از کجا رزین بخریم؟

شما می توانید برای برای خرید انواع رزین شامل رزین اپوکسی، رزین یووی (UV) و سایر انواع رزین با بهترین کیفیت و قیمت ارزان با کارشناسان فروش سایت rezincenter تماس بگیرید.

اگر به دنبال خرید رزین اپوکسی با بهترین مارک و قیمت ارزان هستید، سایت (rezincenter.ir) می تواند گزینه مناسبی باشد. رزین انواع مختلفی دارد که از جمله مهم ترین ها می توان به رزین اپوکسی و رزین یووی (UV) اشاره کرد. هر چند در بازار، قیمت های متفاوتی برای انواع رزین از ارزان تا گران وجود دارد اما سایت رزین سنتر، ارائه دهنده انواع محصولات رزینی با قیمت روز و کیفیت ممتاز می باشد. در ادامه به بررسی رزین و کاربردهای آن می پردازیم:

رزین چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین ماده شیمیایی شبیه صمغ درختان است و از نفت به دست می آید. از رزین می توان به عنوان ماده ای نام برد که قدرت چسبندگی بالایی دارد و تحت شرایط دمایی خاصی سفت می شود. فرایند سفت شدن بسته به نوع رزین از چند دقیقه تا چند روز می تواند طول بکشد. عمدتا در الکل حل می شود ولی در آب حل نمی شود. رزین کاربرد های صنعتی و زینتی زیادی دارد.

در صنعت از رزین برای تولید انواع چسب ‌ها، لاک ها، فوم ها و قطعات کامپوزیتی، لمینیت ها، سنگ مصنوعی استفاده می شود. از کاربردهای هنری رزین می توان به ساخت انواع گردنبند های رزینی، ساخت میز و مبل به صورت ترکیبی آمیخته با رزین و چوب اشاره کرد. از لحاظ ساختار شیمیایی، رزین ها به ۴ دسته کلی رزین‌ پلی‌استر، رزین اپوکسی، رزین‌ وینیل‌استر و رزین فنولیک دسته بندی می شوند. البته می توان رزین ها را به دو دسته غلیط و رقیق نیز گروه بندی کرد.

رزین اپوکسی دارای گروه های اپوکسیدی است و با نام پلی اپوکسید نیز شناخته می شود. آنها دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی عالی و خاصیت چسبندگی قوی هستند و برای ساخت چسب ها، کفپوش ها، آسترها و پوشش های سطحی استفاده می شوند. اصطلاح اپوکسی به گروه شیمیایی اطلاق می‌شودکه شامل اتم اکسیژنی است که با دو پیوند شیمیایی به دو اتم کربن متصل است. ساده‌ترین اپوکسی شامل یک حلقه‌ی سه عضوی با عنوان آلفا اپوکسی یا ۲،۱- اپوکسی می‌باشد.

برای مثال از رزین اپوکسی،  برای تولید زیورآلات کوچک ، جواهرات و صنعت ریخته گری ، کفپوش ها، تخته های موج سواری استفاده می شود. از پلی اورتان برای تولید وسایل و تجهیزات کوچک و همچنین از پلی استر برای تولید اشیا پلاستیکی در مقیاس بزرگ مانند مبلمان ، ساخت جواهرات و… استفاده می شود.

کاربرد اکریلیک در تولید محصولاتی مانند پلکسی گلاس است و سیلیکون برای تولید لاستیک های سیلیکونی انعطاف پذیر بسیار مورد توجه است.

اگر به دنبال ساخت گردنبند و زیورالات رزینی هستید، رزین های غلیظ می تواند گزینه مناسبی باشند. نکته ای که در استفاده از این رزین ها لازم است توجه کنید، گرم کردن رزین قبل از استفاده و همچنین ریختن رزین بر روی سطح مورد نظر به صورت آرام است طوریکه حباب در داخل محلول تشکیل نشود. مؤثرترین راه جهت خارج کردن حبابها ایجاد خلأ است اما به دلیل اینکه این کار نیاز به پمپ وکیوم دارد و ممکن است دسترسی به این تجهیز امکان پذیر نباشد بنابراین برای رقیق‌تر کردن رزین و خروج بهتر حباب‌ها، گرم کردن رزین پیش از ترکیب با هاردنر دومین روش برای خروج حباب‌ها پیشنهاد می‌شود.

قبل از استفاده از رزین چه مواردی را باید بدانیم؟

رزین اپوکسی از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده است. دقت کنید که لازم است این دو ماده تحت نسبت وزنی خاصی به یکدیگر اضافه شوند تا رزین کیفیت مناسب خود را داشته باشد.  مقدار دقیق این نسبت بر روی ظرف اپوکسی که خریده اید، درج شده است. بهتر است رزین را در اتاقی تاریک با دمای گرم نگهداری کنید و مطمئن شوید که درب ظرف به درستی بسته شده است تا ورود هوا باعث خرابی و کاهش کیفیت رزین نشود. رزین های ترموست با یک ماده پخت (کاتالیزور پلیمریزاسیون) در دمای اتاق مخلوط می شود. بسته به محصولات استفاده شده و زمان پخت دمای محیط می تواند از ۵ دقیقه تا ۳ روز برای یک شی کوچک متفاوت باشد. مخلوط کردن دو پارت ، هاردنر و رزین معمولا در قالب سیلیکونی آماده انجام می شود.

