از ایلان ماسک تا جک دورسی؛

۲۱ جمله الهام بخش از موفق‌ترین مدیران فناوری دنیا

صنعت فناوری در حال رونق است و همه ما را به سمت یک انقلاب صنعتی جدید سوق می‌دهد. برای کسانی که امیدوارند بتوانند به موفقیت برسند و به یک مدیر موفق در فناوری تبدیل شوند، هیچ میانبری بهتر از گوش سپردن به سخنان افراد موفق در این عرصه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در این مطلب ۲۱ جمله الهام بخش و خردمندانه از ۲۱ نفر از موفق‌ترین افراد دنیای فناوری را انتخاب کرده ایم تا شاید چراغ راهی برای رسیدن به موفقیت باشد.

۱. ایلان ماسک

“مهندسی نزدیک‌ترین چیز به جادوگری است که در جهان وجود دارد.”

“ایلان ماسک” بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت‌های موفق “تسلا” و “اسپیس‌ایکس” یکی از مشهورترین افراد در دنیای فناوری است. موفقیت و انگیزه او ناشی از اشتیاق آشکار او به مهندسی و نوآوری است.

این سخن از وی به ما یادآوری می‌کند که اگر از خود سوال پرسیدید که چرا می‌خواهید مهندس شوید، به یاد داشته باشید آنچه انجام می‌دهید، دست کمی از جادو ندارد.

۲. جف بزوس

فقط افراد تازه وارد نیستند که نیاز به تشویق و راهنمایی دارند. برخی از بزرگان این عرصه هم هنوز به حکمتی که سال‌ها پیش به آن رسیده‌اند، متکی هستند. به عنوان مثال، “جف بزوس” بنیان گذار و مدیرعامل شرکت “آمازون” سال‌ها از این جمله “رالف والدو امرسون” الهام گرفته است:

“زیاد خندیدن، کسب احترام افراد باهوش و جلب محبت کودکان، به دست آوردن قدردانی از جانب منتقدان صادق و تحمل خیانت از جانب دوستان دروغین، ارزش قائل شدن برای زیبایی، یافتن بهترین‌ها، ترک دنیایی اندکی بهتر شده چه با به دنیا آوردن یک کودک سالم، یک تکه باغچه یا یک وضعیت اجتماعی بهتر شده، دانستن اینکه حتی یک زندگی [توسط شما] راحت‌تر شده به معنای این است که شما زندگی کرده‌اید. این موفقیت محسوب می‌شود.

۳. ساتیا نادلا

“صنعت ما به سنت احترام نمی‌گذارد، فقط به نوآوری احترام می‌گذارد.”

“ساتیا نادلا” در اولین ایمیل خود به عنوان مدیرعامل شرکت “مایکروسافت” به نکته‌ای اساسی برای همه صنایع اشاره کرده است: اگرچه یادگیری از قدیمی‌ها خوب است، اما شما همیشه باید در تلاش برای ایجاد چیزی جدید باشید. اجازه ندهید چیزهای کهنه مانع شما شود و راهی جدید را در پیش بگیرید.

۴. ساندار پیچای

“برای من مهم است که ما فناوری را به عنوان یک نیروی برقرارکننده تساوی، به عنوان یک توان برای همه در سراسر جهان هدایت کنیم.”

فناوری با ارائه دسترسی برابر به اطلاعات و ارتباطات، توانایی خارق العاده‌ای دارد که همه ما را در شرایط برابر قرار دهد. این پیامی است که “ساندار پیچای” مدیرعامل شرکت “الفبت” آن را یادآوری می‌کند.

“اگر احساس می‌کنید گم شده‌اید و به دنبال هدف هستید، به یاد داشته باشید که کار شما به ایجاد جهانی بهتر و برابر کمک می‌کند.”

۵. رید هاستینگز

“عصر حجر. عصر برنز. عصر آهن. ما تمام دوران بشریت را بر اساس فناوری‌هایی که استفاده می‌کرده‌اند، تعریف می‌کنیم.”

