا میشود. باید فضا را به سمت انتخابات چند وجهی و تنوع سلایق ببریم.
تسنیم: پس شما از طرفداران تعدد داوطلبان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری هستید.
خلیلیان: باید مسائل برای مردم تبیین و نقاط قوت و چالشهای نظام که باید برطرف شود در قالب داوطلبان انتخابات تبیین شود و برنامهها برای برون رفت از این چالشها توسط افراد مطرح شود. بعد از اینکه از این ظرفیت در فضای انتخابات استفاده کردیم، در روزهای آخر بر اساس جمعبندی که در هر اردوگاه فکری گرفته شده تصمیم گیری صورت میگیرد.
آن زمان به عنوان مثال اگر شورای نگهبان ۱۰ نفر را معرفی کند، پنج نفر در معرض آرای نهایی قرار بگیرند. ولی باید تا روزهای آخر در صحنه باشیم و به نظرسنجی مردم توجه کنیم. چون این انتخاب مردم است و آنها باید تبیین کنند چه فردی برتر است و آیا لازم است وحدت به وجود بیاید یا خیر؛ تجربه نشان داده افکار عمومی خودش افراد را به این سمت سوق میدهد و آنجاست که باید جمعبندی صورت گیرد که چه کسی باید بماند.
تسنیم: با این اوصاف در صورتی که احراز صلاحیت شوید با هیچ گزینهگزینهای ائتلاف نمیکنید و به نفع کسی کنار نمیروید؟
خلیلیان: باید اجازه دهیم مسیر، حرکتهای بعدی را تعیین کند. با دوستان همفکری میکنم و در تبیین مسائل کمک میگیرم. اما وقتی فردی با ارزیابی و برنامه وارد عرصه میشود و اوضاع را رصد کرده باید اجازه دهیم براساس ارزیابیهای خود مسیر را دنبال کند.
تسنیم: چقدر به برنامههایی که دارید متکی هستید؟
خلیلیان: به خداوند متکی هستم؛ اما فردی که صلاحیتش یکبار از سوی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس تأیید شده و دوره خود را به اتمام رسانده، صلاحیت عمومی را دارد. و من بر تجربه موفق تأکید دارم. معتقدم کسی از بیرون قوه مجریه در رأس آن قرار گیرد موفق نخواهد بود.
برنامههای داوطلبان انتخابات باید مبتنی بر تجربیات عمل شده باشد نه برنامههای ذهنی و ما در دولتهای قبل تجربههای موفقی داشتیم که این برنامهها تداوم داشت. اینها را در قالب یک برنامه مدون جمع آوری کردم. ترکیب تجربه، عمل با عدد و رقم مشخصی که قابل ارزیابی است.
تسنیم: شما امروز مهمترین مسئله کشور را چه میدانید و چه برنامهای برای حل آن دارید؟
خلیلیان: باید اقتصاد را در اولویت قرار دهیم، چون تمرکز دشمن بر اقتصاد و ضربه زدن از این ناحیه است. معیشت مردم به سختی افتاده و با این چالش بزرگ مواجهیم که برخی دولتمردان و بستگانشان از رانتها استفاده کردند و دچار فساد اقتصادی شدند. اینها اولویتهای دولت بعد را مشخص میکند. همچنین مسائل فرهنگی که جامعه با آن مواجه است نیز در مرحله بعد قرار دارد. اینها رئوس برنامههایی است که ارائه میکنیم.
کشور دچار معضلات بعد برنامهریزی است و بودجهها عملیاتی نیستند که خود معضلی برای رشد و تداوم توسعه کشور و از عوامل تورم شدهاند.
عدم پیشرفت پروژههای عمرانی بار سنگین هزینههای جاری دولتهاست. لذا بعد از ۴۲ سال باید بتوانیم نظام اداری را ساماندهی و در عین حال کسری بودجه دولت را برطرف کنیم. ما این تجربیات را داریم و اکنون میتوانیم آنها ار یک سطح بالاتر ببریم و خدمتگذاری را توسعه دهیم. یک تجربه موفق به نام جهادسازندگی هم از ابتدای انقلاب داشتیم که همراه با سپاه پاسداران به دو بال انقلاب معروف شده بودند. متأسفانه در سال ۷۹ دولت اصلاحات در یک اشتباه استراتژیک جهاد سازندگی را منحل کرد و به نظرم برجام یک توسط اینها آن زمان اتفاق افتاد.
پروندهای که با ۱+۵ با عنوان برجام دنبال میکنند در حقیقت برجام ۲ نظام است. لذا باید آن روحیه و فرهنگ جهادی را که ابتدای انقلاب با کار و تلاش شبانه روزی همراه بود را بازآفرینی کنیم.
