ارسلان زارع تا چه زمانی منتظر معاونین مربوطه خواهد ماند؟

تعیین تکلیف نسقی سازها؛ از تاکید شهردار رشت تا نامه رئیس کمیسیون عمران به استاندار

انتظار می رود مجموعه استانداری گیلان با بهره مندی از ارتباطات گسترده مدیریتی خود در راستای تعیین تکلیف این شیوه نامه و ایجاد فضای تعاملی میان دستگاه های مرتبط در اسرع وقت اقدام نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از حرف تازه، این روزها بحث تعیین تکلیف نسقی سازها و ابلاغ شیوه نامه صدور پروانه زمین های نسقی داغ شده است. از یک سو شهردار رشت به این موضوع اشاره کرده و از سوی دیگر رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت طی مکاتبه ای با استاندار گیلان خواستار تعیین تکلیف آن شده است. اما باید دید ارسلان زارع، استاندار گیلان، تا چه زمانی منتظر معاونین مربوطه خواهد ماند؟
با کاهش نسبت عرضه به تقاضا و ناپایداری بازار مسکن در سال های اخیر، با رشد سرسام آور قیمت واحدهای مسکونی در تمامی شهرهای کشور به ویژه مراکز استان ها و کلانشهر ها مواجه بوده ایم و رشت به عنوان مرکز استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
در چنین شرایطی علاوه بر طرح های ملی و پروژه های دولتی که به منظور کنترل بازار مسکن ارائه و اجرا می شود در پیش گرفتن راهکارهایی برای تهیه منازل ارزان قیمت به منظور کاهش تقاضای جامعه نیز ضرورتی دوچندان می یابد.
با افزایش قیمت مسکن خرید منازل سنددار برای بخش قابل توجهی از جامعه به رویایی دور از دسترس تبدیل شده است؛ از این رو گرایش به سمت ساخت و سازها در زمین های فاقد سند رسمی(نسقی) نسبت به گذشته افزایش یافته و استان گیلان نیز با کثرت این موضوع مواجه شده است.
هرچند برای در اختیار داشتن یک منزل در زمین نسقی امتیازاتی چون ارائه وام مسکن و یا اوراق خرید مسکن وجود ندارد اما تفاوت قیمت منازل نسقی و سنددار به حدی است که بسیاری از اقشار ترجیح می دهند به جای اجاره نشینی و یا پرداخت اقساط سنگین وام مسکن به سمت خرید منازل نسقی بروند.
در این بین سازندگان نیز به واسطه خلا قانونی موجود، در برخی موارد بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد ایمنی در ساخت و ساز، اقدام به ساخت بنایی فاقد شرایط لازم می کنند که می تواند در آینده مخاطراتی را برای ساکنین چنین منازلی به همراه داشته باشد.
در این راستا از مدتی قبل مدیریت شهری رشت به منظور ساماندهی روند ساخت و ساز منازل نسقی و حراست از جان شهروندان، بر ضرورت ارائه شیوه نامه صدور پروانه زمین های نسقی تاکید داشته است.
در روزهای اخیر سیدمحمد احمدی، شهردار رشت، در نشست با جمعی از فعالان صنعت ساختمان، به ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های نسقی اشاره کرد و گفت: «خلاف سازان در زمین های نسقی با جان مردم بازی می کنند و باید با پدیده خلاف سازی مقابله شود.» وی در ادامه با اشاره به تدوین شیوه نامه صدور پروانه برای زمین های نسقی توسط شهرداری رشت اعلام کرد: «این شیوه نامه در استانداری در دست بررسی است.»
حالا سید امیرحسین علوی، عضو شورای اسلامی شهر رشت و رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری نیز در مکاتبه ای با ارسلان زارع استاندار گیلان با اشاره به عدم وجود آئین نامه مشخص برای صدور پروانه احداث بنا و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز و همچنین به منظور ایجاد بستر مناسب برای رفع نیاز مسکن اقشار مختلف در شهر رشت و جلوگیری از ساخت و ساز های بی رویه غیراستاندارد، خواستار تعیین تکلیف شیوه نامه مربوط به ساخت و ساز در زمین های نسقی شده است.
با این وجود باید دید مجموعه استانداری گیلان به ویژه معاونت های مرتبط چه رویکردی را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد و آیا رویه فرصت سوزی و از دست دادن زمان را در پیش خواهند گرفت یا اینکه هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف این شیوه نامه اقدام خواهند کرد؟
در روزها و هفته های آینده مشخص خواهد شد استاندار گیلان تا چه زمانی منتظر تعیین تکلیف این موضوع از سوی زیرمجموعه های خود خواهد بود. انتظار می رود مجموعه استانداری گیلان با بهره مندی از ارتباطات گسترده مدیریتی خود در راستای تعیین تکلیف این شیوه نامه و ایجاد فضای تعاملی میان دستگاه های مرتبط در اسرع وقت اقدام نماید.

Share