اظهارات کم سابقه ژنرال اسراییلی:

بایدن نباید به برجام بازگردد | به ایران هوا نرسانید تا خفه شود | طرح های حمله به ایران را آماده کردم

«آویو کوخاوی»، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در اظهاراتی کم سابقه با تهدید تلویحی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام گفت، بازگشت آمریکا به برجام هم از نظر عملیاتی و هم از نظر راهبردی برای اسراییل و دیگر کشورهای منطقه بد خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، کوخاوی در کنفرانس سالانه «موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو» – که امسال به صورت مجازی برگزار شده – سخن می‌گفت به دولت بایدن نسبت به بازگشت احتمالی به برجام هشدار داد و گفت بازگشت دوباره آمریکا به برجام یک تهدید غیرقابل قبول خواهد بود و منجر به تشدید رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه خواهد شد.

او گفت: «بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یا حتی توافقی مشابه که از جنبه‌های مختلف بهبود یافته باشد از نقطه نظر عملیاتی و استراتژیک، بد یا اشتباه است.»

این ژنرال اسراییلی با انتقاد از برجام گفت: «اگر برجام هنوز زنده بود ایران تا به حال توانسته بود به سمت تولید سلاح اتمی پیش برود زیرا به گفته او» برجام فاقد محدودیت‌ها و نظارت کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی بود.

او همچنین از آماده‌سازی طرح‌های حمله نظامی به ایران در صورت پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور خبر داد و گفت این طرح‌ها را آماده کرده و روی میز تصمیم گیران سیاسی در تل آویو گذاشته تا هر زمان که لازم دانستند از آن‌ها استفاده کنند.

او گفت: «ایران می‌تواند تصمیم بگیرد که می‌خواهد به صورت پنهانی یا به روشی تحریک‌آمیز به سمت تولید بمب اتمی پیش برود. با توجه به این تجزیه و تحلیل اساسی، من به ارتش اسرائیل دستور داده‌ام که علاوه بر نقشه‌های عملیاتی‌ای که تدارک دیده اند، چند نقشه عملیاتی دیگر نیز آماده کنند… مسلما این رهبری سیاسی اسرائیل است که درباره به اجرا درآمدن این طرح‌ها تصمیم خواهد گرفت اما این نقشه‌ها باید روی میز باشد.»

این ژنرال اسراییلی مدعی شد با توجه به توسعه سانتریفیوژها و افزایش ذخائر اورانیوم غنی شده ایران، «نقطه گریز هسته ای» این کشور ممکن است به ماه‌ها و یا حتی هفته‌ها کاهش یافته باشد و به همین خاطر اسراییل باید طرح‌های حمله نظامی برای متوقف کردن احتمال دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را آماده و روی میز داشته باشد.

دولت اسراییل تاکنون دومرتبه بدون قبول مسئولیت رسمی حمله، در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ به راکتورهای هسته‌ای عراق و سوریه حمله کرده است.

دولت تل آویو در چارچوب دکترینی که به دکترین «بگین» مشهور است می‌خواهد تنها دولت دارای تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه باشد و در همین راستا اجازه دست‌یابی دیگر کشورهای منطقه به سالح هسته‌ای را نمی‌دهد.

اسراییل با وجودی که هنوز به عضویت پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) درنیامده، تنها دولت دارای تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است و تاکنون اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نداده است. طبق برخی برآوردها اسراییل بین ۱۵۰ تا حدود ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

کوخاوی همچنین از تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای قوی در برابر ایران و محور مقاومت سخن گفت و مدعی شد این ائتلاف جدید از کشورهای یونان، قبرس، مصر، اردن و کشورهای عربی کرانه خلیج فارس در کنار اسراییل شکل گرفته و هدف آن مقابله با محور شیعی است که از ایران و عراق و سوریه تا لبنان تداوم یافته است.

او مدعی شد اسراییل هم اکنون در خاورمیانه از آزادی عمل گسترده‌تری برخورداراست و افزود: «هیچ کس تردیدی ندارد که ایران خواستار کسب توانایی‌های لازم برای داشتن یک نیروی هسته‌ای نظامی و شاید حتی اراده استفاده از سلاح هسته‌ای در صورت لزوم است.»

او افزود در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه به راه خواهد افتاد و دیگر کشورها همچون عربستان سعودی هم برای ایجاد موازنه در برابر ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای خواهند رفت.

آویو کوخاوی در ادامه خواستار حفظ سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران در دولت جدید آمریکا شد و گفت این سیاست اقتصاد ضعیف ایران را به زانو درآورده و دولت بایدن باید از این موقعیت برای برچیدن کلیت برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

او گفت: باید تلاش شود نه تنها ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد بلکه قابلیت دست‌یابی ایران به این نوع سلاح هم برای همیشه از بین برود.

او افزود: ایران امروز در شرایط ایران سال ۲۰۱۵ نیست که توافق نامه برجام امضا شد. ایران اکنون به دلیل فشار تحریم‌های آمریکا تحت فشار شدید – فشار مالی، تورم گسترده و ناآرامی و اعتراضات مردمی است. این فشارها باید ادامه داشته باشد. مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد. هر چیزی که این فشار را آزاد کند به آن‌ها اکسیژن می‌دهد، به آن‌ها هوا می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به نقض توافق فعلی ادامه دهند. “

Share