با کاوشگر "تیان‌ون-1"

چین هم یک روز پس از امارات به مدار مریخ رسید

اولین کاوشگر چین موسوم به “تیان‌ون-۱″(Tianwen-1) یک روز پس از کاوشگر امارات متحده عربی به نام “امل” به معنی “امید” وارد مدار مریخ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شینهوا، اولین کاوشگر چین که عازم مریخ شده بود موسوم به “تیان‌ون-۱” با موفقیت وارد مدار سیاره سرخ شد.

این اتفاق یک روز پس از ورود کاوشگر مریخی “امید” امارات متحده عربی به مدار این سیاره رخ داده است.

این اتفاق باعث می‌شود چین تبدیل به ششمین سازمان فضایی پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا، هند و همین دیروز، امارات متحده عربی شود که موفق به ارسال کاوشگر به سیاره سرخ شده است.

“تیان‌ون-۱” با قرارگیری موفقیت آمیز در مدار مریخ، آماده برداشتن گام‌های بعدی می‌شود. این کاوشگر چند ماه دیگر یک “فرودگر-مریخ‌نورد” ترکیبی از این کاوشگر جدا می‌شود و در دشتی در نیم‌کره شمالی مریخ موسوم به “Utopia Planitia” فرود خواهد آمد.

در حالی که چین همیشه اخبار فضایی خود را فوری و در لحظه به اشتراک نمی‌گذارد، ما می‌توانیم منتظر فرود احتمالی این کاوشگر در ماه مه باشیم.

اولین تلاش چین برای رسیدن به سیاره سرخ مربوط به ارسال مدارگردی به نام “Yinghuo-1” در نوامبر ۲۰۱۱ بود که همراه با ماموریت “فوبوس-گرانت” روسیه پرتاب شد. اما این مدارگرد هرگز از مدار زمین فراتر نرفت و همراه با کاوشگر روسیه در جو زمین سوخت.

“تیان‌ون-۱″(Tianwen-1) به معنای “پرسش از آسمان‌ها” است و اکنون به موفقیتی که کاوشگر “Yinguo-1” نتوانست به آن برسد، دست یافته است. این اولین مأموریت کاملاً تحت هدایت چین با چنین دامنه‌ای است و با مجوز از سازمان ملی فضایی چین ساخته شده است، اگرچه برخی همکاری‌های بین المللی نیز انجام شده است.

این کاوشگر در تاریخ ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ و بر فراز موشک “لانگ مارچ ۵″(Long March 5) چین پرتاب شد.

هدف مریخ نورد “تیان‌ون-۱” جستجوی برکه‌های آب در زیر سطح مریخ است. این مأموریت دامنه بسیار گسترده‌تری نسبت به تلاش قبلی این کشور برای انجام یک مأموریت در مریخ دارد. وزن مدارگرد قبلی ۱۱۵ کیلوگرم بود، اما وزن این کاوشگر به همراه فرودگر و مریخ‌نورد هنگام پرتاب تقریباً ۵ تن بود.

این کاوشگرها هر یک به صورت مستقل، مریخ را به چندین روش ارزیابی خواهند کرد. مدارگرد از یک دوربین با وضوح بالا به علاوه یک مغناطیس‌سنج، یک طیف‌سنج و یک ابزار راداری نقشه‌برداری از یخ استفاده خواهد کرد. همچنین قسمت مداری کاوشگر به عنوان یک نقطه ارتباطی بین مریخ نورد و گروه کنترل مأموریت در چین عمل می‌کند.

مریخ نورد “تیان‌ون-۱” نیز دارای تجهیزات گسترده‌ای است که از جمله آنها می‌توان به ابزارهای هواشناسی و سطح‌شناسی، دوربین‌ها و رادار فوق پیشرفته که مخازن مخفی آب را در زیر سطح باستانی مریخ جستجو خواهد کرد، اشاره کرد.

چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این برکه‌های زیرسطحی بر روی زمین می‌توانند میزبان جوامع میکروبی باشند، بنابراین شناسایی آنها در مریخ گام مهمی در جستجوی حیات در جهان‌های دیگر خواهد بود.

مریخ نورد “تیان‌ون-۱” پس از آنکه از جو مریخ پایین آمد و بر سطح مریخ نشست، با چرخ‌های خود از فرودگر پیاده خواهد شد. اگر فرودگر “تیان‌ون-۱” با موفقیت بر سطح سیاره سرخ بنشیند، چین پس از ایالات متحده آمریکا دومین کشوری خواهد بود که با موفقیت یک سفینه فضایی را در سطح سیاره سرخ اداره می‌کند.

در حالی که اتحاد جماهیر شوروی اولین کاوشگر را در سال ۱۹۷۱ بر سطح مریخ نشاند، اما فرودگر “مارس ۳” کمتر از دو دقیقه پس از لمس سطح مریخ از کار افتاد. اما از طرف دیگر اغلب مأموریت‌های ایالات متحده در سطح سیاره سرخ به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند و یک مریخ نورد دیگر نیز قرار است هفته آینده به این سیاره برسد.

Share