معاون صنایع‌دستی گیلان خبر داد:

تایید آثار سه هنرمند رشتی‌دوزی به عنوان آثار فاخر کشور

فرزاد رشیدی، معاون صنایع‌دستی گیلان از انتخاب آثار سه هنرمند رشتی‌دوزی به عنوان آثار فاخر کشور خبر داد، افزود: معیار انتخاب آثار جهت معرفی برای انجام ارزیابی‌های کارشناسان حوزه توسعه و ترویج، امکان نمایش آن در موزه‌ها و وجود ابریشم طبیعی و وجود نقش‌های منحصر به فرد بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون صنایع‌دستی گیلان از انتخاب آثار سه هنرمند رشتی‌دوزی به عنوان آثار فاخر کشور خبر داد.

فرزاد رشیدی با اعلام این خبر گفت: معیار انتخاب آثار جهت معرفی برای انجام ارزیابی‌های کارشناسان حوزه توسعه و ترویج، امکان نمایش آن در موزه‌ها و وجود ابریشم طبیعی و وجود نقش‌های منحصر به فرد بوده است.

رشیدی تصریح کرد: یکی از این آثار مانتو رشتی‌دوزی شده با استفاده از الیاف طبیعی و طراحی خانم عالیه صادقی است که طراحی و اجرای آن توسط این هنرمند رشتی‌دوزی و با الهام از طرح‌های سنتی بوده است. این اثر با استفاده از میل و روش سنتی، با رنگ پس‌زمینه آبی آسمانی طراحی شده است که تلاش شده برای ایجاد رنگ‌های به کاررفته در این اثر، از رنگ‌های با منشاء گیاهان محلی مانند رناس، نیل و برگ‌مو استفاده شود.

معاون صنایع‌دستی گیلان افزود: اثر خانم شیما رهبریار با نام «ترنگ تاجی» با حاشیه‌های تودرتو و وزن ۲ کیلوگرمی، با ابعاد ۵/۱ در ۲ متر با استفاده از پارچه ماهوت، دیگر اثر تایید شده فاخر بوده که توسط این هنرمند رشتی‌دوزی دوخته شده است.

فرزاد رشیدی افزود: سومین اثر فاخر رشتی‌دوزی مریم نژادشعبانی با نام «مجمعی هشت‌تاج» با ابعاد ۵/۱ در ۵/۱ متر و با استفاده از پارچه ماهوت است.

شایان ذکر است شهر رشت در سال جاری با تلاش‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به عنوان شهر ملی رشتی‌دوز انتخاب شده است.

Share