جمهوری آذربایجان و ارمنستان به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند

واکنش وزیر کشور به اصابت خمپاره های جنگ قره باغ به مناطق مرزی ایران

وزیر کشور با اشاره به درگیری های نظامی قره باغ گفت:اگر ادامه اصابت خمپاره و توپ به مناطق مرزی کشورمان ادامه یابد، به طرفین درگیری تذکرات قوی‌تری خواهیم داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در حاشیه نشست ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز گزارشی از روند فعالیت‌ها و عملکرد رسانه‌های داخل و خارج کشور در حوزه اقتصادی ارائه شد که طبق این گزارش‌ها متاسفانه بیش از ۹۰ درصد اطلاعات اخبار و تبلیغات رسانه‌های خارجی در ابعاد منفی اقتصادی کشور با قصد تهییج و تحریک مردم و غیرکارشناسی بوده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از اخبار و مطالب در رسانه داخل غیرکارشناسی است، گفت: این در حالی است که رسانه‌ها باید شرایط حاکم بر کشور و حاکم بر اقتصاد جهانی را در نظر داشته باشند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: سه پدیده در حوزه اقتصاد تاثیر بسیار بالایی دارد که یکی از آن‌ها رکود جهانی است.

رحمانی فضلی تحریم را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: دشمنان ما با تحریم، به صورت هدفمند و هوشمند جریانات و روزنه‌های فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی ما را نشانه گرفتند.

وی با بیان اینکه بیش از دو سال است مقابل این تحریم‌ها با مقاومت خوب مردم و مسئولان مواجه هستیم، گفت: آنان انتظار داشتند نتیجه تحریم‌ها را ظرف سه تا ۶ ماه در اغتشاشات داخلی ببینند که به آرزوی خود نرسیدند و مردم ثابت کردند در دفاع از امنیت و استقلال کشورشان مصمم هستند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه نمی‌توان مشکلات و نارسایی‌های ناشی از این تحریم‌ها را نادیده گرفت، اظهار داشت: نادیده گرفتن تحریم به معنای انفعال و سستی نیست بلکه باید بیشتر کار و همدلی کرد که نتیجه این همدلی در حوزه اقتصادی و تجاری در کشور مشهود است.

وزیر کشور گفت: در نشست امروز با وجود همه فراز و فرودها و اشکالات و ضعف‌ها روند فعالیت‌های اقتصادی در این نشست مثبت ارزیابی شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: برخی نگرانی‌ها در زمینه کالاهای اولیه برخی کارخانجات مثل قطعات یدکی لاستیک و سایر موضوعات مطرح شد. در خصوص خیلی از کالاها نگرانی خاصی در جلسه مطرح نشد.

وی گفت: قرار شد با آزادسازی و ترخیص کالاها بتوان بخشی زیادی از نگرانی‌ها را رفع کرد. همچنین در حوزه قاچاق سوخت توافق خوبی بین وزارت نفت، کشور و صنعت معدن و تجارت انجام شد تا مسیر قاچاق سوخت را به مسیر قانونی تبدیل کنیم و مردم منطقه بتوانند از آن استفاده کنند.

وزیر کشور یادآور شد: در حوزه واردات کالا از مرزهای غربی و جنوبی که بعضاً از آن تحت عنوان کولبری یاد می‌شود، مشکلات و خواسته‌هایی بود که قبل از تحریم برای ساماندهی این موضوع با پیگیری‌های وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت به توافق بسیار خوبی رسیده بودیم اما با تحریم واردات ۱۵۰۰ کالا فقط ممنوع و مقرر شد بیش از ۱۰۰ کالا را از این طریق وارد کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: این امر مستلزم برخی هماهنگی‌ها و مصوبات در دولت و اصلاح برخی قوانین بود که این موضوع هم انجام شد و امروز نخستین محموله‌ها به بازارچه‌های مرزی وارد شده است که امیدواریم شرایط مرزها و مردم مناطق مرزی بهتر شود.

وزیر کشور به رسانه‌ها توصیه کرد تا ضمن پرداختن به مطالبات مردم و دیدن ضعف‌ها و مشکلات، تسلیم فضاسازی ۹۰ درصدی رسانه‌های غربی نشوند.

رییس شورای امنیت کشور همچنین درباره درگیری دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ و تاثیرات آن در مناطق مرزی ایران گفت: تامین امنیت داخلی از مناطق مرزی تا دورترین نقطه کشور اولویت اصلی ماست. نیروهای مسلح و ناجا به صورت مستمر و دقیق مرزها را تحت کنترل و نظارت دارند. به کشورهای همجوار هم توصیه کردیم و تذکر دادیم به هیچ وجه امنیت مناطق مرزی ما را دچار خدشه نکنند.

وی افزود: امیدواریم با رعایت قوانین و مقررات در اجرای قوانین بین‌المللی یعنی احترام به حاکمیت کشورها را مدنظر داشته باشند تا این مساله حل شود.

به همسایگان شمالی تذکر دادیم

رحمانی فضلی افزود: امیدواریم با دقت و با استقرار بسیار قوی و مناسب و رصد خوبی در مناطق مرزی در آن مناطق دچار هیچ خللی از حیث امنیتی نشویم.

رییس شورای امنیت کشور درعین حال گفت: هرچند برخی گلوله‌ها به صورت خمپاره‌ای به مناطقی از ایران اصابت کرده است اما به آنان تذکر دادیم و اگر این روند ادامه پیدا کند بار دیگر تذکر جدی‌تر خواهیم داد. با این همه امیدواریم هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتد.

وزیر کشور با قدردانی از مردم منطقه گفت: از مردم خوب مناطق مرزی و شمالی به ویژه آذری زبان‌ها بابت همراهی و همدلی‌شان در تقویت و حفظ امنیت داخلی کشور و در ابراز احساسات و عواطف‌شان تشکر می‌کنم که خیلی عاقلانه و منطقی و از شعور بالا برخورد کردند.

وی اظهار داشت: در آغاز این اتفاقات برخی رسانه‌های غربی با تهییج و تحریک احساسات مردم خواستند اقداماتی انجام دهند و در کشور ناامنی ایجاد کند اما مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در حفظ و تقویت امنیت تلاش کردند و استانداران و نمایندگان ولی فقیه در این استان‌ها هم موضع گیری و همراهی خوبی داشتند.

Share