ظریف بیان کرد:

برجام بار دیگر مذاکره نمی‌شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت برجام یک توافق مذاکره شده است و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد جواد ظریف روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان این مطلب را مطرح کرد و افزود: ایران هیچ‌گاه از توافق هسته‌ای خارج نشد بلکه برخی از تعهدات خود را کاهش داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و بایدن باید به توافقی که پیش از این مذاکره شده است بازگردد، تمام.

ظریف درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره درباره موشک بالستیک ایران هم گفت: اجازه دهید بسیار روشن بگویم که برجام یک توافق مذاکره شده است و نمی‌تواند بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرد. اگر می‌خواهید درباره تسلیحات صحبت کنید، باید به همه جوانب نگاه کنید.

وی افزود: عربستان سعودی در سال گذشته بیش از ۷۰ میلیارد دلار برای تدارکات نظامی خود هزینه کرد. امارات متحده عربی با داشتن جمعیت بومی حدود ۱.۵ میلیون نفر، نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار هزینه نظامی دارد که این‌ها نقل قول از سیپری است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: ایران با داشتن بیش از یک میلیون نظامی رسمی، نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه می‌کند. آیا آن‌ها آماده هستند که هزینه تسلیحاتی خود را کاهش دهند؟ آیا آمریکا آماده است که فروش تسلیحات خود را به منطقه ما که یک چهارم صادرات سلاح در جهان است، متوقف سازد؟

ظریف تصریح کرد: آمریکا نباید درباره موضوع دفاعی ایران صحبت کند، آن‌ها باید درباره تمام تسلیحاتی که به منطقه ما می‌فروشند، حرف بزنند که از آن‌ها علیه زنان و کودکان یمن استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این سوالی است که باید پرسیده شود نه اینکه از ایران خواسته شود که هزینه محدود دفاعی خود را کاهش دهد.

Share