جهاد سازندگی در پشتیبانی دفاع مقدس خدمات بسیاری داشت و پس از آن در توسعه و عمران روستایی محرومیت را از چهره بسیاری از روستاها زدود و در بخش تولید هم خدمات گستردهای داشت و در تمام مسئولیتها منشأ اثر بود. قرار بود جهاد سازندگی الگوی اداری کشور شود، اما برخی الگوی ناکارآمد سنتی را حفظ و الگوی انقلابی را منحل کردند؛ لذا بایستی این تجربه مجدد به صحنه کشور بیاید و در تمام دولت احیا شود.
مقام معظم رهبری در دو مقطع فرمودند که ایران پیشرفت کرده، اما این پیشرفتها در تراز این انقلاب نبوده و تأکید فرمودند در عدالت عقب هستیم. معتقدم اگر در گام دوم انقلاب هم براساس آن چه تاکنون به صورت سنتی عمل کردیم پیش رویم، دستاورد بیشتری نخواهیم داشت. اینها وظایف را مشخص میکند که بایستی یک تلاش شبانه روزی برای رشد و توسعه و عدالت داشته باشیم. ۴۲ سال از انقلاب گذشته، خوب نیست که بخشی از مردم با فقر و تبعیض و فاصله طبقاتی مواجه باشند دولتها و مجالس میآیند و میروند و کاری نمیکنند.
براساس شاخصهای برنامه توسعه سازمان ملل، ایران از یک کشور کمتر توسعه یافته پیش از انقلاب با سطح توسعه بالا به جمع کشورهای توسعه یافته رسیده و این همان پیشرفتی است که در انقلاب به وجود آمده اما روند آن بسیار کند بوده و شایسته مردم در تراز انقلاب نیست.
تسنیم: قرار است این برنامهها در طول چهار سال به نتیجه برسد؟
خلیلیان: طی دو برنامه پنجساله به سطحی از توسعه خواهیم رسید که دیگر دشمنان چشمی به این آب و خاک نداشته باشند. هم امنیت ملی تقویت میشود هم مسیر رشد و پیشرفت کشور را برای نسلهای آینده هموار میکنیم.
تسنیم: در گام دوم انقلاب مسئله دولت جوان حزب اللهی مطرح است، چقدر روی آن تمرکز دارید؟
خلیلیان: دولتهای نهم و دهم جوانان انقلابی بودند. رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند که این جوانان توانستند با تلاش شبانه روزی اقدامات مهمی انجام دهند و من معتقدم آن تجربه تکرارپذیر است. نشان دادیم یک دولت جوان و انقلابی در تراز انقلاب، میتواند مسائل را به مقصود برساند. ارزیابی که از دولت آینده دارم دولت جوانی است که بر اساس تبیین مقام معظم رهبری شکل میگیرد. ایشان جوان بودن را در قالب با انگیزه بودن و منفعل نبودن تبیین فرمودند و اینکه مسئولان کار و تلاش شبانه روزی داشته باشند. رهبری شهید سلیمانی را مثال زدند که اگر ایشان شهید نمیشدند تا ۱۰ سال دیگر هم از او بهره میگرفتیم. شهید سپهبد سلیمانی سرمایه گرانبهایی بودند که باید زیاد از ایشان یاد کنیم.
باور دارم که میانگین سنی دولت را باید روی ۵۰ نگه داریم و اجازه ندهیم بالاتر برود. الان دولت پیر و فرتوت است که این مسئله در دو جنبه آثار خود را نشان داده است. یکی انفعال مسئولان و دیگر اینکه تفکر انقلابی راهگشا برای مسائل ندارند. این دو مسئله در دولت ضربه زیادی به کشور زده و وضعیت دولت آقای روحانی براساس شاخصهای بین المللی، رکود عمیق همراه با بیکاری و تورم شدید، سختی معیشت مردم، فاصله طبقاتی و فساد برخی مسئولان و بستگانشان است.
بنابراین آقای روحانی باید بداند عملکرد هشتساله او قابل ارزیابی است و دیگر نمیشود با عبارات و ادعاهای پرطمطراق پاسخ مردم را داد. مردم ارزیابی خود از دولت تدبیر و امید را انجام دادند و نمره قبولی ندادند. محبوبیت این دولت در نظرسنجیها به زیر ۱۰ درصد تنزل داشته که در دولتهای بعد از انقلاب بیسابقه است.
تسنیم: نام دولت شما چیست؟
خلیلیان: کشور بایستی صاحب یک نگاه نو به مسائل شود و یک تحول اساسی در نحوه اداره کشور داشته باشیم و بتوانیم ملت را بسیج کنیم و یک جهاد سازندگی برای رسیدن به ایران پیشرفته راه بیندازیم. برای همین نام دولت خود را «نگاه نو و تحول اساسی» گذاشتیم.
