وزیر امور خارجه بریتانیا: وضعیت به شدت نگران کننده است

پرونده دختر زندانی حاکم دبی | سازمان ملل بررسی می کند

حاکم دبی به دلیل رفتار با شاهزاده لطیفه و «هیا بنت حسین» مادر خوانده وی مورد انتقاد قرار گرفته است. هیا دو سال پیش از دبی به لندن گریخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصرایران، انتشار تصاویری از خبر زندانی شدن دختر حاکم دبی در امارات متحده عربی باعث واکنش سازمان ملل و بسیاری از مقامات جهان شد. آن‌ها اعلام کردند که در این مورد تحقیق خواهند کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی‌بی سی، در فیلم‌ها و تصاویر که به صورت مخفیانه ضبط و با بی‌بی سی به اشتراک گذاشته شده‌اند، دختر حاکم دبی به نام لطیفه برای زندگی خود ابراز نگرانی کرده است.

شاهزاده لطیفه در این تصاویر پدرش را متهم کرده در سال ۲۰۱۸ و در حین تلاش برای فرار از شهر او را به گروگان گرفته است.

تصاویر منتشر شده از شاهزاده لطیفه و تلاش دوستانش باعث تقاضای جهانی از سازمان ملل متحد برای بررسی موضوع شده است. در این میان بریتانیا نیز اعلام کرد که این تصاویر «بسیار نگران» کننده هستند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد شاهزاده لطیفه دختر حاکم دبی در یک ویلا زندانی شده است

«دومنیک راب» وزیر امور خارجه بریتانیا در روز چهارشنبه گفت: ما در این باره بسیار نگران هستیم.

وی افزود این تصاویر «یک زن جوان را در پریشانی شدید» نشان می‌دهد. او گفت بریتانیا روند پیشرفت سازمان ملل را در این باره از نزدیک نظاره خواهد کرد.

مقام‌های امارات متحده عربی و دبی گفتند که این شاهزاده تحت مراقبت خانواده و در امنیت است.

دفتر کمیسریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل گفته است که به زودی در مورد شاهزاده لطیفه از امارات پرس و جو می‌کند.

«روپرت کولفیل» سخنگوی سازمان کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: ما مطمئنا این تحولات را با امارات متحده عربی مطرح خواهیم کرد. احتمال دارد سایر قسمت‌های سیستمیِ حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با اختیارات خود با این پرونده درگیر شوند.

دومنیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا: من برخی از فیلم‌ها را دیده‌ام و این وضعیت به شدت نگران کننده است

وی گفت پس از تجزیه و تحلیل فیلم‌های شاهزاده لطیفه گروه فعال سازمان ملل می‌تواند تحقیقات خود در مورد بازداشت وی را آغاز کند.

«شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» پدر لطیفه یکی از ثروتمندترین مقامات در کشورهای جهان، حاکم دبی و معاون رئیس دولت امارات متحده عربی است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «شیخ محمد» یکی از شهرهای موفق در جهان را ساخته اما فعالان حقوق بشر می‌گویند او تحمل مخالفت را ندارد و سیستم قضایی او می‌تواند علیه زنان تبعیض قایل شود.

شاهزاده لطیفه در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا با کمک دوستانش از دبی فرار و زندگی جدیدی آغاز کند.

او در ویدئویی که قبل از فرار سال ۲۰۱۸ خود ضبط کرد گفته بود که اجازه رانندگی، مسافرت یا ترک دبی را ندارد.

چند روز پس از فرار چند مامور شاهزاده لطیفه را در یک قایق در اقیانوس هند بازداشت و او را به دبی بازگرداندند. او از سال ۲۰۱۸ در این شهر امارات ماندگار شده است.

پدرش اعلام کرده که به نفع او عمل می‌کند. مقامات دبی و امارات نیز از قبل اعلام کردند که وی در حمایت خانواده در امان است.

شاهزاده لطیفه قبل از تلاش برای فرار در سال ۲۰۱۸

یورو نیوز در این باره نوشت: «مری رابینسون» گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل و رئیس جمهور پیشین ایرلند که در سال ۲۰۱۸ با شاهزاده لطیفه دیدار داشت و در آن زمان او را یک «جوان آشفته» معرفی کرده بود، اکنون می‌گوید که خانواده حاکم دبی او را «فریب» داده بودند.

