کتابهای درسی همچنان بر مدار حاشیه؛

پاسخ آموزش و پرورش به انتقادها درباره تغییر در متن هوشنگ‌ مرادی‌کرمانی!

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به تغییر متن داستان هوشنگ مرادی کرمانی در کتاب پایه هفتم بیان کرد: این اتفاق در مدیریت قبلی رخ داده است و برای سال آینده حتما اصلاح خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود نوشت: «از تغییر متن نویسنده فاخر کشورمان در کتاب فارسی پایه هفتم، متاسف شدم (هرچند تغییر در دوره مسئولیت من نبوده است). در همان ماه‌های اول مسئولیت، فرآیند دقیق، منسجم و حرفه‌ای را برای بررسی و اصلاح تغییرات تدوین و ابلاغ کردم تا مطمئن شویم در آینده شاهد چنین مواردی نخواهیم بود. همچنین از همکاران خود در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواستم تغییرات دو سال اخیر کتاب‌های درسی را بازبینی و اصلاحات لازم را در چاپ جدید اعمال کنند.»

واکنش سازمان پژوهش به تغییر داستان هوشنگ مرادی کرمانی در کتاب درسی

 «حسن ملکی» رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به تغییرات ایجاد شده در کتاب پایه هفتم ابتدایی در متن  هوشنگ مرادی کرمانی اظهار داشت: در ابتدا از آقای هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده این متن قدردانی می‌کنم، مطلبی که از وی منتشر شده در کتاب فارسی پایه هفتم است و تغییر کوچکی که در متن رخ داده، موجب نگرانی وی شده است.

 وی ادامه داد: این اتفاق  مربوط به سال قبل و زمان مدیریت قبلی سازمان پژوهش بوده و در زمان مدیریت بنده این اتفاق نیفتاده است. داستان ذکر شده از سفرنامه اصفهان است و از سری قصه‌های مجید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی است که در متن اصلی  آمده است؛ ظهر شد صدای اذان می‌آمد، کار اکبرآقا تمامی نداشت، حوصله‌ام سر رفته بود.

ملکی افزود: در سال گذشته در این عبارت یک تغییر کوچکی دادند، و متن به این صورت شد که” ظهر شد، صدای اذان می‌آمد، وضو گرفتم و نماز خواندم، کار اکبرآقا تمامی نداشت. بخش وضو گرفتم و نماز خواندم را به متن اضافه کرده‌اند. طبیعتا تصور تغییر دهنده این بوده است که متن را کامل کند و شاید اثر عبادی و معنوی بر روی دانش آموز بیشتر باشد که البته این تغییر در متن یک نویسنده مورد تایید ما نیست.

وی تاکید کرد: برای سال آینده قطعا این متن اصلاح خواهد شد، ما نیز دستور دادیم، این متن به همان متن قبلی و اصیل خودش بازگردد.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: البته در خود کتاب نوشته شده است که اندک تغییری در داستان ذکر شده است، تا نویسنده محترم نیز مطلع باشند، اما این متن برای سال آینده اصلاح خواهد شد و در نسخه الکترونیکی روی سایت سازمان نیز این مطلب حتما اصلاح می شود و جای نگرانی نیست.

Share