رستم قاسمی کاندید انتخابات 1400:

گام اول تغییر کیفیت زندگی مردم است | سردار سلیمانی مورد ترور سیاسی قرار گرفت

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آسیب‌های اجتماعی به‌شدت افزایش پیدا کرده که بخش اعظم آن منشا اقتصادی دارد. برنامه من در گام اول بهبود کیفیت اقتصادی زندگی مردم است که می‌تواند در بهبود وضعیت اجتماعی اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از تسنیم، رستم قاسمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشستی که صبح امروز با خبرنگاران داشت، ضمن اعلام کاندیداتوری در ابتدای سخنان خود در واکنش به صحبت‌های ظریف گفت: امروز سردار سلیمانی مورد ترور سیاسی قرار گرفته است.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های خود گفت: دو گام برای عبور از وضعیت کنونی طراحی شده است؛ گام اول تغییر کیفیت زندگی مردم است. عدالت در هدفمندی یارانه‌ها برقرار خواهد شد و کارت سوخت به کارت ملی افراد وصل خواهد شد و دیگر برنامه‌ها نیز تقدیم مردم خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه گام دوم تغییر ریل‌گذاری اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: اقتدار دولت در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و کسانی که با تغییر مخالفند، لازم است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: رونق بازار مهمترین مولفه است ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم و بازار ۸۰۰ میلیون نفری می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند نظام بانکداری نیز باید تغییر پیدا کند و بورس که می‌توانست امیدی برای مردم باشد به ناامیدی تبدیل شده که احیای بورس می‌تواند به رونق بازار بیانجامد.

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ همچنین گفت: آسیب‌های اجتماعی به‌شدت افزایش پیدا کرده که بخش اعظم آن منشا اقتصادی دارد. برنامه من در گام اول بهبود کیفیت اقتصادی زندگی مردم است که می‌تواند در بهبود وضعیت اجتماعی اثرگذار باشد.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین هم گفت: در مورد بحث حضور نظامیان در انتخابات، به لحاظ قانونی نظامیان هم در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری می‌توانند شرکت کنند که البته برای مجلس باید شش ماه قبل استعفا بدهند، اما برای ریاست‌جمهوری قانون چیزی مشخص نکرده است. ضمن اینکه به لحاظ تاریخی بسیاری از روسای جمهور کشورها نظامی بودند. من سپاهی هستم، اما عمرم را برای سازندگی و ساخت اقتصادی کشور صرف کردم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم اظهار داشت: جناح انقلابی برای پیروزی در انتخابات نیازمند اجماع و وحدت است من حدود دو ماه پیش با آقای رئیسی دیدار کردم آن زمان اعلام کردند که تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند، اکنون برنامه‌شان چیست اطلاع ندارم.

قاسمی خاطرنشان کرد: من اگر رئیس‌جمهور بشوم، مذاکره خواهم کرد. با اقتدار هم مذاکره خواهم کرد و خودم نیز فرمان مذاکره را به دست خواهم گرفت.

وی بیان داشت: من برای اینکه مسوولیتی در دولت آینده داشته باشم، کاندیدا نشده‌ام الان نیز برنامه‌ای برای کناره‌گیری به نفع فرد دیگری ندارم.

وزیر پیشین نفت گفت: نفت را باید به فرآورده‌هایی تبدیل کنیم. بنابراین باید از خام‌فروشی جلوگیری کنیم. در دو سالی که من وزیر بودم، آنگونه کشور مورد فشار و تحریم نبوده، اما در آن زمان اقداماتی صورت گرفت و به باشگاه صادرات بنزین تبدیل شدیم. ساخت ستاره خلیج فارس نیز با ۶۹ درصد ساخت و با امضای آقای زنگنه به دولت بعد واگذار شد. در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیز بیشترین فروش نفت را در بازارهای جهانی داشتیم.

قاسمی همچنین عنوان کرد: در مورد واکنش انصارالله یمن نسبت به سخنانم از دوستان خواهش می‌کنم که به متن عربی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: من تعجب می‌کنم از آقای ظریف که بعد از شهادت ایشان مطالبی را بیان می‌کند که ظلم به شهید سلیمانی است. حق شهید سلیمانی نیست. او ۴۲ سال با تمام وجود به مملکت خدمت کرد و قهرمان ایران است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا خود را رجل سیاسی می‌دانید، گفت: من سال‌ها در عمران، آبادانی و اقتصادی کشور کار کردم و عضو کابینه دولت بودم. کسی که در کابینه است در تمامی تصمیمات مشارکت دارد.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: مذاکره و تعامل با دنیا از الزامات حکمرانی است. ما باید با اقتدار مذاکره کنیم.

وی بیان داشت: انقلابی یعنی همه مردم ایران. هیچ خط قرمزی برای اینکه بگوییم عده‌ای انقلابی و عده‌ای غیرانقلابی هستند، نداریم. همه مردم ایران انقلابی هستند و من هیچ تفکیکی قائل نیستم.

رستم قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار افغانستانی گفت: همه دولت‌های ایران تلاش کردند به نحو مقتضی میزبان مردم افغانستان باشند. نگاه ایران به مردم افغانستان نیز همان چیزی است که رهبر انقلاب بدان اشاره کردند. افغانستانی‌ها در جریان مبارزه با داعش شهدای بسیاری تقدیم کردند. ما آرزوی صلح، صفا و آبادانی در کشور همسایه‌مان داریم.

وی همچنین گفت: انتقاداتی بر برجام وجود دارد که خود دوستان نیز متوجه شدند؛ همچون مکانسیم ماشه. اما به هرحال تعهدی است که ایران و دولت‌های ۵+۱ امضا کردند، اما آمریکا از آن خارج شد.

قاسمی گفت: امام فرمود نیروهای مسلح در احزاب و جناح‌های سیاسی شرکت نکنند. در نیروهای مسلح نیز این ممنوعیت وجود دارد، اما برای انتخابات ریاست‌جمهوری ممنوعیتی وجود ندارد و من فارغ از احزاب کاندیدا شدم.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوره‌ای که تحریم بودیم با چین، روسیه، آفریقا و آمریکای لاتین ارتباط خوبی داشتیم؛ تمام دنیا که آمریکا نیست.

قاسمی در واکنش به بخشی از فایل صوتی مصاحبه ظریف بیان داشت: من اکنون در حال تلاش برای فروش نفت هستم که آقای زنگنه هم در مجلس گفتند ما حدود ۶ میلیارد دلار پول در کره داریم. این پول‌ها مربوط به چه زمانی است که در آنجا بلوکه شده است؟ ما بعد از برجام که به کره نفت ندادیم برجام نتوانست آن پول را آزاد کند. در دوره وزارت من هم تحریم و مشکلات بود، اما تلاش کردیم نفت خوبی بفروشیم.

وی همچنین گفت: من از روز نخست بعد از جنگ در بازسازی کشور نقش داشتم و از موسسین قرارگاه سازندگی خاتم بودم.

Share