مهدی پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی؛

حتی تجار افغانستان با ایرانی‌ها کار نمی‌کنند چون FATF را قبول نکرده‌ایم

به‌نظرم ‏FATF‏ مقدمه رهایی از ‏خودتحریمی است و اقتصاد را به سمت ثبات و امنیت می‌برد، چون امروز هیچ بانکی در دنیا با بانک ما کار نمی‌کند و حتی تجار ‏افغانستانی هم از طریق چمدانی با ما کار می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی طی یادداشتی با عنوان ‏FATF؛ مقدمه رهایی از خودتحریمی در شماره امروز آرمان ملی ‏نوشت: بی‌ثباتی اقتصادی کشور را به‌سمت تورم‌های شدیدتر خواهند کشاند و به‌نظرم در شرایط فعلی ثبات و امنیت اقتصادی و کار ‏کردن عاقلانه و اندیشیدن در چارچوب منافع ملی و تعامل با جامعه جهانی می‌تواند به نفع ملت ایران باشد، اما متاسفانه این درایت ‏را کمتر می‌توان در مسئولان اقتصادی کشور دید.
در حال حاضر در کشور ترکیه، ایرانی‌ها در جایگاه اول سرمایه‌گذاری بخش ‏مسکن این کشور قرار دارند، یعنی به‌جای اینکه زمینه سرمایه‌گذاری برای هزینه کردن ارزها در ساخت خانه و ویلا در ایران ‏فراهم شود، به گونه‌ای آن‌ها را فراری می‌دهیم که به ترکیه پناه می‌برند. به‌نظرم حداقل باید این منافع ملی را ببینیم. به‌عنوان مثال، ‏برای ساخت یک ویلا و ساختمان اشتغال‌های زیادی ایجاد و صنایع بسیاری فعال می‌شوند. ورود سرمایه‌های خارجی تاثیر بسزایی ‏در اقتصاد ترکیه داشته است، ترکیه هیچ‌گونه منابع نفت و گازی در بازارهای جهانی ندارد ولی امروز بازار بسیار وسیعی دارد و ‏در صنعت پوشاک یکی از صادرکننده‌های عمده به اروپا محسوب می‌شود. معتقدم کشور ما به‌شدت به ثبات اقتصادی نیاز دارد و ‏باید برای رسیدن به این مرحله کمک کنیم.

در واقع بیش از هر زمانی اقتصاد ایران به ثبات در تصمیم‌گیری و عمل کردن منطقی ‏در چارچوب منافع ملی نیاز دارد. این به معنای وادادگی نیست و امروز نباید در زمین دشمن بازی کنیم. اتفاقا آمریکایی‌ها ‏می‌خواهند که چنین اتفاقی بیفتد. آقای همتی- رئیس کل بانک مرکزی- چند ماه قبل در مجلس اعلام کرد که اگر رئیس بانک ‏مرکزی روسیه اعلام کرده اگر می‌خواهید با ما کار کنید باید ‏FATF‏ را بپذیرید؛ این به نفع ماست. به‌نظرم ‏FATF‏ مقدمه رهایی از ‏خودتحریمی است و اقتصاد را به سمت ثبات و امنیت می‌برد، چون امروز هیچ بانکی در دنیا با بانک ما کار نمی‌کند و حتی تجار ‏افغانستانی هم از طریق چمدانی با ما کار می‌کنند و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع توجه نمی‌کنند و ‏طوری جوسازی کرده‌اند که اگر کسی از ‏FATF‏ دفاع کند انگار از حکمرانی اجنبی دفاع کرده است!  بحران جهالت ‏اقتصادی به‌شدت اقتصاد ایران را تهدید می‌کند. عربستان سعودی، رژیم‌صهیونیستی و تندروها در آمریکا به رهبری ترامپ ‏خواهان منزوی شدن ایران هستند و فکر می‌کنم اگر منطقی‌تر عمل کنیم قطعا می‌توانیم کشور را به سمت ثبات اقتصادی سوق ‏دهیم، اما اگر عکس این موضوع اتفاق بیفتد و ارزش پول ملی روزبه‌روز کمتر شود، این عملیات مقدماتی برای بی‌ثبات‌سازی ‏اقتصاد ایران و تورم‌های شدیدتر است. ‏

Share