به بهانه طرح جدید کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا؛

تردد خودرو در بافت پیاده راه فرهنگی رشت با کدام پشتوانه کارشناسی؟!

در جلسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به کاهش ارتباط رشت، با شرق و غرب گیلان پس از ایجاد پیاده راه فرهنگی در رشت، از بررسی طرحی باهدف اجازه تردد تاکسی‌های لوکس در پیاده راه فرهنگی رشت خبر داده شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورای شهر که عصر روز چهارشنبه،۱۵ اردیبهشت برگزار شد، طرحی جدید از سوی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک اعلام وصول شد.

«اسماعیل حاجی پور» در این جلسه با اشاره به اجرای پیاده راه فرهنگی که چند سالی از احداث آن می گذرد اظهار کرد: وجود پیاده راه باعث رکود بازار شده است.

وی افزود: از سوی دیگر ورود خودروها از شرق و غرب به میدان شهرداری کاهش یافته و پیاده راه باعث شده عملا بازار در رخوت و رکود قرار گیرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: برای رفع این مشکل طرحی آماده شده که طبق آن برخی تاکسی های لوکس در محوطه پیاده راه اجازه تردد و جابجایی داشته باشند.

به گفته حاجی پور انتظار می رود با اجرای این طرح، تردد در مرکز شهر عادی شده و رونق به بازار بازگردد.

یک طرح و چند پرسش

اظهارات حاجی پور درحالی صورت می گیرد که پیاده راه فرهنگی رشت بر مبنای طرح مصوب بازآفرینی شهری، انسان محور طراحی شده و از سال ۹۵ نیز خودروهای برقی که آلودگی صوتی نیز ندارند، جهت عبور و مرور سالمندان در پیاده راه خریداری شده و مشغول فعالیت هستند.

از سوی دیگر ادعای تردد خودروهای لوکس در پیاده راه فرهنگی رشت درحالی مصرح شده که مشخص نیست این خودروها توسط بخش خصوصی تامین می شود یا قرار است برای تامین آنها از منابع مالی شهرداری استفاده شود.

همچنین اگر رشت دارای خودروهای تاکسی لوکس است این پرسش مطرح می شود که چرا شورای شهر رشت طی فعالیت خود اقدامی در راستای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی برنداشته تا ما شاهد تردد خودروهای پیکان مدل دهه ۶۰ و ۷۰ نباشیم.

تاکید می شود که این ادعا که “تردد خودرو در بافت پیاده راه با رونق بازار ارتباط مستقیمی دارد” هنوز توسط هیچ گزارش کارشناسی تائید نشده و مشخص نیست رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت که آخرین روزهای حضور خود در شورا را تجربه می کند براساس کدام طرح کارشناسی هر از چندگاهی این ادعا را مطرح می کند.

در پایان ضروری است که باتوجه به نارضایتی عموم مردم از تردد خودرو در بافت پیاده راه، کمیته تطبیق مصوبات با دقت پشتوانه کارشناسی این طرح را پس از تصویب ارزیابی کند تا خدای نکرده شاهد اجرای یک طرح غیرکارشناسی دیگر در طول عمر شورای پنجم رشت نباشیم.

Share