فناوری فقط مربوط به اینجا و اکنون نیست، بلکه همچنین به معنای یادآوری تمدن ما در خاطر آیندگان است. “رید هاستینگز” مدیرعامل “نتفلیکس” اشاره کرد که کار در صنعت فناوری به این معنی است که شما فقط آینده را شکل نمی‌دهید، بلکه تاریخ هم می‌سازید.

“مهندسان امروز تمدن ما را با نوآوری‌هایشان تعریف می‌کنند.”

۶. مارک زاکربرگ

“بزرگترین خطر، عدم خطرپذیری است. در جهانی که خیلی سریع تغییر می‌کند، تنها استراتژی که شکست را تضمین می‌کند، ریسک نکردن است.”

این یک حرف کلیشه‌ای است، اما واقعیت دارد. شما اگر به تمام شانس‌هایی که به شما روی می‌آورد، پشت کنید، همه آنها را از دست خواهید داد. این همان چیزی است که “مارک زاکربرگ” مدیرعامل فیسبوک نسبت به آن هشدار می‌دهد.

“اگر می‌خواهید موفق شوید، باید اقدام کنید، مهم نیست چقدر سخت به نظر برسد. ایستا بودن و پیشرفت نکردن مطمئن‌ترین راه برای شکست است.

۷. تیم کوک

“کار وقتی معنای جدیدی پیدا می‌کند که احساس کنید در مسیر درست قرار گرفته‌اید. در غیر این صورت، فقط یک شغل است و زندگی برای چنین چیزی خیلی کوتاه است.”

شما باید کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید. “تیم کوک” مدیرعامل فعلی شرکت “اپل” این را به طور قطعی توصیه می‌کند. اگر قرار است زندگی خود را وقف چیزی کنید، باید چیزی باشد که به آن علاقه دارید. در غیر این صورت، فقط یک شغل خواهد بود. وی همچنین افزود که “شما نیازی به انتخاب میان خوب انجام دادن و عالی انجام دادن ندارید. امروزه این بیش از هر زمان دیگری یک انتخاب نادرست است.”

به یاد داشته باشید که چه چیزی شما را به جلو سوق می دهد و بر این حس هدف متمرکز باشید. این چیزی است که بین شغل و حرفه تفاوت ایجاد می‌کند.

۸. مایکل دل

“برای موفقیت نیازی به نابغه بودن یا داشتن بینش خاص یا حتی فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ندارید. شما فقط به یک چارچوب و یک رویا نیاز دارید.”

“مایکل دل” مدیرعامل شرکت “دل” بر این عقیده است که خواه از دانشگاه فارغ التحصیل شوید و یا از هر طریق دیگر راه خود را پیدا کنید، همیشه فرصت‌هایی در دسترس شما هست.

“به آنچه از زندگی می‌خواهید فکر کنید و در حد توان خود به دنبال آن باشید. تفکر جانبی بسیار فراتر از آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، پیش می‌رود.

۹. دارا خسروشاهی

“ناامیدی گاهی باعث نوآوری می‌شود.”

اگر نیاز، مادر اختراع باشد، پس شاید ناامیدی مادر نوآوری باشد. حداقل “دارا خسروشاهی” مدیرعامل شرکت “اوبر” بر این باور است. وقتی به این فکر می‌کنید که چگونه می‌خواهید تأثیر خود را در دنیا بگذارید، همیشه به دنبال آنچه که کم است و چگونه می‌توانید آن خلاء را پر کنید، باشید. بازاری را می‌بینید که اشباع نشده است؟ این همان نقطه شروع شماست.

۱۰. ایوان اشپیگل

“موضوع بیشتر کار کردن نیست؛ بلکه کارکرد منظم است.”

موضوع همیشه این نیست که چه کسی بیشتر کار می‌کند، بلکه این است که چه کسی بهترین زمینه‌ها را برای تمرکز می‌داند. “ایوان اشپیگل” مدیرعامل “اسنپ چت” به ما یادآوری می‌کند که به کار هوشمندانه‌تر نیاز است و نه سخت‌تر کار کردن.

وی می‌گوید که با بررسی و تأمل، می‌توانیم ضعیف‌ترین پیوندها میان ایده‌ها و فرآیندهای خود را تعیین کنیم. مکث، معاینه و کار موثرتر را فراموش نکنید.