بنابراین خانم رابینسون با پیوستن به کارزار تلاش‌های بین‌المللی برای تعیین وضعیت و محل نگهداری شاهزاده لطیفه تأکید کرد که باید درباره او تحقیق شود.

حقوق زنان در امارات متحده عربی

موضوع شاهزاده لطیفه جهان را شوکه کرده است و توجهات بین المللی را به سمت حقوق زنان در امارات متحده عربی برده است. سوال این است که زندگی زنان دیگر در امارت متحده عربی چگونه است؟

زنان در امارات متحده عربی مجاز به رانندگی، رای دادن، کار، مالکیت و حق ارث هستند. در گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۲۰ امارات متحده عربی رتبه دوم برابری جنسیتی در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا (منا) را کسب کرد.

اما منطقه منا در مقایسه با بسیاری از مناطق جهان کمترین امتیاز را در برابری جنسیتی به دست آورد و به غیر از اسرائیل بقیه کشورهای منا امتیازی زیر ۱۰۰ کسب کرده‌اند. امارات متحده عربی در رتبه برابری جنسیتی از میان ۱۵۳ کشور در جایگاه ۱۲۰ قرار گرفت.

با این حال همچنان جنبه‌هایی از زندگی شخصی یک زن در امارات متحده عربی توسط یک «سرپرست» مرد که اغلب همسر یا یکی از بستگان مرد او است، کنترل می‌شود. اگرچه قوانین سرپرستی امارات به سفت و سختی عربستان سعودی نیست اما همچنان زنان برای ازدواج نیاز به اجازه سرپرست مرد خود دارند.

طلاق نیز برای زنان بسیار دشوار است. مردان برای طلاق نیازی به اجازه یا رضایت ندارند اما زنان باید برای طلاق درخواست خود را به دادگاه ارائه دهند. در تعاریف قانونی امارات جنسیت و تبعیض تعاریف مدون و مشخصی ندارند.

در چند سال گذشته تغییرات قانونیِ مثبتی در قوانین این کشور صورت گرفته است. به عنوان مثال قانون مجازات این کشور که خشونت خانگی را مجاز می‌دانست در سال ۲۰۱۶ حذف شد. پیشتر یکی از قوانین حقوقی امارات الزام «اطاعت» زنان از همسران در عرصه شخصی را ایجاد می‌کرد، این قانون نیز در سال ۲۰۱۹ حذف شد. از دیگر اصلاحات قانونی در عرصه حقوق زنان تغییر برخی از متون برای خنثی شدن تبعیض‌های جنسیتی بود.

در اواخر ماه مارس سال ۲۰۱۹ قوانینی جدید به تائید رسید که الزام حفاظت از زنان در موارد خاص را صادر می‌کرد.

قوانین جدید خشونت خانگی را سوء استفاده یا تهدید تعریف می‌کند. در این موارد دادگاه یا قاضی می‌تواند در مورد مردی که از حیطه اختیارات خود در سرپرستی، مسئولیت یا اختیاراتتخطی کرده، تصمیم بگیرد و تمام این موارد نشان می‌دهد که قانون برای حمایت از قربانیانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند ضعف دارند.

«شیخ محمد» حاکم دبی صاحب یک شرکت بزرگ سوارکاری است و در روریداد بزرگی مانند «رویال اسکات» در کنار ملکه الیزابت دوم دیده شده است.

مسابقات اسب دوانی اسکات در بریتانیا از مشهورترین رقابت‌های اسب دوانی جهان است.

با این حال شیخ محمد به دلیل رفتار با شاهزاده لطیفه و همسرش «هیا بنت حسین» مورد انتقاد قرار گرفته است. هیا دو سال پیش همراه دو فرزندش از دبی فرار کرد و به لندن گریخت.

فیلم‌های شاهزاده لطیفه طی چندین ماه گذشته با تلفنی که یک سال پس از فرار به او داده شده، ضبط شده است. او این تصاویر را در حمام ضبط می‌کرد زیرا در این زمان تنها و قادر به قفل کردن در بوده است.

Share