آوای سلامت

تتراسایکلین؛ درمانگر همه کاره از دستگاه تنفسی تا سوزاک

اگر به تتراسایکلین یا داروهای مشابه مانند دمکلوسایکلین، داکسی‌سایکلین، ماینوسایکلین یا تایگسایکلین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، تتراسایکلین آنتی بیوتیکی است که با عفونت‌های ناشی از باکتری مقابله می‌کند. از این دارو برای درمان عفونت‌های مختلف باکتریایی پوست، روده، دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری، دستگاه تناسلی، گره‌های لنفاوی، و دیگر سیستم‌های بدن استفاده می‌شود. تتراسایکلین اغلب در درمان آکنه شدید، یا بیماری‌های آمیزشی مانند سفلیس، سوزاک، یا کلامیدیا استفاده می‌شود.

تتراسایکلین برای درمان عفونت‌هایی ناشی از تماس مستقیم انسان با حیوانات آلوده یا غذای آلوده نیز استفاده می‌شود.

در برخی موارد، زمانی که نمی‌توان از پنی‌سیلین یا آنتی بیوتیکی دیگر برای درمان عفونت‌های جدی مانند سیاه زخم، لیستریا، کلستریدیوم، اکتینومایسس و غیره استفاده کرد، تتراسایکلین بکار گرفته می‌شود.

هشدارها

کودکانی که کمتر از هشت سال سن دارند نباید تتراسایکلین مصرف کنند.

استفاده از تتراسایکلین طی دوران بارداری می‌تواند به نوزاد متولد نشده آسیب زده یا موجب تغییر رنگ دائمی دندان در ادامه زندگی نوزاد شود.

باقیمانده دارو در صورت سپری شدن تاریخ انقضای آن باید دور ریخته شود و از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته پرهیز کرد. مصرف تتراسایکلین تاریخ مصرف گذشته می‌تواند موجب سندرمی خطرناک شود که به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

تتراسایکلین از طریق شیر مادر منتقل شده و ممکن است بر رشد استخوان و دندان نوزاد شیرخوار تاثیرگذار باشد. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، بدون اطلاع پزشک نباید این دارو را مصرف کنید.

تتراسایکلین نباید در معرض نور خورشید یا پرتوهای فرابنفش مصنوعی (به عنوان مثال، تخت‌های برنزه کننده پوست) قرار بگیرد. تتراسایکلین می‌تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کرده و احتمال آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

پیش از مصرف تتراسایکلین

اگر به تتراسایکلین یا داروهای مشابه مانند دمکلوسایکلین، داکسی‌سایکلین، ماینوسایکلین یا تایگسایکلین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی، پزشک خود را پیش از مصرف تتراسایکلین از این شرایط آگاه کنید.

اگر برای درمان سوزاک از تتراسایکلین استفاده می‌کنید، پزشک شما ممکن است برای کسب اطمینان ازعدم ابتلا به سفلیس که یک بیماری آمیزشی دیگر است، آزمایش‌هایی را برای شما تجویز کند.

مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری ممکن است بر رشد دندان و استخوان نوزاد متولد نشده تاثیرگذار باشد. مصرف تتراسایکلین طی نیمه آخر بارداری می‌توانند موجب تغییر رنگ دائمی دندان در ادامه زندگی نوزاد شود. اگر باردار هستید یا اگر حین مصرف این دارو باردار شده اید، پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

تتراسایکلین می‌تواند اثر قرص‌های ضد بارداری را کاهش دهد. برای پیشگیری از بارداری می‌توانید با پزشک خود درباره استفاده از روش‌های غیر هورمونی ضد بارداری (کاندوم، دیافراگم با اسپرم کش) مشورت کنید.

تتراسایکلین می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شده و بر رشد استخوان و دندان نوزاد شیرخوار تاثیر بگذارد. هنگام مصرف تتراسایکلین از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کنید.

کودکانی که کمتر از هشت سال سن دارند نباید تتراسایکلین مصرف کنند. تتراسایکلین می‌تواند موجب تغییر رنگ دائمی دندان شده و بر رشد کودک تاثیر بگذارد.

چگونه باید تتراسایکلین مصرف کنم؟

تتراسایکلین را بر اساس دستورالعمل تجویز شده برای شما مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های ارائه شده در نسخه را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از دوره توصیه شده مصرف نکنید.

تتراسایکلین را با معده خالی مصرف کنید، حداقل یک ساعت پیش یا دو ساعت پس از یک وعده غذایی.