۱۱. جک دورسی

“همه جزئیات را کامل کنید و تعداد جزئیات نیازمند کامل شدن را محدود کنید.”

سادگی همیشه کلیدی است. شاید کسی این را بهتر از “جک دورسی” مدیرعامل “توییتر” نمی‌داند. وی می‌گوید که هنگام ایجاد یک چیز جدید، آن را در ساده‌ترین شکل مقیاس‌بندی کنید. اگر چیزی قرار است موفقیت آمیز باشد، باید قابل دسترسی و بلافاصله قابل استفاده باشد.

۱۲. دن شولمن

“یکی از راه‌های درک پیشرفت انسان این است که ببینیم چگونه فناوری، محصولات و خدمات را به تدریج در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر کرده است.”

فراموش کردن اینکه فناوری به چه میزان جامعه ما را شکل داده، آسان است. “دن شولمن” مدیرعامل “پی پال” به درستی خاطرنشان می‌کند که هدف فناوری ایجاد جهانی برابرتر است.

۱۳. جینی رومتی

“رشد و آسایش با هم هم‌زیستی ندارند.”

قبول این موضوع بعضی اوقات دشوار است، اما درست است. شما نمی‌توانید واقعاً موفق شوید، مگر اینکه خودتان را به خارج از منطقه امن و راحت خود هدایت کنید. “جینی رومتی” مدیر اجرایی شرکت “آی‌بی‌ام” نیز با این عقیده موافق است.

وی می‌گوید شما هرگز به درستی نمی‌دانید که توانایی چه چیزی را دارید، مگر اینکه از برنامه عادی خود خارج شوید و دیدگاه‌های جدید را کاوش کنید.

۱۴. برایان کرزانیچ

“من می‌دانم که دانشکده مهندسی واقعاً چقدر سخت می‌تواند باشد، اما ارزشش را دارد.”

وقتی دانشجو هستید زندگی همیشه سرگرم کننده و بازی نیست. فشار زیادی برای موفقیت وجود دارد و شما ممکن است خود را در مورد توانایی‌های خود زیر سوال ببرید و اینکه آیا این مسیر برای شما درست است یا نه. فقط به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید.

شخصی که توانسته با مصائب زندگی دانشجویی مبارزه کند و موفق شود، مدیرعامل اسبق شرکت “اینتل”، “برایان کرزانیچ” است که در حال حاضر مدیر عامل شرکت “CDK Global” است. وی تصدیق می‌کند که خواندن رشته مهندسی هرچقدر هم سخت باشد، هر ثانیه‌اش ارزشمند است. وی می‌گوید از تجربه خود نهایت استفاده را ببرید و همه تلاش خود را به کار ببندید.

۱۵. پیر نانترم

“آیا شما در نقش خود احساس خوبی دارید؟ اگر بله، برای شما زمان مناسبی برای آزمایش چیزی جدید و خارج شدن از منطقه امن شماست.”

کلیشه دیگری که یک حقیقت را در خود جای داده این است که شما باید کاری انجام دهید که هر روز شما را بترساند. طبق گفته “پیر نانترم” مدیرعامل سابق شرکت “Accenture” که در سال ۲۰۱۹ درگذشت، راحتی دشمن موفقیت و نوآوری است.

وی بر این عقیده بود که همیشه ارزش این را دارد که چیز جدیدی را امتحان کنید. حتی اگر شکست بخورید، بیشتر از اینکه تلاش نکرده باشید، درباره خود و روند خلاقیت خود خواهید آموخت.

۱۶. استوارت باترفیلد

“اگر یک‌دل نباشید و به خود تلقین نکنید، طراحی چیزی برای کسی بسیار دشوار می‌شود.”

همیشه یادآوری این نکته مهم است که بهترین فناوری‌ها برای خدمت رسانی به مردم ایجاد شده‌اند. به همین دلیل شناخت افراد و نیازهای آنها کلید موفقیت در فناوری است. “استوارت باترفیلد” بنیان‌گذار “Flickr” و “Slack” بر این عقیده است.

وی می‌گوید هرگز انسان‌های پشت ماشین‌ها را فراموش نکنید، خواه کارگران شما باشند یا بازار هدف شما. موفقیت خود را در میزان توانایی تفسیر و تأمین نیازهای انسان بسنجید.

