مدیرکل ارتباطات و فناوری گیلان:

توسعه اینترنت هر روستا بیش از ۱.۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد|دکل روستای «بسک» نصب شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری گیلان با بیان اینکه روستای بسک جوکندان تالش جزو روستاهای کوهستانی است که در ارتفاعات قرار دارد، گفت: این روستا جزو اولویت اول اتصال به شبکه ملی اطلاعات است و در حال حاضر هم دکل ارتباطی در فاصله هوایی ۸ کیلومتری این روستا نصب شده و در مرحله نصب تجهیزات و تامین برق قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، فرزاد توکلی در خصوص امکانات زیرساختی روستای بسک جوکندان در تالش و مشکل ارتباطی، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی در برنامه ششم ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تا پایان دولت به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که وزیر ارتباطات ابلاغ کردند باید تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال‌جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان افزود: بر این اساس روستاهای فاقد اینترنت در سه گروه اولویت‌بندی شدند؛ اولوییت اول با روستاهایی است که هیچگونه ارتباطی ندارند اما جمعیت بالایی دارند، اولویت دوم هم روستاهای فاقد ارتباط اما با جمعیت کمتر، اولویت سوم هم شامل روستاهای فاقد ارتباط با جمعیت بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار می‌باشند.

وی با بیان اینکه روستای بسک جوکندان تالش جزو روستاهای کوهستانی است که در ارتفاعات قرار دارد، گفت: این روستا جزو اولویت اول اتصال به شبکه ملی اطلاعات است و در حال حاضر هم دکل ارتباطی در فاصله هوایی هشت کیلومتری این روستا نصب شده و در مرحله نصب تجهیزات و تامین برق قرار دارد.

توکلی تصریح کرد: ۵۳۸ روستای گیلان فاقد ارتباطات هستند که برای برقراری اینترنت نسل سوم و چهارم رایزنی‌های لازم انجام گرفته و ۷۰ روستا به همراه اول ابلاغ شده و ۱۹۰ روستا هم به عهده ایرانسل گذاشته شده، ۲۵۹ روستا هم ابلاغ دارند که در مرحله تامین تجهیزات قرار داریم و تا پایان سال این روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان ادامه داد: ۱۱۹ روستا هم در اولویت دوم و ۷۵ روستا هم در اولویت سوم قرار دارند و باید تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که به تامین منابع نیاز دارد و رایزنی‌هایی در سطح وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه برای تامین این منابع در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه اینترنت هر روستا چه میزان منابع نیاز است؟ تصریح کرد: بیش از ۱.۷ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه اینترنت هر روستا نیاز است، با توجه به اینکه تجهیزات شبکه‌ای وارداتی است و تحریم‌ها و نوسانات دلار تامین منابع را با چالش مواجه کرده است؛ سال گذشته برای نصب یک دکل روستایی ۷۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شد اما اکنون چند برابر شده است.

توکلی ادامه داد: با وجود چالش‌های تامین منابع، وزارت ارتباطات به تعهدات خود مبنی بر اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال عمل می‌کند و برنامه‌ریزی‌های لازم در سه فاز انجام گرفته است.

 به تازگی در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها خبری منتشر شده مبنی بر اینکه روستای بسک جوکندان در تالش قابلیت پوشش‌دهی اینترنت ندارد، دانشجویان و دانش‌آموزان این روستا مجبور هستند هر روز مسافت طولانی از روستا تا دامنه کوه را در این سرما و باران طی کنند تا بتوانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند.

Share