تسنیم: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، برنامه شما برای اداره کشور در شرایط تحریم چیست؟
خلیلیان: تحریمها از سال ۹۰ آغاز شد و در سال ۹۱ با موانع آن روبرو بودیم برای همین در مقابله با تحریمهای بیسابقه تجربه داریم و توانستیم طی یک سال پس از تحریمها به یک ثبات نسبی در اقتصاد برسیم. وقتی در سال ۹۲ دولت را به آقای روحانی تحویل دادیم اقتصاد خودش را با شرایط تحریم وقف داده بود و نرخ تورم به زیر ۳ هزار تومان در حال تنزل بود ولی آقای روحانی اجازه نداد کمتر شود. زمانی که دولت را تحویل دادیم مردم دسترسی کامل به مواد غذایی داشتند و صادر کننده مرغ و تخم مرغ بودیم. اکنون مردم با معضل مرغ، تخم مرغ و روغن دست به گریبان هستند و دولت در تأمین سادهترین نیازهای مردم گرفتار شده است و انعکاسی که صفهای طولانی در خارج کشور دارد، شایسته نظام نیست.
معتقدیم تحریمها قابل مهار است و ما یکبار اینکار را با برنامه ریزی مبتنی بر توانمندیهای داخلی و در عین حال استفاده از ظرفیتهای گسترده بین المللی انجام داده ایم. بنابراین میتوان به راحتی تحریمها را خنثی کرد و مسیر رشد اقتصادی کشور را به بالای پنج درصد در مرحله نخست و در مرحله دوم به هشت درصد که نیاز توسعه کشور است.
اشتباهی که آقای روحانی در سیاست خارجی داشت این بود که تمام ظرفیتهای خود را بر اساس برجام و تعهدی که طرف مقابل باید اجرا میکرد گذاشت. به عبارت بهتر ابتکار عمل را به دشمن سپرد. اگر برجام نتیجه میداد قطعا باعث همافزایی میشد، لذا بایستی پلن اصلی مبتنی بر تواناییهای داخلی و ظرفیتهای گسترده بین المللی باشد و در چند پلن برنامهها را جلو ببریم.
سیاست خارجی نباید منفعل باشد، باید دیپلماسی فعال سازنده و در عین حال هوشمند داشته باشیم. اینکه چهار سال منتظر بمانیم ببینیم ترامپ میماند یا میرود یعنی نگهداشتن کشور در بنبست. در حالی که سند همکاری راهبردی ایران و چین راهکاری است که کشور را از بن بست خارج و آمریکا را وادار کرد بدون پیش شرط به مذاکرات بازگردد. متأسفانه دولت آقای روحانی از این ظرفیتها غفلت کرد و ضربه سختی به کشور زد و هشت سال فرصتهای کشور از بین رفت.
تسنیم: فوریترین کاری که پس از ریاست جمهوری انجام میدهید چیست؟
خلیلیان: باید ابتکار عمل را مبتنی بر ظرفیت داخلی برای حل مشکلات اقتصادی، مبارزه با فساد و جلب اعتماد عمومی قرار دهیم. نباید اجازه دهیم ناکارآمدی یک دولت، گریبان یک ملت را بگیرد. بنابراین باید دولتی هوشمند و با روحیه انقلابی برای حل مشکلات سازماندهی کنیم و با یک سیاست خارجی موفق آن را تکمیل کنیم.
فوریترین کار برای دولت آینده بازسازی قدرت خرید مردم است. در عین حال حمایت بخش تولید که طرحی برای آن تدوین شده است.
آقای روحانی اشتباه استراتژیکی انجام داد که در چهارچوب تحریمها یک سیاست ارزی غلط را هم از سال ۹۷ در پیش گرفت و ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ را برای همه فعالیتهای تأمین کرد.
وقتی کشور با محدودیت ارزی مواجه است این سیاست غلط است که ارز گرانبها را صرف واردات کردند در حالی که باید پشتیبان تولید و معیشت میشد. خرابی اقتصادی کشور ناشی از بیتدبیری و سیاستهای غلط است که اگر اصلاح شود به رفاه کمک میکند و میتوانیم سال ۱۴۰۰ را سال افزایش تولید و سهولت در زندگی مردم کنیم.
تسنیم: برای اجرای برنامههای خود سقف فروش نفت چقدر در نظر گرفته اید؟
خلیلیان: اتکای کشور نباید به فروش نفت خام باشد. بایستی با تمام قوا روی صنایع پیشین و پسین مرتبط با نفت کار و آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم، بعد محصول صادر شود و کشور از تمرکز بر صادرات نفت خام خارج شود.