۱۷. سوزان ووجیتسکی

“کدنویسی مانند نوشتن است و ما در دوره یک انقلاب صنعتی جدید زندگی می‌کنیم. آنچه اتفاق افتاده این است که شاید همه می‌دانند چگونه از رایانه استفاده کنند، مثل اینکه خواندن بلدند، اما نوشتن آن را نمی‌دانند.”

هرگز میزان مهارت‌های خود را دست کم نگیرید. همانطور که “سوزان ووجیتسکی” مدیرعامل یوتیوب اشاره می‌کند؛ کدنویسی یکی از ارزشمندترین مهارت‌هایی است که امروزه هر کس می‌تواند بیاموزد.

وی بر این باور است که ما در آستانه عصر جدیدی از فناوری هستیم و هر روز به اهمیت مهارت‌های خلاقانه مانند کد نویسی افزوده می‌شود. برای کار خود ارزش قائل شوید و بدانید که آینده‌ای هیجان‌انگیز می‌سازید.

۱۸. ریچارد برانسون

“از نظر من، تجارت، پوشیدن کت و شلوار یا راضی کردن سهام‌داران نیست، بلکه صادق بودن با خود، با ایده‌های خود و تمرکز بر موارد ضروری است.”

وفادار ماندن به آنچه که هستید و متعهد بودن به آن احساسات به شما در حرفه خود کمک خواهد کرد. موفقیت “ریچارد برانسون” به عنوان مدیرعامل “گروه ویرجین” در گرو این جمله است. سلیقه برانسون و عشق به شکستن مرزها در زمینه ارتباطات، بانکداری، موسیقی، مسافرت، هوافضا و حمل و نقل طی سال‌های متمادی موجب موفقیت وی در طیف گسترده‌ای از تجارت‌ها شده است. وی موفقیت خود را مدیون حفظ اصالت خود می‌داند.

۱۹. تونی هسیه

“کسب و کارها اغلب فرهنگ را فراموش می‌کنند و در نهایت آنها از آن رنج می‌برند، زیرا شما نمی‌توانید خدمات خوبی را با کارمندان ناراضی ارائه دهید.”

متأسفانه “تونی هسیه” بنیان‌گذار شرکت “Zappos” در سال ۲۰۲۰ درگذشت. با این حال، تأثیر او در دنیای تجارت الکترونیکی و فلسفه کارمند محور وی زنده خواهد ماند. وی سرگرمی و فردیت را در محل کار تشویق می‌کرد. او می‌خواست یک فضای باز و خلاق ایجاد کند که جاه طلبی‌ها و رسیدن به اهداف را برای کارمند تسهیل کند. سبک مدیریت وی طی این سال‌ها توسط تعداد بی‌شماری از استارتاپ‌ها پذیرفته شده است.

۲۰. جاش جیمز

“وقتی ایده‌ای پیدا کردید که نمی‌توانید به آن فکر نکنید، احتمالاً ایده خوبی برای پیگیری است.”

“جاش جیمز” بنیانگذار و مدیرعامل شرکت “دومو”(Domo) می گوید: آیا ایده‌ای دارید که نمی‌توانید آن را از ذهن خود بیرون کنید؟ مفهومی که می‌تواند یک ایده تجاری مناسب باشد؟ چرا برای پیگیری آن اقدام نمی‌کنید؟ برخی از بزرگترین ایده‌های جهان با همین احساس سمج و آزار دهنده آغاز شده‌اند.

۲۱. دیوید کارپ

“کارآفرین کسی است که دارای بصیرت برای چیزی است و می‌خواهد آن را ایجاد کند.”

“دیوید کارپ” بنیان‌گذار “Tumblr” می‌گوید اگر می‌خواهید یک ایده را به نتیجه برسانید، به یک بینش و بصیرت و چشم انداز احتیاج دارید. کارآفرینان و مدیران عامل عالی عرصه فناوری می‌دانند که چگونه یک مفهوم را پرورش دهند، از مردم الهام بگیرند و ایده را به بازار عرضه کنند. فکر کردن روی یک ایده اولین قدم و آسان است و اجرای واقعی آن ایده دشوار است.

Share