واکنش وزیر بهداشت به اظهارات دیروز روحانی؛

اگر نگاه کارشناسی ما خریدار داشت در موج چهارم کرونا گرفتار نمی‌شدیم

وزیر بهداشت گفت: اگر نگاه کارشناسی خریدار داشت ما در طوفانی به نام موج چهارم کرونای جهش‌یافته نمی‌افتادیم؛ در رابطه با حرف غیرکارشناسی، انتظار تکصدایی نباید داشته باشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سعید نمکی در شصت و چهارمین کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در وزارت بهداشت با بیان این‌که اکثر افرادی که در مراسم مذهبی مشارکت داشتند، کنار ما بودند، گفت: مدیریت موفق کرونا در کشور آسیب دیده از تحریم‌های ظالمانه صورت گرفت؛ در آمریکا تا ۶ ماه پیش، ۱۱۱ میلیارد دلار برای مدیریت کرونا در بخش سلامت خرج شده و در انگلیس ۲۲ میلیارد پوند به مصرف مقابله با کرونا رسیده است اما ما از یک میلیارد دلاری که مقام معظم رهبری مرحمت فرمودند و موافقت کردند، هنوز بخش قابل توجهش را نگرفته‌ایم؛ بعد از دفاع مقدس چنین همدلی و وفاقی در کشور ایجاد شد که در سایه تجربه دفاع مقدس و زیر بیرق رهبری بود.

وی افزود: راه بسیار پرسختی را با همه سنگلاخ‌ها رفتیم ما با دست‌های بسته اما با چشم‌های باز در اقیانوس بلا شنا کردیم؛ در روزهایی که مرگ ۱۲۰۰ تایی برای ما پیش بینی شده بود مرگ دورقمی در کشور داشتیم. در روزهایی که یکماه از چرخش ویروس جهش یافته کرونا می‌گذشت، ما مرگ‌ها را دورقمی نگه داشتیم در حالی که این ویروس، اروپا را به زانو درآورد.

نمکی با بیان این‌که اتفاقاتی افتاد که هیچ ربطی به این کمیته ندارد، گفت: کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بهترین پیشنهادها را اعلام کرده و دست‌بوس یکایک شما بزرگواران هستم.

وی با بیان این‌که قرار نیست اعتماد مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی حراج کنیم، تصریح کرد: در رابطه با حرف غیرکارشناسی انتظار تکصدایی نباید داشته باشید؛ ما حافظ جان مردم هستیم؛ من وزیر بهداشت مردم ایران با هر اعتقادی هستم و نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.

نمکی گفت: ارزی که در سال ۹۹ برای دارو و تجهیزات پزشکی گرفتیم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از سال ۹۷ بود اما آیا شما حتی یک مورد صف مشابه صف‌های مرغ، صف دارو دیدید؟ هیچکس از من نپرسید که کارخانه‌ها و اتاق عمل‌های کشور چگونه مدیریت شدند که حتی یک رسانه بیگانه نتواند به ما بتازد.

وی با اشاره به مدیریت همزمان کرونا و سایر بیماری‌ها در کشور افزود: کمکی که وزارت بهداشت به امنیت و آرامش جامعه کرده مغفول مانده است. نقش من فریاد برکاستی‌ها نیست بلکه ایجاد آرامش در جامعه است؛ ما نیامده‌ایم برای صندلی‌های دیگری آماده شویم ما برای فداشدن و دفاع از خون شهدا آمده‌ایم که بگوییم ما ملت امام حسینیم.

نمکی ادامه داد: ما سیاست را بلدیم اما اهل سیاست‌بازی نیستیم؛ اگر نگاه کارشناسی خریدار داشت ما در طوفانی به نام موج چهارم کرونای جهش یافته نمی‌افتادیم.

وزیر بهداشت با بیان این‌که قبل از عید تمام رؤسای دانشگاه‌ها را به صورت ویدئوکنفرانس دعوت کردم؛ اظهار کرد: گفتم خودتان را برای یکی از سهمگین‌ترین مبارزات تاریخ اپیدمی آماده کنید. وقتی من به عنوان کارشناس در یازدهم اسفندماه می‌نویسم که پروازهای خوزستان باید لغو شود، برای این است که می‌دانم بمب ویروس کرونا در حال رفتن به اقصی نقاط کشور است. من می‌دانم که ۲۵ درصد از این موارد ابتلا به کرونا به دلیل تست‌های منفی کاذب از دستمان درمی‌رود. شما از محتوای این مکاتبات خبر ندارید و اگر خبر داشتید حتماً با من با یقه جر داده حمایت می‌کردید!