تتراسایکلین را همراه با شیر یا دیگر محصولات لبنی مصرف نکنید، مگر آن که پزشک به شما گفته باشد این کار را انجام دهید. محصولات لبنی می‌توانند جذب این دارو را برای بدن دشوارتر سازند.

سوسپانسیون (مایع) خوراکی را پیش از اندازه گیری دوز به خوبی تکان دهید. مقدار داروی مایع را با سرنگ تعیین دوز یا یک قاشق مخصوص اندازه گیری دوز یا فنجان دارو مشخص کنید.

اگر باید عمل جراحی انجام دهید، پزشک جراح را مصرف تتراسایکلین آگاه کنید.

اگر به مدت طولانی از این دارو استفاده می‌کنید، ممکن است به انجام آزمایش‌های پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.

تتراسایکلین را برای مدت زمان تجویز شده مصرف کنید. علائم شما ممکن است پیش از این که عفونت به طور کامل از بین برود، بهبود یابند اما نباید مصرف دارو را متوقف کنید. همچنین، جا انداختن دوزها ممکن است خطر عفونت بیشتر که در برابر آنتی بیوتیک مقاوم است را افزایش دهد.

تتراسایکلین برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی کاربرد ندارد.

اگر فردی دیگر دارای علائم مشابه با شما است، این دارو را با وی به اشتراک نگذارید.

تتراسایکلین را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

داروی استفاده نشده را پس از سپری شدن تاریخ انقضا روی محصول دور بریزید. مصرف تتراسایکلین تاریخ مصرف گذشته می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب وارد کند.

در صورت فراموش کردن یک دوز دارو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد دارو (اُوردوز) در پی دریافت کمک پزشکی فوری باشید.

از چه چیزی باید پرهیز کرد

برای حداقل دو ساعت پیش و دو ساعت پس از مصرف تتراسایکلین از مصرف مکمل‌های آهن، مولتی ویتامین ها، مکمل‌های کلسیم، داروهای ضد اسید یا داروهای ملین پرهیز کنید.

داروهای آنتی بیوتیک می‌توانند موجب اسهال شوند که ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت جدید باشد. اگر با اسهال آبکی یا خونی مواجه هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. از مصرف داروی ضد اسهال تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکرده اید، پرهیز کنید.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت‌های برنزه کردن پوست پرهیز کنید. تتراسایکلین می‌تواند آفتاب سوختگی را تسهیل کند. هنگامی که قصد حضور در فضای آزاد را دارید از لباس مناسب و محصولات ضدآفتاب با SPF ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید.

عوارض جانبی تتراسایکلین چه هستند؟

در صورت مواجهه با نشانه‌های یک واکنش آلرژیک به تتراسایکلین، مانند کهیر، دشواری در تنفس، تورم در صورت، لب ها، زبان یا گلو در پی دریافت کمک پزشکی فوری باشید.

در صورت تجربه موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

– تاول زدن، پوسته پوسته شدن و راش پوستی قرمز

– تب، لرز، بدن درد، علائم آنفلوآنزا

– پوست رنگ پریده یا زرد شده، کبودی یا خونریزی آسان

– هر گونه نشانه یک عفونت جدید

از عوارض جانبی تتراسایکلین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده، بی‌اشتهایی

– تکه‌های سفید یا بروز رخم درون دهان یا روی لب‌ها

– تورم زبان، سیاه یا مودار شدن زبان، دشواری در بلع

– زخم‌ها یا تورم در قسمت رکتوم یا دستگاه تناسلی

– خارش یا ترشح از واژن

اینها بخشی از عوارض جانبی تتراسایکلین هستند. در صورت داشتن هرگونه پرسش یا نگرانی درباره عوارض جانبی این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر تتراسایکلین تاثیر می‌گذارند؟

پزشک خود را از داروهایی که مصرف می‌کنید و آغاز یا توقف مصرف هر نوع دارو، به ویژه موارد زیر آگاه کنید:

– هر نوع آنتی بیوتیک دیگر

– ایزوترتینوئین (آکوتان)

– ترتینوئین (رنوا، رتینا-A، وازانوئید)

– رقیق کننده‌های خون (وارفارین، کومادین، جانتوون)

– یک داروی ضد اسید یا ملین

– یک مکمل ویتامین یا ماده معدنی که حاوی آهن، روی، کلسیم، یا منیزیم است

داروهای دیگر چه تجویزی و چه بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی نیز ممکن است با تتراسایکلین تداخل داشته باشند. در صورت داشتن هرگونه پرسش یا نگرانی در این زمینه با پزشک خود تماس بگیرید.

Share