سخنگوی ستاد مقابله با کرونا؛

اگر همه رعایت کنند نیازی به تعطیلی نیست|طرح ۲ هفته است و همه باید تحمل کنند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد: مسئولیت‌های اجتماعی و فردی بسیار مهم است و اگر همه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند نیاز به تعطیل کردن و محدودیت نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر علیرضا رئیسی در گفتگو با رسانه ملی، افزود: اگر در اعمال محدودیت واقعا بالای ۸۵ درصد عمل کنیم قطعا بعد از ۲ هفته شاهد کاهش بیماری در کشور خواهیم بود و اگر مردم به درستی عمل کنند و شیوه نامه‌ها را رعایت کنند نیازی به ایجاد محدودیت نیست، هر جا که نکات بهداشتی رعایت شده کمترین بیماری را داشته ایم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: تا وقتی که وضع شهری قرمز باشد محدودیت‌ها هم ادامه خواهد داشت.

 رئیسی افزود: همین طرح را ما در ۴۳ شهر اجرا کردیم که گزارش‌ها امیدوارکننده بود و الان در ۴۰ شهر شاهد سیر نزولی بیماری هستیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به تصویب طرح ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ شب تا ۴ بامداد گفت: دوشنبه هفته قبل من خودم طرح منع تردد را اعلام کردم در خصوص جزئیات آن مباحثی بود که امروز مطرح و در نهایت جزئیات طرح هم تصویب شد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هر طرحی ممکن است در اجرا نواقصی داشته باشد گفت: کاش آن‌هایی هم که مشاغل ضروری دارند قبل از ساعت ۲۱ تعطیل کنند و اگر قرار است مغازه‌ای تا دیروقت باز باشد بهتر است با تاکسی رفت و آمد کند تا جریمه نشود؛ به هر حال این طرح ۲ هفته است و همه باید تحمل کنند و تا وقتی که همه دست به دست هم ندهیم نمی‌توانیم بیماری را کنترل و مرگ و میر را کاهش دهیم.

دکتر رئیسی گفت: پیشنهادی امروز مطرح شد مبنی بر این که با استفاده از یک سیستم هوشمند بتوانیم بهتر و سریع‌تر بیماریابی کنیم و از ورود افراد ناقل و مبتلا به اماکن عمومی و پاساژها و وسایل حمل و نقل عمومی و… جلوگیری کنیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به رهگیری هوشمند بیماران و شناسایی مبتلایان بدون علامت افزود: الان همه آزمایشگاه‌های کشور را به هم وصل کرده‌ایم و خطوط هوایی و ریلی هم (شرکت رجا) به آن وصل شده‌اند و از طریق کد ملی افراد می‌توانند مبتلایان را شناسایی و از پذیرش آن‌ها و خدمت دهی به آن‌ها خودداری کنند.

او با اشاره به اهمیت تست بیشتر و بیماریابی بیشتر گفت: بدینوسیله ما می‌توانیم افراد بیمار را در خانه نگهداریم و افراد سالم می‌توانند وارد جامعه شوند و فعالیتشان را انجام دهند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به تولید کیت رپیت توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور با هدایت و حمایت ستاد اجرایی امام (ره) گفت: شرکت‌های تولید داخل امروز روزانه ۱۰۰ هزار تست رپید و سریع دارند تولید می‌کنند و تست‌های پی سی آر را هم از ۲۲ هزار به ۴۰ هزار مورد روزانه رسانده‌ایم که بسیاز به ما در شناسایی و کنترل بیماران بدون علامت کمک می‌کند.

او با شاره به شروع و اجرای طرح محله محور هم گفت: یکی از برنامه‌های ما محافظت از افراد آسیب‌پذیر با قرنطینه معکوس است یعنی ما تلاش می‌کنیم شرایطی را به نحوی برای این افراد ایجاد کنیم که بیمار نشوند مثلا با تهیه مایحتاج ضروری آن‌ها و تحویل در منازلشان.

Share