نسیم: تقویت پتروشیمیها و صنایع نفتی نیازتسمند سرمایهگذاری کلان و خارجی است آیا در شرایط تحریم این مسئله شدنی است؟
خلیلیان: کشورهای زیادی آماده همکاری با ایران در زمینه پتروشیمی هستند. نمونه آن توافق راهبردی با چین بود و این قابل گسترش به کشورهای توانمندی است که میتوانند در زمینههای مختلف شریک تجاری و اقتصادی ایران باشند تا به این وسیله خود را از بن بست برجام خارج کنیم. این به تحریمشکنی و خنثی کردن آن کمک میکند.
تسنیم: برخی معتقدند تکنولوژیهایی که در غرب وجود دارد را نمیتوان در شرق پیدا کرد؟ نظرتان چیست؟
خلیلیان: اینها صحبتهای غربگراهاست. هیچ برند معروفی نیست که تولیدات آن در چین انجام نشود. چطور کشوری مانند چین بازارهای اروپا و آمریکا را تسخیر میکند.
عدهای میخواهند با این ادعاها واهی باقی ماندن در بن بست برجام را توجیه کنند تا ابتکار عمل در دست دشمن باشد. شما ۶۰ درصد کالاهایی که در قلب اروپا بخرید چینی است.
شرکتها با برندهای معروف استمرار خود در بالاترین سطح را در مراوده با چین قرار دادهاند و یا برای تولید کالاها از چین کمک گرفته اند. طبیعتا قطعات خودرو و هواپیما نمیتواند غیراستاندارد نصب شود و بسیاری از اینها در چین تولید میشود. مگر نزاع آمریکا با چین بر سر چیست؟ آمریکاییها میخواهند جلوی ورود بیشتر چین به اقتصاد آمریکا را بگیرند.
اینکه برخی فعالان اقتصادی ایران قراردادهایی با چینیها میبندند و کالاهای دست سوم آنان را وارد کشور میکنند که به تولید داخل هم لطمه میزند، باید جلویش گرفته شود. در ضمن چین فقط یکی از ظرفیتهای بین المللی است کشورهایی هستند که تکنولوزیهای فناورانه و در عین حال اقتصادی دارند که میتوانیم از آنها به نحو مطلوب استفاده کنیم.
خودمان هم در بسیاری از زمینهها صاحب فناوریهای قابل قبول هستیم. باید اجازه دهیم شرکتهای دانش بنیان با نیروها و ابتکارات جوان به صحنه اقتصاد و تولید بیایند. اینها توقعاتی است که باید از دولت جوان حزب الهی داشته باشیم. نباید اجازه دهیم وقتی میگوییم دولت جوان حزب اللهی، افکار به سمت جوانان ۳۰-۴۰سالهای برود که سودای ریاست جمهوری و وزارت دارند. بلکه نحوه اداره و حرکت کشور باید به سمت استفاده از افکار جدید و جوان باشد.
تسنیم: اگر رئیس جمهور شدید با غرب چه میکنید، برخی اینگونه القا میکنند که نیروهای انقلاب مذاکرهپذیر نیستند، این مسئله را قبول دارید؟
خلیلیان: در دفاع مقدس همراه با اقدامات نیروهای مسلح، با مذاکرات دشمن را از کشور خارج کردیم و سازمان ملل را به مرحلهای رساندیم که صدام را مقصر جنگ قلمداد کنند اینها تجربهای از مذاکرات نیروهای انقلاب است.
اگر دولت آقای روحانی در مذاکره به نتیجه نرسید و به بن بست خوردیم دلیلش این است که افراد با روحیه غیر انقلابی و زرورق پیچ هیچگاه نمیتوانند مذاکره موفق داشته باشند و کشور را به اهدافش برسانند. نباید از مذاکره واهمه داشت. باید به اصول وفادار باشیم و نترسیم. در عین حال بتوانیم با پشتیبانسازی در درون و ظرفیتهایی که داریم دشمن را وادار به پذیرش دیدگاههای خود کنیم. طرفهای مذاکره باید در چهارچوب یک توافق متوازن و احترام به ملت ایران وظایفی که دارد را بپذیرد و انجام دهد و ما باید این را به آنان تحمیل کنیم و نیروهای انقلاب میتوانند این کار را انجام دهند.
عدم موفقیت آقای روحانی، نداشتن روحیه انقلابی و دور شدن از اصول و آرمانهای انقلاب است. متأسفانه یک طیف از نیروهای درون نظام آرام آرام از آرمانها فاصله گرفتند و هرچه این فاصله بیشتر شد مردم بیشتر آسیب دیدند. لذا جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بالاترین سطح مذاکره و حضور در پهنه سیاست بین الملل را داشته و هنوز هم ادامه دارد.
دیدگاه