بشار اسد تاکید کرد؛

ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به قره باغ می برد | ترکیه عامل درگیری قره باغ است

رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با یک رسانه روسی اعلام کرد که ترکیه عامل بحران و درگیری قره باغ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به منطقه درگیری ارمنستان و آذربایجان (قره باغ) منتقل می‌کند؛ با استناد به اینکه قبل از این نیز ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به لیبی می‌فرستاد تا در آنجا بجنگند.

اسد در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اطلاعاتی که نشان دهد ترکیه عناصر مسلح را از سوریه به قره باغ منتقل کرده اظهار داشت: ما می‌توانیم این موضوع را ثابت کنیم٬ نه به این دلیل که دلایلی داریم بلکه گاهی حتی اگر دلایلی هم نداشته باشید شواهد و نشانه‌هایی دارید.

رئیس جمهوری سوریه افزود: ترکیه از تروریست‌هایی که از کشورهای مختلف آمده بودند در سوریه استفاده کرد و همین تروریست‌ها را به اضافه عناصری با تابعیت‌های دیگر در لیبی نیز به کار برد. بنابراین واضح و بدیهی است که همین روش را در قره باغ نیز استفاده کند؛ زیرا همانطور که قبلا گفتم ترکیه طرفی بود که این درگیری را آغاز و آن را تحریک کرد.

منبعی در اپوزیسیون سوریه، آشنا با وضعیت درگیری قره‌باغ گفت که در قره‌باغ ۹۳ مزدور از سوریه کشته شده‌اند و جسد ۵۳ نفر از آنها به سوریه منتقل شده است. یک منبع دیگر در اپوزیسیون سوریه گفت که در روز ۱ اکتبر در قره‌باغ ۳۲۲ مزدور بخوبی آموزش دیده شده از سوریه قرار داشتند.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

Share