یادداشت/ مجید عزیزی؛

شهر پایدار شهری نوآور | پیشرفت شهری به پشتوانه تفکر و خرد جمعی

این شهر تاریخی و پرپیشینه، اسیر کج‌سلیقگی و منفعت‌طلبی‌های مدیران و مسئولانی شده که هرکدام با نام خدمت آمدند اما منفعت را بر خدمت ارجح دانسته و با ناکارآمدی‌ خود مانع پیشرفت این شهر تاریخی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجید عزیزی دبیر حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در یادداشتی نوشت؛

شهر رشت با جاذبه‌ها و اماکن دیدنی طبیعی و تاریخی خود ویژگی‌های منحصر به فردی را ازآن خود کرده است.

ویژگی‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را نوازش داده و ذهن‌ هر دوست دار طبیعت را  متحیر می‌کند.

 مجموعه تاریخی _ فرهنگی بافت مرکزی و محدوده پیاده راه فرهنگی که شامل ساختمان‌های سه‌گانه شهرداری (بلدیه)، هتل ایران، اداره پست و کتابخانه ملی (نخستین کتابخانه)، باغ سبزه‌میدان و تندیس‌هایش، خانه قدیری، خانه میرزا خلیل رفیع (نخستین شهردار رشت) و خانه میرزا کوچک خان جنگلی، از روحانیون مبارز گیلانی و حتی ایران از جذابیت‌ هایی است  که هر کدامشان ریشه در تاریخی پر از عبرت و بصیرت برای آیندگان دارد.

عبرتی که دل هر اهل فنی را متحیر ‌می‌کند. حالا این شهر تاریخی و پر پیشینه مدتها اسیر سیاست زدگی و کج‌ سلیقگی و ناکارآمدی مدیریتی شده و منفعت طلبی بر خدمت ارجحیت پیدا کرده و مانع پیشرفت این شهر تاریخی گردیده است.

در شأن شهری به قدمت رشت نیست که با وجود اولین بلدیه ، امروز در ابتدایی ترین شاخصه توسعه و پیشرفت شهری همچون موضوع زمین‌های نسقی دچار معضل بی‌قانونی باشد که این بی‌نظمی و بی قانونی زمینه فساد و ناهنجاریهای اجتماعی را در بدنه اجرایی شهرداری بوجود آورده‌ است.

حال باید اندیشید که در مسیر پیش‌رو ، چه طرح‌ها و برنامه‌هایی می‌تواند این نقیصه را جبران نماید،برنامه‌ای که برمنفعت‌ طلبی‌ها خط بطلان کشیده و نفع عموم را ارجح بداند برنامه‌ای که توسعه شهری را بر توسعه فردی مقدم بداند و پیشرفت شهری را اولویت مسئولیت خود بداند.

گفتنی‌است یک شهر پایدار، شهری نوآور است که ضمن اطمینان از تأمین نیازهای شهروندان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، از سایر ابزارهای علمی و منطقی با تکیه بر استفاده از نخبگان علمی و دانشگاهی مبتنی بر تفکر جمعی در کمیسیون‌های تخصصی شوراها در بهبود کیفیت زندگی ، بهره‌‌وری عملکرد و خدمات شهری و رقابت پذیر استفاده‌ کند.

شهرهای پایدار و نوآور نیازمند مدیریت علمی و تجربی با پشتوانه منطقی‌است، لذا شالوده مدیریت شهری را باید  مبتنی بر نقش فعال در توسعه، مدیریت و هماهنگ‌سازی منابع برای دستیابی به اهداف توسعه شهری دانست و برآن‌ تکیه کرد.

Share