قطار شهری رشت نیاز به مطالعات بیشتری دارد | آیا مردم دوست دارند سوار تراموا شوند؟
احمد آقایی گفت: مسئولان باید پیگیر باشند که آیا اجرای تراموا با ذائقه مردم هماهنگ است و همه مردم دوست دارند که سوار آن شوند؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هفته پیش، نشست هم اندیشی با موضوع بررسی طرح احداث تراموا در شهر رشت با حضور حجتالاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان برگزار شد.
در همین راستا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفتگو با دیارمیرزا در مورد پروژه تراموا گفت: در چند سال گذشته پروژه بیآرتی با خاطرات تلخی مواجه شد و با توجه به اینکه در زمان اجرا تذکراتی نسبت به ایجاد زیر ساخت مناسب داده شده بود اما متاسفانه آقایان گوش نکردند شاهد اتلاف چند صد میلیارد تومان از بیتالمال و کشته شدن ۱۷ نفر بودیم.
احمد آقایی با بیان اینکه با نفس کار و توسعه شهر هیچ مخالفتی وجود ندارد، تصریح کرد: پروژه قطار شهری نیاز به مطالعات بیشتری دارد و دستگاه قضا به این علت ورود کرده که متوجه شد در این پروژه نیز مانند پروژه بیآرتی بدون کارشناسی و بدون مجوز میخواستند کار را شروع کنند.
وی با بیان این مطلب که در سال ۹۰ نیز برای مطالعات احداث مترو چندین میلیارد تومان هزینه شد، گفت: اینگونه هزینه کردها که بدون نتیجه میماند اتلاف بیتالمال است و دستگاه قضا با توجه به دو پروژه بیآرتی که سرنوشت آن جمع آوری از خیابان بوده و پروژه مترو که در سطح مطالعات باقی ماند، تصمیم گرفت به پروژه تراموا ورود کند تا این پروژه به سرنوشت تلخ دو پروژه دیگر دچار نشود.
آقایی با اشاره به اینکه باید با کارشناسی دقیق زیرساختهای شهر به درستی شناسایی شوند، افزود: در اجرای چنین پروژهای باید ظرفیت خیابان و ذائقه مردم را مورد توجه قرار بدهند و بعد از کارشناسی باید دید آیا بافت شهری برای این پروژه مناسب است؟ وقتی همه چیز از لحاظ زیر ساختها و ظرفیتها در یک پروژه مناسب بود آن وقت کار شروع شود، در غیر این صورت مثل اجرای بیآرتی که شهر را قفل کرده مواجه خواهیم شد.
آیا مردم دوست دارند سوار تراموا شوند؟
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان این مطلب که دستگاه قضا بر اساس گزارشهای مردمی به این پروژه ورود کرده است به دیارمیرزا گفت: در گزارشهای مردمی آمده بود که میخواهند مثل بیآرتی بدون توجه به بافت شهری و ظرفیتهای شهر، تراموا را اجرایی کنند و دستگاه قضا هم ورود کرد و از شورای عالی ترافیک نیز خواستیم که کارشناسی باید دقیق باشد و تعجیل نشود.
آقایی متذکر شد: نظر پلیس راهنمایی و رانندگی و نمایندگان باید واحد باشد و در ابتدا باید منافع مردم را در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: باید نمایندگان پیگیر باشند که آیا اجرای تراموا با ذائقه مردم هماهنگ است و همه مردم دوست دارند که سوار آن شوند؟ در حال حاضر در خیابانهای شهر یک لاین همیشه ترافیک و یک لاین حرکت میکند و قطار شهری هم بیاید شهر کاملا قفل خواهد شد.
آقایی با بیان اینکه از حیث حوزه پیشگیری جرایم به پروژه تراموا وارد شدیم تا خسارتی به بیتالمال وارد نشود، افزود: در شهر رشت مشکلات اساسی و اولویتهایی مثل فاضلاب شهری یا رودخانههای زرجوب و گوهررود وجود دارد که تبدیل به مصیبت شهر شدند.
وی با اشاره به اینکه مشکل حمل و نقل بعد از مشکل زیست محیطی در شهر رشت قرار دارد، تصریح کرد: آقایان که میخواهند اعتبار از مجلس برای تراموا بگیرند باید زیرساختها را آماده کنند و دستگاه قضا با اقتدار برای صیانت از بیتالمال و جلوگیری از سوء استفاده از آن خواهد ایستاد.
دیدگاه