به بهانه تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا؛

مسدود کردن ۲۷ سایت ایرانی توسط آمریکا

اداره تحقیقات فدرال آمریکا می‌گوید به دستور وزارت دادگستری این کشور، ۲۷ دامنه مربوط به وبگاه‌های ایرانی به دلیل تلاش برای اثرگذاری روی ذهن مخاطبان آمریکایی و خارجی، مسدود و توقیف شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزارت دادگستری ایالات متحده بامداد پنجشنبه دستور مسدودسازی و توقیف دامنه‌های ۲۷ وبگاه ایرانی را به بهانه تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صادر کرد.

اداره تحقیقات فدرال سان‌فرانسیسکو (اف‌بی‌آی) با صدور بیانیه‌ای در این باره مدعی شد: «همانطور که در اسناد توقیف آمده است، تمام ۲۷ دامنه در نقض تحریم‌های آمریکا استفاده می‌شدند که [با این توقیف] دولت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هدف قرار گرفتند».

به نوشته وبگاه این اداره، چهار دامنه از این وبگاه‌ها مروبط به خروجی‌های خبری بود اما به بهانه ارتباط با سپاه پاسداران و تلاش برای اثرگذاری روی مخاطبان آمریکایی مسدود شدند. مابقی دامنه‌ها اما مخاطبان در نقاط مختلف جهان را هدف گرفته بودند.

در این بیانیه تصریح شده است که این وب سایت‌ها در تلاش بودند روی مخاطبان آمریکایی اثر بگذارند، به رغم این که برخی از آنها کاملاً به زبان عربی بودند و یا اخبار خاورمیانه را پوشش می دادند.

وزارت دادگستری تصریح کرده است برخی از این وب سایت‌ها محتوای ضد آمریکایی، ضد عربستان و ضد اسرائیلی در راستای سیاست خارجی ایران داشتند.

طبق این گزارش برخی از این وب سایت با جمع آوری مطالب دیگران آنها را به اسم خود منتشر می‌کردند. به طور مثال یک وب سایت به نام «کریتیکال استادیز» مدعی بود که سناتور برنی سندرز از جمله نویسندگان آن است و مقاله سناتور برنی سندرز در سال ۲۰۱۸ را از یک روزنامه آمریکایی کپی کرده بود.

کریگ فِیر، مامور ویژه اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا در این پرونده در بیانیه‌ای گفته است، به لطف همکاری مداوم ما با گوگل، فیسبوک و توئیتر، اف‌بی‌آی توانستیم کارزار و ماشین تبلیغاتی حکومت ایران را مختل کنیم. ما همچنان با هرگونه تلاش‌ بازیگران خارجی برای انتشار اطلاعات نادرست در کشورمان مقابله خواهیم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، به دلیل این که این وب سایت‌ها از شرکت‌های ثبت دامنه مستقر در ایالات متحده خریداری شده‌اند، توانسته است آنها را توقیف کند.

شرکت توئیتر هم ماه گذشته اعلام کرد که حدود ۱۳۰ حساب کاربری را که به نظر می‌رسد به ایران مرتبط باشند، حذف کرده است.

Share