عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

با این علائم سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید

مسعود مردانی گفت: افرادی که علائم جدید کرونا یعنی تب بیش از سه روز، تنگی نفس، فشار روی قفسه صدری و اشکال در تنفس را دارند حتما به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از برنا، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگویی با اشاره به انتقال ویروس کرونا از سوی افراد مبتلا گفت: هر یک فردی که مبتلا به کرونای چینی باشد بین یک تا ۲ نفر و هر فردی که مبتلا به نوع انگلیسی آن باشد این ویروس را به ۷ نفر دیگر منتقل می‌کند. باید بدانیم زمانی که یک فردی مبتلا به کرونا می‌شود و نزدیک به ۶ و ۷ نفر از اطرافیان او نیز علائم کرونا را پیدا می‌کنند و آن‌ها نیز ویروس را دریافت می‌کنند مبتلا به نوع انگلیسی کرونا شده‌اند.

او افزود: از زمانی که اولین علائم بیماری در هر فردی پیدا می‌شود بین ۱ تا ۱۴ روز زمان انتقال این بیماری است که به آن دوره نهفتگی بیماری گفته می‌شود. اما متوسط انتقال بیماری از فرد مبتلا تا ۵ و نیم روز است. و از زمانی که علائم کرونا در فردی مشهود می‌شود از یکی دو روز پیش از آن تا پایان دوره بیماری و خارج شدن ویروس از بدن این فرد انتقال دهنده کرونا است که به طور متوسط بین ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد.

مردانی درباره افرادی که بیش از همه در خطر ابتلا به کرونا هستند، بیان کرد: تمام افرادی که تا امروز به این بیماری مبتلا نشده‌اند و آنتی بادی محافظت کننده در بدن آن‌ها وجود ندارد بیش از همه امکان ابتلا به بیماری را دارند. پس از آن‌ افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و سومین گروه کسانی هستند که تا کنون یک بار مبتلا به کرونا شده‌اند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین گونه جهش‌یافته کرونا در ایران عنوان کرد: آخرین گونه جهش‌یافته کووید ۱۹ در ایران نوع بریتانیای آن است که در حال حاضر در کشور پخش شده و نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که گونه غالب کرونا در ایران از نوع انگلیسی آن است. مانند استان‌های مرکزی، هرمزگان و خوزستان که کاملا درگیر این گونه بریتانیایی کرونا شده‌اند.

مردانی ادامه داد: ویروس جدید کالیفرنیایی کرونا که در این منطقه کشف شده نیز هنوز به کشور ما راه پیدا نکرده است.

او درباره لزوم مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گفت: افرادی که علائم جدید کرونا یعنی تب بیش از سه روز، تنگی نفس، فشار روی قفسه صدری و اشکال در تنفس را دارند حتما به بیمارستان‌ها و مراکز  درمانی مراجعه کنند.

مردانی درباره افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، عنوان کرد: سیاست وزارت بهداشت در این بود که کسانی که تا کنون به بیماری کرونا مبتلا بوده‌اند در اولویت دریافت واکسن قرار نگیرند اما در حال حاضر این سیاست تغییر کرده است و تمام افرادی که در معرض ابتلا به بیماری هستند واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

او افزود: عمدتا پس از تزریق واکسن افراد به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما اگر پس از تزریق مبتلا به این ویروس شدند ممکن است در زمان دریافت واکسن در دوره نهفته بیماری بوده‌اند.

عضور کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره نتیجه واکسیناسیون در دیگر کشورها عنوان کرد: از زمانی که واکسیناسیون در دیگر کشورها شروع شده است، در چند روز گذشته بر اساس آمار اعلام شده جانباختگان کشور انگلستان به عدد صفر رسیده است و آمریکا نیز تعداد جانباختگان آن با تعداد جانباختگان ایران در یک سطح است اما باید توجه کرد که جمعیت آمریکا سه برابر و نیم حمعیت ایران است و تا این لحظه ۱۶۵ میلیون نفر در این کشور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مردانی در توصیه به شهروندان به ویژه افرادی که در تعطیلات نوروز سفر رفته‌اند گفت: این افراد تا ۵ روز خود را در خانه قرنطینه کنند و تا جایی که امکان دارد از ارتباط با افراد دیگر بپرهیزند و در این مدت مهمان‌پذیر نباشند و به مهمانی نیز نروند. همچنین شهروندان از تجمع در هر مکانی دوری کنند و تا جایی که امکان دارد به دلیل تراکم جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی از استفاده از آن‌ها پرهیز کنند.

Share