مهم‌ترین نکته اینکه فقط و فقط از فروشندۀ مطرح و خوش‌سابقه خرید کنید  رزین اپوکسی مادۀ بسیار حساسی است که به‌دلیل قیمت حدوداً گران و مصرف زیاد، برای افراد سودجو وسوسه‌کننده است.

دقت کنید: نسبت وزنی دو جزء بنا بر نسبت اختلاط (دستور مصرف کارخانۀ تولیدکننده) متفاوت است. به غلظت رزین چوب خریداری شده دقت کنید، باید ببینید برای چه کاربردی نیاز به خرید رزین دارید.. غلظت مخلوط اپوکسی و هاردنری که برای کار با چوب مناسب است حدود ۱۰۰۰ سانتی پوز است و اگر بیشتر از این بود حبابگیری را برای شما مشکل میکند و برای کارهای زیورآلات مناسب تر است.

خواص رزین اپوکسی:

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر جذب تنش‌های مکانیکی و حرارتی
  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • چسبندگی بسیار خوب به مواد و سازگاری با انواع الیاف و سیستم FRP
  • قابلیت پر کنندگی بالا
  • وزن سبک و حجم کم
  • عمر مفید و سرعت تعمیر بالا

معایب رزین اپوکسی:

  • قیمت آن گران‌تر از دیگر انواع رزین است.
  • عمل‌آوری رزین اپوکسی زمان بر است زیرا زمان پخت رزین اپوکسی و عمل پلیمریزاسیون زیاد است.
  • رزین اپوکسی شکل‌پذیر نیست و حساس به ترک‌خوردگی می‌باشد.
  • در دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد کارایی ندارد.

اگر درون رزین حباب تشکیل شد، گرما دادن به رزین یکی از روش های مرسوم برای کاهش حباب های تشکیل شده درون آن است. می توان از سشوار برای گرم کردن رزین استفاده کرد و یا رزین را داخل آب گرم قرار داد تا دمای ان افزایش پیدا کند.

در برخی موارد مشکل دیگر در رزین های ساخته شده، مات شدن سطح رزین است. علت می تواند افت دما یا در تماس قرار داشتن رزین با جریان هوای زیاد باشد. بنابراین لازم است که در هنگام ساخت رزین، دمای محیط تغییر نکند. برای رفع مشکل ماتی در حین ساخت رزین از روش گرما دادن استفاده می شود. اگر رزین نهایی خیلی مات نباشد، در بسیاری از موارد می توان با سمباده و پولیش سطح، شفافیت آن را افزایش داد. در فصل‌های سرد سال، اتفاقی که بسیار شایع می‌باشد این است که رزین اپوکسی به رنگ سفید و شیری شدن متمایل می‌شود و در نهایت ممکن است بصورت جامد سفید رنگی درآید. این سفید شدگی رزین به دلیل ایجاد کریستال‌های رزین است که به علت سرد بودن محیط رزین ایجاد می‌شود. اگر در این حالت از رزین استفاده شود، قطعه نهایی شفافیت کامل نخواهد داشت و مقداری مات خواهد بود.  برای رفع این مشکل کافی است رزین را  مقداری گرم کرده و در دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا به حالت اولیه و شفافیت کامل برگردد.

قیمت رزین اپوکسی شفاف و روان، با توجه به قیمت دلار هر روز تغیر مینماید. و برای خرید آن بهتر است که در همان روزی که قصد خرید دارید استعلام قیمت نمایید. علاوه بر قیمت خود اپوکسی اگر میخواهید بصورت تلفنی و یا اینترنتی خرید نمایید، هزینه ارسال را هم به آن اضافه کنید. با توجه به اینکه انواع رزین با کیفیت های مختلفی وجود دارد، قیمت هر کدام متفاوت است. بهترین پیشنهادی که میتوان به شما داشته باشیم از سایت و فروشندگان معتبر خرید نمایید. از خرید رزین هایی که رنگ هاردنر در آنها زرد میباشد خوداری کنید.

انواع رزین موجود در بازار تهران

  • ررزین آلمانی
  • رزین کره ای
  • رزین تایوانی
  • رزین ترک
  • رزین ایرانی

شما می توانید برای برای خرید انواع رزین شامل رزین اپوکسی، رزین یووی (UV) و سایر انواع رزین با بهترین کیفیت و قیمت ارزان با کارشناسان فروش سایت rezincenter تماس بگیرید.

Share