آخرین تحولات قره باغ؛

علی‌اف: خط مرزی با ایران آزاد شد | پوتین: جنگ قره ‌باغ ۵ هزار کشته داشته است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گوید تا کنون نزدیک به ۵ هزار نفر در جریان جنگ جاری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره باغ کشته شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، امروز در کلوپ والدای اعلام کرد، که شمار تمام کشته شدگان جنگ قره باغ نزدیک به ۵ هزار نفر می ‌رسد.

وی خاطر نشان کرد، که در طول سال‌ ها، روسیه گزینه های مختلفی را برای حل این بحران ارائه بود: به نظر می ‌رسید یک کمی بیشتر، ما یک راه حل را پیدا خواهیم کرد. اما متاسفانه این کار نشد، امروز ما بدترین حالت درگیری داریم.

به گفته رئیس جمهور روسیه، این فاجعه در مرگ مردم نهفته است.

پوتین افزود: تلفات زیادی از هر دو طرف وجود دارد. براساس اطلاعات ما، از هر دو طرف بیش از ۲ هزار نفر تاکنون کشته شدند، شمار تمام کشته شدگان به ۵ هزار نفر می‌ رسد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: هیچ کس بیش از روسیه علاقه مند به حل و فصل درگیری در قره باغ نیست. این درگیری با دوستان ما در حال رخ دادن است. این شرایط برای ما ارجحیت دارد، گروهی که در سال ۱۹۹۲، روسیه، فرانسه و ایالات متحده به عنوان همکار ایجاد شد. اما ما مسئول سازماندهی روند گفتگو هستیم. من ۱۰۰ درصد باور دارم که همه شرکت کنندگان برای حل و فصل اوضاع  تلاش می‌ کنند. اما هیچ به اندازه روسیه به این امر علاقهمند نیست.

علی‌اف: خط مرزی با ایران آزاد شد

در همین روز الهام علی‌اف گفت نیروهای ارتش آذربایجان خط مرزی این کشور با ایران را «به طور کامل» از ارمنستان پس گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور آذربایجان همچنین از آزاد‌سازی ۲۰ روستا و یک منطقه دیگر از اشغال ارمنستان خبر داده است.

ارمنستان نیز پیش‌تر ادعای «پیروزی» در جنگ قرع باغ را مطرح کرده و گفته بود مناطقی را که ارتش آذربایجان تصرف کرده از آنها بازپس گرفته است.

Share