ابطال گواهی فوت خدمه سانچی توسط دادگاه

سانچی خبرساز شد؛ افشای بخشی از آخرین گفته‌های کاپیتان کشتی

با وجود اینکه گواهی فوت ۹ خدمه کشتی سانچی ابطال شد وکیل پرونده با یقین می گوید که احتمالا ۲۹ خدمه سانچی زنده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وکیل تعدادی از خانواده‌های خدمه کشتی سانچی بعد سه سال بعد از حادثه تلخ این کشتی ادعا می‌کند که سرنوشت خدمه ان نامشخص است. وی ضمن افشای آخرین گفته‌های کاپیتان کشتی مدعی شد که یک درصد هم احتمال مرگ سرنشینان سانچی را نمی‌دهد.

مشروح گفتگوی آخرین خبر با عبداللهی وکیلی تعدادی از خانواده‌های خدمه کشتی سانچی را در ویدئوی درج شده در خبر ببینید.

قبول نکردند که ما عضو تیم تحقیقات باشیم

عبداللهی وکیلی تعدادی از خانواده های خدمه سانچی در گفتگو با آخرین خبر با بیان اینکه از روز اول حادثه سانچی اخبار ضد و نقیضی در مورد علت حادثه مطرح شد گفت: دلایلی مانند خفگی بر اثر گاز گرفتگی و دود حاصل از انتشار میعانات سوختی برای این اتفاق ناگوار مطرح شده است اما شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر برای روشن‌تر شدن ماجرا اقدامی انجام نداده‌اند.
وی اضافه می‌کند: “تا زمان دسترسی به اسناد، هیچ عکسی از ناحیه‌ای که کشتی آتش گرفته بود توسط شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر منتشر نشد. حتی سازمان بنادر قبول نکرد که ما عضو تیم تحقیقات باشیم”.

گفتند استخوان‌ها پودر شده است

عبداللهی اظهار داشت:” استدلال شرکت ملی نفتکش این بود که هیچ شرکتی حاضر نیست کشتی را از زیر آب بیرون بیاورد. پیشنهاد دادیم با بهترین شرکت‌های بیمه دنیا قرارداد ببندیم و کشتی را در مدت ۴ ماه از آب خارج کنیم تا تحقیق و تفحص انجام شود. اگر خدمه ایرانی در این کشتی باشند باید استخوان آنها وجود داشته باشد اما گفتند استخوان‌ها پودر شده است”
عبداللهی که معتقد است اراده‌ای از سوی مسئولان برای پیگیری پرونده وجود ندارد، گفت:” اگر شرکت چینی مقصر این حادثه است چرا ایران برای خدمه کشتی سانچی طرح دعوی نکرده است؟ در صورتی که برای کشتی ایرانی درخواست غرامت کرده‌اند”

برای فرار از قانون گواهی فوت صادر کردند

بنابر ادعای وکیل تعدادی از خانواده های خدمه کشتی سانچی، شرکت ملی نفتکش برای خدمه کشتی گواهی فوت صادر کرده است. او این گونه توضیح می‌دهد که اگر گواهی فوت فرضی را برای مدت ۵ سال یا ۷ سال صادر می‌کردند باید از روز اول حادثه حقوق و حق ماموریت خدمه به صورت ارزی و ریالی پرداخت می‌شد. اما گواهی فوت را صادر کردند و گفتند به خانواده ها مستمری می‌دهیم و پرونده بسته خواهد شد.

برای تمام حرف‌ها سند و مدرک داریم 

عبداللهی به آخرین گفته‌های کاپیتان کشتی استناد می کند و می‌گوید: ” طبق بررسی نوار کاپیتان دستور خروج از کشتی و آماده شدن قایق را صادر می‌کند چطور مسئولان انکار می‌کنند؟ تردید نداریم که ۲۹ نفر خدمه از سمت راست کشتی سانچی با قایق پیاده شدند. اگر مسئولان می‌خواهند خلاف این را ثابت کنند کشتی را از زیر آب بیرون بکشند. برای تمام حرف‌ها سند و مدرک داریم و روزی رسانه‌ای خواهیم کرد.”

کوتاه نخواهیم آمد

به گفته عبداللهی در این سه سال یک مسئول در کشور حاضر نشده با این خانواده ها جلسه بگذارد تا دردل شان را بشوند. او اضافه می‌کند: “ما برای احقاق حق خانواده ها کوتاه نخواهیم آمد و پیگیری‌ها را تا انتها ادامه خواهیم داد تا بالاخره پاسخی از سمت مسئولان دریافت شود”.

ابطال گواهی فوت خدمه سانچی توسط دادگاه

بر همین اساس در اواخر دی ماه با رأی قاضی رضا احمدی‌فیروزجایی در شعبه ۱۱۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع شهید باهنر تهران، گواهی‌های فوتی که از سوی سازمان ثبت‌احوال کل کشور برای ۹ نفر از خدمه کشتی سانچی صادر شده بود، خلاف قانون شناخته و ابطال شد.
به این ترتیب، مطابق استدلال دادگاه شعبه ۱۱۵ از مجتمع شهید باهنر تهران، هیچ‌کدام از دلایل و ادله‌ای که شرکت ملی نفت‌کش ایران، سازمان ثبت‌احوال کل کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دادگاه ارائه داده بودند تا نشان دهند گواهی فوت را درست صادر کرده‌اند، مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفت و قاضی تمام استدلال‌های آن‌ها را مردود اعلام کرد و دلایل قانونی وکلای خانواده‌های خدمه سانچی را پذیرفت.
بنابراین رأی به ابطال گواهی‌های فوت ۹ نفر از خدمه کشتی سانچی صادر شد که با گذشت ۲۰ روز از صدور رأی، با توجه به آنکه اعتراضی صورت نگرفت، رأی قطعی و لازم‌الاجرا شناخته شد.
این رأی که در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۹ صادر شده است، با وجود گذشت ۳۰ روز نیز کماکان مورد اعتراض قرار نگرفت و رأی قطعی و لازم‌الاجرا تلقی می‌شود.

دانلود

Share