وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

احتمال تجدیدنظر در زمان برگزاری امتحانات حضوری در صورت شدت شیوع کرونا

وزیر آموزش و پرورش از احتمال تجدیدنظر در زمان برگزاری امتحانات حضوری در صورت شدت شیوع کرونا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم در برنامه مدرسه تلویزیونی بیان کرد: شهید مطهری در ساخت بنیان‌های اعتقادی و اخلاقی نقش بسیار مهمی داشتند و جامعه ما بسیار به وی نیازمند بود و البته شهادت وی نقطه‌ عطفی شد که جامعه ما با این شخصیت بزرگ و فرهیخته بیشتر آشنا شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امتحانات نهایی حضوری برگزار خواهد شد؟ گفت: از نظر قانونی برای پایه نهم و دوازدهم الزاماً باید امتحانات به صورت حضوری برگزار شود زیرا علت برگزاری حضوری  این آزمون این است که حقوق دانش آموزان رعایت شود زیرا در هدایت تحصیلی و پذیرش در دانشگاه‌ها تاثیر گذار بوده و از این جهت تاکید ما به برگزاری امتحانات حضوری است.

حاج میرزایی گفت: نکته مهم من خطاب به خانواده‌های نگران این است که بدانند، قطعاً ما بدون هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا که موازین بهداشتی را رعایت می‌کند اقدام نخواهیم کرد و هر اقدامی حتماً با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا خواهد بود.

وی افزود: اگر در زمانی که ما امتحانات را برگزار می‌کنیم شیوع کرونا کمتر باشد امتحانات را برگزار می‌کنیم ولی اگر شدت شیوع زیاد باشد ممکن است در زمان برگزاری امتحانات تجدیدنظر کنیم. تلاش داریم تا بعد از عید فطر امتحانات در تمام مقاطع را شروع کنیم و تا پیش از ۲۸ خرداد که روز انتخابات است امتحانات به اتمام برسد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمی شغلی است که تمام لحظات آن خاطره بوده، زیرا ارتباط با انسان‌ها ناب‌ترین ارتباط است. ما مشاغل گوناگونی داریم که هر کدام در جامعه نقش آفرینی می‌کنند اما معلمی چیز دیگری است به جهت اینکه با روح و روان دانش‌آموزان و دانشجویان ارتباط دارد.

حاجی میرزایی گفت: معلم بیش از آنچه که به دانش آموزان یاد بدهد، خودش می‌آموزد. ابهامات و رفتارهای دانش آموزان می‌تواند جهت‌های معلم را برای تدریس و مسیر خود کامل کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معمولاً وقتی ما با یک تغییر فراگیر جهانی روبرو هستیم، عدم اطمینان و نگرانی را در پی دارد اما در کنار همه این کاستی‌ها و نگرانی‌ها فرصت‌هایی هم ایجاد می‌کند. این فرصت‌ها به اعتقاد من در صدا و سیما و در نهاد تعلیم و تربیت خوب مورد استفاده قرار گرفت. صدا و سیما  از این فرصت هم خوب یاد گرفت و هم خوب در این آزمون شرکت کرد. این مشکل فراگیر به ما آموخت و ما را امتحان کرد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من صدا و سیما در این شرایط محک خوبی خورد. صدا و سیما در همان هفته اول به میدان کارآمد وبا تولید و پخش برنامه‌ها فرصت مهمی را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد تا آنها احساس نکنند رها شده‌اند و این احساس رها نشدن فوق‌العاده مهم بوده است.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: هر چقدر فاصله آموزش با دانش آموزان بیشتر شود می‌تواند موجب فاصله عاطفی گردد اما صدا و سیما بلافاصله این فاصله را پر کرد.

وی افزود: وقتی حضور دانش آموزان در مدارس محدود شد پیوندها و شبکه مدارس به نوعی از هم گسیخت و ما باید به سرعت دست به کار می‌شدیم تا مجموعه از هم گسیخته شده است را به سرعت به هم متصل کنیم.

حاجی میرزایی درباره فرصت های آموزشی بیان کرد: در تمام نقاط کشور حداقل یک فرصت برای آموزش فراهم شده است. برخی‌ها می‌گفتند ما در منطقه‌ای که هستیم به اینترنت دسترسی نداریم و یا ابزار مورد نیاز موجود نیست اما تلویزیون این امکان را داشت که همه بتوانند از آن استفاده کنند. پس از آن شبکه شاد آمد و این فرصت را گسترش داد، سپس دانش‌آموزان فرصت پیدا کردند آموزش خود را پیگیری کنند.

او ادامه داد: ما توانستیم یک ترقی کنیم و همه جامعه ایران تحت پوشش ما قرار گرفت. معلم مسئول آموزش به دانش‌آموزان بود اما باید امکانات مختلف را در اختیار معلم قرار می‌دادیم تا بتواند آموزش را دنبال کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظر من اگر می‌خواهیم ببینیم این شیوه چه تاثیری روی دانش‌آموزان داشته بایدبا آن‌ها صحبت کنیم. اگر دانش‌آموزان برنامه‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند این نشان می‌دهد که استراتژی درست بوده است. نباید اجازه بدهیم که محدودیت‌های اینترنتی امکان آموزش را محدود کند. بدترین شکل بی‌عدالتی، عدم دسترسی به فرصت‌های آموزشی است. وقتی دانش آموزان فرصت برابری برای فراگیری داشته باشند می‌توانند نقش آفرینی‌های بیشتری نیز داشته باشند.

حاجی میرزایی تاکید کرد: همه آنچه که به عنوان فرهنگ وجود دارد، محصول تلاش معلم است. نقطه آغاز زندگی، نقطه آغاز یادگیری بوده که حاصل نقش‌آفرینی معلمان است. معلمان در تمام لحظات کودکی در کنار ما هستند و صمیمانه از معلمان ضمن تبریک این روز بزرگ سپاسگزاری می‌کنم.

وی خطاب به معلمان گفت: در دوره کرونا کاری کردید کارستان. راهنمایی، خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و سخت‌کوشی شما  مثال‌زدنی بود.  ایران به همت معلمان سراسر مدرسه شده وقتی مدارس تعطیل شد همه خانه‌های ما در پرتو تلاش معلمان تبدیل به مدرسه شد. سپس مدرسه تلویزیونی ایران آمد و پرتو نور دانش را در پهنه جغرافیایی ایران توسعه داد. بعد از آن شاد آمد و فرایندهای آموزشی را توسعه داد. همه اینها دست به دست هم داد تا آموزش تعطیل نشود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من معتقدم فرهنگیان عزیز از کرونا بسیار آموختند و در آزمون کرونا محک خوردند. آنها شایستگی‌ها و قابلیت‌ها و هوشمندی خود را نشان دادند. یکی از شاخص‌های مهم هوشمندی؛ نوع واکنش در برابر تغییر‌های نوظهور است. معلمان در مقابل این پدیده نوظهور هنرنمایی کردند. دست شما را می‌بوسم و ایران به احترام همه شما به پا می‌خیزد و قدردان تلاش همه شما معلمان است.

Share