رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان خبر داد؛

تشکیل کمیسیون حقوق عامه در گیلان | شعار برابری می‌دهند اما در لواسانات کاخ ساخته‌اند

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان با اشاره به اینکه کمیسیون حقوق عامه در گیلان تشکیل شده است، گفت: این کمیسیون صدای مردم خواهد بود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامرضا رشاد صیقلانی رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این مطلب که وکالت تنها به عنوان یک شغل و محلی برای کسب درآمد نیست، گفت: وکالت به عنوان یک حرفه برای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه و ابزاری در جهت تامین یک دادرسی عادلانه و رسیدن به عدالت اجتماعی است.

رشاد صیقلانی با اشاره به اینکه قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت هستند، تصریح کرد: قضاوت بیانگر رسالت واقعی عدالت اجتماعی است که همین امر سبب انگیزه و رویکرد خیل کثیری از علاقه مندان به رشته حقوق می‌شود.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان حقوق به دو رشته وکالت و قضات روی می‌آورند و علاقه مندان این رشته‌ها انسان‌هایی عدالت گرا، آزاد اندیش، نکته‌سنج و دارای روحیه ستیزه جویی برای برخورد با هر گونه فساد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… هستند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان گفت: مرکز وکلای قوه قضائیه با هدف عدالت خواهی، ارتقای سطح حقوقی آحاد افراد جامعه، دسترسی خدمات حقوقی به اقشار مختلف جامعه، اصلاح نظام قضائی و وکالتی با برقراری ارتباط با قوای حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و قوه مقننه در راستای احیای و صیانت در حقوق عامه فعالیت می‌کند.

وی به اقدامات موثر در بالا بردن آگاهی حقوقی در احاد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز وکلای قوه قضائیه در سال گذشته به منظور بالا بردن لزوم استفاده از وکیل در مراحل مختلف زندگی اجتماعی به انعقاد تفاهم نامه‌های متعددی از جمله با وزارت آموزش و پرورش، بسیج شرکت‌ها و کارخانه‌ها نموده است که این امور سبب تسهیل در خدمات‌رسانی حقوقی خواهد شد.

رشاد صیقلانی اظهار داشت: مرکز وکلای قوه قضائیه در تمامی حوزه‌های قضائی در سطح کشور اقدام به خدمات‌رسانی در واحد معاضدت و ارشاد قضائی کرده است.

برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان به برگزاری آزمون وکلا این مرکز اشاره کرد و افزود: مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه نهادی بزرگ با در اختیار داشتن وکیل، کارشناس و مشاوران خانواده در راستای تخصص‌های صنفی می‌باشد و جهت تکمیل کادر خود هرساله آزمونی را در هر یک از سه رشته فوق برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالیانه خیل عظیمی از فارغ التحصیلان رشته حقوق به جامعه افزوده می‌شوند دو نهاد مرکز وکلا قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری هرساله اقدام به برگزاری آزمونی جهت پذیرش وکیل در هر یک از این دو نهاد می‌کنند.

رشاد صیقلانی افزود: مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان همزمان با سایر مراکز وکلای قوه قضاییه در کشور برای دومین بار اقدام به برگزاری آزمون وکالت برای جذب وکیل می‌کند که در سال ۱۳۹۹ برابر با ۸۵هزار نفر در آزمون ثبت نام کردند که از این میزان تعداد ۷۵۰۰ نفر با اخذ حدنصاب قبولی در این آزمون پذیرفته خواهند شد.

وی با بیان اینکه در استان گیلان ۲ هزار و ۸۷۲ داوطلب چهارم مهر در دانشگاه گیلان با یکدیگر رقابت خواهند نمود، اظهار کرد: برای اولین بار پس از برگزاری آزمون وکالت در همان روز آزمون مشاوران خانواده نیز از ساعت ۱۵ عصر لغایت ۱۸ در دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

رشادصیقلانی افزود: اگر هر خانواده در جامعه دارای پزشک و وکیل خانواده باشد، سلامت، جان و مال مردم حفظ می‌شود و مشکلات کمتری در روابط اجتماعی جامعه به وجود خواهد آمد و انشا الله این تفکر در جامعه نهادینه شود و قوای حاکمیتی نیز به فکر به انجام این رسالت مدنی باشند.

شعار برابری می‌دهند اما در لواسانات کاخ ساخته‌اند

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان در ادامه گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی متاسفانه آشنایی زیادی با مسایل حقوقی ندارند و در همین مجلس اخیر نمایندگانی عضو آن شده اند که ۴۰ نفر از آن‌ها فقط سردار هستند. سوال من این است این افراد چقدر با قوانین حقوقی اشنا هستند و چطور می‌توانند قانون برای جامعه وضع کنند؟! اگر هرکسی سرجای خودش بنشیند وضعیت بسیار بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید نقد سازنده داشته باشیم، گفت: متاسفانه در جامعه به دنبال حرفهای بی‌ارزشی هستند. چرا باید به دنبال فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام باشند؟! دین و ایمان مردم ما با این‌ها نیامده است که بخواهد با اینها بر باد برود. در لواسانات تهران کاخ‌هایی ساخته شده است در حالی که شعار برابری و برادری می‌زنند.

هرکسی که وکیل گرفته قرار نیست تمکن مالی داشته باشد

به گزارش دیارمیرزا، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان با اشاره به اینکه کمیسیون حقوق عامه در گیلان تشکیل شده است، گفت: در این کمیسیون یکی از نکاتی که مورد بررسی قرار میگیرد مسایل مربوط به جامعه و مشکلات حقوقی آحاد جامعه است و این کمیسیون صدای مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از پرونده‌ها خانوادگی و اختلاف بین زوجین است، گفت: یکی از دغدغه‌های همکارهای ما تعامل با دستگاه قضا است در قانون مدنی آمده است که وکالت دو نوع است با اجرت و بی‌اجرت و هزینه دادرسی یک پرونده مهریه با توجه به تورم در قیمت سکه بالا می‌شود در این نوع پرونده‌ها فرد با وکیل قرارداد می‌بند که اجرت را در پایان کار پرداخت کند اما متاسفانه در گیلان بخشنامه هایی صادر شده است در یک رویه عامه در دادگستری‌ها برای هر پرونده مهریه که متشاکی وکیل دارد باید هزینه دادرسی را پرداخت کند که این امر در قانون تخلف محسوب می‌شود زیرا در قانون عنوان نشده است که کسی وکیل گرفته است یعنی تمکن مالی دارد.

Share