سخنگوی کمیسیون قضایی مطرح کرد؛

چک های تضمین شده چه ویژگی هایی دارند؟ | ثبت ۴۴۰ هزار چک در سامانه صیاد

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۲۴۰ میلیون برگه چک تضمین شده در بازار می‌چرخد که قابل اعتبار هستند و به دلیل شرایط کرونایی امکان جمع آوری آنها وجود نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، در مورد مصوبه چک‌های تضمین شده گفت: نمایندگان مجلس مصوبه چکهای تضمین شده را با جزئیات گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مورد بررسی قرار دادند. براساس این لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۴) قانون صدور چک، ماده (۱) این لایحه را تصویب کردند و برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرده اند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر  بیش از ۲۴۰ میلیون برگه چک تضمین شده در بازار می‌چرخد که قابل اعتبار هستند و به دلیل شرایط کرونایی امکان جمع آوری آنها وجود نداشته است.

سرو سامان دادن چک‌های تضمینی در مجلس 

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: چک تضمین شده به صورتی است که صادر کننده و گیرنده آن مشخص است. برای جلوگیری از پولشویی و انحراف در بخش پولی کشور به مردم داده می شود و امکان سودجویی و سوءاستفاده از آن بسیار اندک است. با رفع این ایرادات، ساماندهی در امر چک‌های تضمین شده در بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به مهمترین نکات مصوبه چک‌های تضمینی تاکید کرد: از مهمترین نکات مصوبه چک‌های تضمینی ثبت نام در سامانه الکترونیکی صیاد، پرداخت مبلغ چک تضمین شده فقط در وجه و شماره‌ حساب گیرنده، نحوه ابطال چک تضمینی فقط با درخواست متقاضی یا وکیل یا نماینده قانونی، مفقودی چک تضمین شده با مراجعه متقاضی و گیرنده یعنی ذینفع به بانک امکانپذیر است که تمام موارد عنوان شده مورد بررسی قرار گرفتند. ناگفته نماند سامانه صیاد دایر شده است و ۴۴۰ هزار چک در این سامانه درج شده است. در صورتی که لاشه چک گم شود، از آنجا که در سامانه ثبت شده است، مشکلی ایجاد نمی‌کند. با وجود این سامانه سرقت چک نیز معنی ندارد.

سخنگوی کمیسیون قضایی در پایان خاطر نشان کرد: در گذشته این امکان وجود داشت که چک‌های تضمینی بدون نام صادر شوند اما امروزه گیرنده چک را هم عنوان می‌کنند. دوم اینکه چک‌های تضمینی در سامانه ثبت نمی‌شدند اما اکنون باید در سامانه الکترونیکی صیاد ثبت شوند و همچنین در گذشته مهلت پرداخت و زمان نقض چک یک ماهه در نظر گرفته میشد که امروزه با مراجعه به بانک می‌توان زمان را تمدید کرد. همچنین اگر چکی مفقود شده باشد با حضور هر دو نفر به بانک یعنی پرداخت کننده و گیرنده مانع از سوء استفاده‌های بعدی از چک شد.

Share