تأثیر مسافرت‌ها بر اجرای طرح شهید سلیمانی

وزیر بهداشت تصریح کرد: من خواستم به ما مهلت بدهند که با دوستان در طرح شهید سلیمانی بتوانیم تا ۱۸ فروردین، شعله‌های کوچک بیماری را در منازل خاموش کنیم تا به هم نپیوندند؛ گفتیم که با جمعیت سیال و مسافر، نمی‌توانیم بیماریابی کنیم؛ دوم آن‌که گفتیم سفر در هر صورت عامل انتقال بیماری است و من نوشتم که تاب آوری مردم مهم است اما تاب‌آوری نظام سلامت مهم‌تر است و دچار ویروس جهش یافته می‌شویم.

در ترکیه به جز کرونای انگلیسی ویروس دیگری در حال چرخش است

نمکی گفت: وقتی می‌گوییم مرز با ترکیه را ببندید به این دلیل است که خبر دارم آنجا به جز ویروس انگلیسی، ویروس کرونای دیگری در حال چرخش است؛ من در نامه خود نوشتم که اگر دچار ویروس جهش یافته آفریقایی و هندی و برزیلی شویم دیگر نمی‌توانیم وضعیت را جمع کنیم.

وی تصریح کرد: انتظار تک‌صدایی از وزیر کارشناس این مملکت را در جهت حرف غیرکارشناسی، نداشته باشید.

وزیر بهداشت با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از وزارت بهداشت یادآور شد: یکبار نشد که من نامه‌ای به مقام معظم رهبری بنویسم و جوابی از ایشان نگیرم؛ زمانی که رنجیده و دل‌شکسته بودم نامه‌ای به رهبری مبنی بر تشکیل قرارگاه کرونا نوشتم؛ رهبری بلافاصله فرمودند اولین جلسه را بعد از مدت‌ها تعطیلی جلساتم خودم برگزار می‌کنم. ایشان در آن جلسه تعیین کردند که مصادیق را وزارت بهداشت تعیین می‌کند و باید اجرا شود نه اینکه بگویند وزیر بهداشت نیز عضوی ازستاد مقابله با کروناست؛ اصلا ستاد ملی بدون مصادیق کارشناسی وزارت بهداشت معنی ندارد.

در دام یکی از سهمگین‌ترین اپیدمی‌های تاریخ کشور افتاده‌ایم

وی با بیان این‌که ما در دام یکی از سهمگین‌ترین اپیدمی‌های تاریخ کشور افتاده‌ایم؛ گفت: یکی از اقوام من در کاشان ۴۸ ساعت برای بستری در بیمارستان در انتظار تخت بود اما این تیم غیرتمندانه ایستاده است که تا آخر کرونا حتی یک بیمار در پشت درب بیمارستان‌ها معطل نماند. در پیک قبلی ۲۳ هزار تخت بیمارستانی پر شد اما امروز ۸۰ هزار تخت آماده کرده‌ایم. در سال گذشته ۳۰۰۰ تخت بیمارستانی ICU آماده کردیم اما پول را به ما ندادند و کمک نکردند؛ اخیراً رئیس جمهور دستور داده است کمک کنند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که ما تمام حیثیت‌مان را گرو می‌گذاریم که آبروی جمهوری اسلامی ایران در دنیا حفظ شود، تأکید کرد: امکان ندارد بگذاریم شهروند جمهوری اسلامی سوژه رسانه‌های بیگانه شود و کسی بتواند بگوید بیماری پشت درب بیمارستان معطل مانده است. افتضاحی که در کشورهای مقتدر اروپایی دیدید را در ایران نخواهید دید اما وقتی حرف کارشناسی را گوش نکردند، کار بر ما سخت‌تر شد.

واکسن ایرانی بهار آماده می‌شود

وی با بیان این‌که طبق مصوبه ۵۲ ستاد ملی مسئولیت تهیه واکسن کرونای خارجی با قرارگاه کروناست، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید لیست این واکسن‌ها را بدهد و مسئولیت تهیه آن با قرارگاه کروناست؛ در بهار واکسن ایرانی کرونا را روی میز جمهوری اسلامی ایران قرار خواهیم داد.

Share