مجید قاسم کردی؛ مشاور حقوقی- فعال مدنی

نقض اصل آزادی؛ تحصیل به زبان مادری

مجید قاسم کردی با اشاره به سوم اسفند روز زبان مادری گفت: جهت تقویت زبان مادری و حفظ فرهنگ‌ها و سنت‌ها آموزش زبان مادری در اقدامی کارشناسانه جز تصمیمات متولیان امر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در پی انتشار خواست مدنی شهروندان درخصوص درخواست آموزش زبان گیلکی در مدارس استان گیلان از مدیر کل آموزش پرورش و استاندار گیلان در گفتگویی با مجید قاسم کردی مشاور حقوقی و فعال مدنی به بررسی این مطالبه مدنی پرداختیم.
این کارشناس ارشدحقوق خصوصی ضمن بیان این نکته که زبان مادری ریشه در هویت و فرهنگ هر ملت دارد انتخاب روزی به نام روز زبان مادری در جهان را نشان از اهمیت و الویت حفظ آن دانست و بیان کرد: باید بپذریم زبان‌مادری بخشی از سرمایه فرهنگی و هویتی گیلانیان است که فراموشی و عدم استفاده روزمره از گویش‌های محلی که بخشی از تاریخ، و هویت معنوی و مادی به حساب می‌آید به تدریج درگذر زمان نیز سبب فراموشی ادبیات، موسیقی، سنت‌ها و فرهنگ در بین مردم خواهد شد.
این مشاور حقوقی ضمن اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی مطالبه شهروندان را امری قانونی در تحقق حقوق شهروندی دانست و اعلام نمود درست است که زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی اعلام شده است. و اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است و منع قانونی ندارد.
قاسم کردی ضمن اشاره به‌عدم همکاری دولت و آموزش پرورش به بهانه وحدت زبان مشترک ضمن اشاره به تفسیر شورای نگهبان از این اصل که «استفاده از زبان‌های محلی آزاد است» اعلام نمود: استفاده از زبان‌های محلی یک حق تام و کاملی برای هر ایرانی است.
وی اذعان داشت: این مطالبه بحق شهروندان گیلانی در دستیابی بحق صحبت و تکلم یا استفاده از زبان مادری در کتاب درسی حق فرهنگی محرزی است.
این فعال مدنی با اشاره به این موضوع که از منظر قانونگذار علاوه بر لزوم حفظ زبان ملی از تعرض بیگانگان، فرهنگ و زبان قومیت‌ها نیز نباید از بین برود یا تضعیف شود، اشاره نمود: همانطور که تدریس زبان‌های خارجی مطابق اصل پانزدهم در مدارس امری متداول است. می‌بایست تدریس زبان‌های محلی یا استفاده از آن‌ها در نشریات محلی دولت و امری بدیهی و رایج باشد.
مجید قاسم کردی در پایان نظر به بند ۷ از ماده ۱۰ قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش که تألیف و طبع و توزیع کتب درسی و نشریات کمک آموزشی بر اساس برنامه‌ریزی‌های زمان‌بندی شده در چهارچوب نظام آموزشی با رعایت اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رعایت بافت متناسب زندگی روستایی، عشایری و شهری پیشنهاد نمود از آنجا که ضرورت زبان عربی و انگلیسی در مدارس تبدیل به امری بدیهی شده است جا دارد جهت تقویت زبان مادری و حفظ فرهنگ‌ها و سنت‌ها آموزش زبان مادری در اقدامی کارشناسانه جز تصمیمات متولیان امر باشد چرا که این امر خود سبب حفظ هویت‌های فرهنگی و جلوگیری از دگردیسی‌های فرهنگی و سلطه فرهنگ‌های بیگانه می‌شود.

Share