عاقل منش مطرح کرد؛

باید شهرداری انتخاب شود که توسط وزارت کشور در کوتاهترین زمان احراز صلاحیت شود

عضو شورای شهر رشت گفت: باید شهرداری انتخاب شود که فرآیند احراز صلاحیت وی به وسیله وزارت کشور در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در شرایط حساس و سرنوشت ساز انتخاب شهردار جدید رشت به وسیله شورای اسلامی شهر رشت فرصتی دست داد تا با محمدحسن عاقل منش عضو شورای اسلامی این شهر به گفت وگو بنشینیم و از وی علت پیچیدگی های به وجود آمده در این انتخاب را جویا شویم.

– آقای عاقل منش لطفاً بفرمایید چرا انتخاب شهردار برای شورای شهر به مشکل بر خورده است؟

پس از برکناری دکتر حاج محمدی که به مدت ۱۵ ماه سکان هدایت شهرداری رشت را بر عهده داشت، از پیش می دانستیم که انتخاب شهردار در آخرین سال فعالیت شورای شهر با مشکل رو به رو می شود.
از سوی نگرانی های مردم و شهروندان و از دیگر سو نگاه بزرگان و مسئولان شهر حالا معطوف این قضیه شده و نماینده ولی فقیه استان گیلان هم از شورای اسلامی شهر خواسته اند هر چه زودتر تکلیف شهردار رشت مشخص شود و بسیاری از شخصیتهای سیاسی، اجتماعی هم خواستار سرعت بخشیدن به فرآیند انتخاب شهردار گردیده اند که همه این مسائل حساسیت موضوع را نشان می داد و از دیگر سو نمی توان انتظار داشت که شهرداری رشت مدت طولانی با سرپرست اداره شود.
حالا برای پاسخ به نگرانی های مردم و دغدغه های مقامات و مسئولان ارشد استان انتظار بر این است که شورای اسلامی شهر فرآیند انتخاب شهردار را سرعت ببخشد.

– در جایی رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفته است که انتخاب بین دو گزینه سیدامیر حسین علوی و سیدمحمدی احمدی خواهد بود، نظر شما چیست؟

 ببینید برای من اشخاص در وهله دوم اهمیت قرار دارند. به قولی من به عملکردها می اندیشم و امیدوارم فردی را که برای شهرداری رشت برمی گزینیم از کارآمدی و توانایی حداکثری برخوردار باشد و نهایت تعامل و همکاری را با مسئولان استان برای استیفای حقوق شهر و شهروندان، داشته باشد.
رشت بیش از این توان و ظرفیت التهاب را ندارد و استدلال من این است که در کمتر از یکسال باقیمانده از عمر شورایی باید شهرداری انتخاب شود که فرآیند احراز صلاحیت وی به وسیله وزارت کشور در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. ما تجربه انتخاب دو بار عضو شورای این شهر به عنوان شهردار را داریم که هر دو بار صلاحیت آنها به وسیله وزارت کشور احراز نشد و خدای ناکرده اگر اینبار هم چنین اتفاقی بیفتد هم ماجرا پیچیده می شود و هم شهروندان از ما نمی پذیرند. پس در مدت زمان باقیمانده از عمر شورای پنجم هم باید در کوتاهترین زمان ممکن شهردار انتخاب کنیم و هم تلاش کنیم در این مدت اقدامات ماندگار را برای شهر پیگیری نماییم. انتخاب شهردار به اندازه کافی وقت شورای اسلامی شهر رشت را گرفته است و تا جایی نگاه ما را معطوف خود کرده که از پرداختن به مسائل اصلی دور مانده ایم.

– آیا برای شما تنها زمان مهم است و انتخاب شهرداری که اهل فن و عمل باشد و از دانش کافی و تجربه لازم برخوردار باشد مهم نیست؟

 دقیقاً به خاطر همین ظرافتها است که دنبال فردی هستیم که رزومه مشخص مدیریتی دارد. فردی که دارای تجربه است و افراد صاحب صلاحیت و کارشناسان آن را تایید می کنند. تاکید من برای انتخاب شهردار با توجه به سابقه سه دوره عضویت در شورا این است که فرآیند انتخاب شهردار زیاد طولانی نشود تا شهر دچار چالش،و التهاب نگردد. از یکسو نگاه من این است تا نگرانی برای شهروندان ایجاد نشود و از دیگر سو دغدغه های پدرانه نماینده محترم ولی فقیه در استان و توجه بزرگان شهر و استان را مد نظر دارم و واقعاً رشت دیگر ظرفیت التهاب را ندارد ، ما فرصت کافی برای بررسی رزومه افراد را داشتیم و به جمع بندی نهایی هم رسیدیم که انتخاب بین دو فرد گفته شده موکول شد. اعضای شورای اسلامی شهر رشت به این نتیجه رسیده بودند که این فرآیند با توجه به عمر کمی که از شورای پنجم باقی مانده در فرصت محدود و به سرعت انجام شود و بیش از این هزینه به شهر و شهروندان تحمیل نگردد.

– اگر جمع بندی اعضای شورا روی این دو نفر بوده و انتخابها هم مشخص شده چرا باز انتخاب شهردار رشت به بعد موکول شد؟

 من خودم هم نمی دانم چه اتفاقی افتاد. با اینکه تصمیم گرفته شده بود چهارشنبه انتخاب شهردار صورت گیرد اما برخی از اعضاء گفتند برای اینکه گفت وگوها و رایزنی های مرتبط انجام شود جلسه به روز دوشنبه ۳۱ شهریور ماه ۹۹ موکول شود و روز دوشنبه هم دو بار ساعت جلسه تغییر کرد و متاسفانه پنج عضو شورا در جلسه حاضر نشدند و دوباره جلسه انتخاب شهردار به روز چهارشنبه موکول شده است. جالب اینکه در اقدامی بی سابقه درخواست تعدادی از همکاران شورایی لغو ابلاغ آخرین انتصابهای شهردار پیشین بوده و گفته بودند اگر این کار صورت گیرد در جلسه حضور می یابند و هر چند که این اقدام با سرعت در عصر همانروز تا قبل برگزاری جلسه با توسط سرپرست شهرداری انجام پذیرفت اما علیرغم این اقدامات و علیرغم ایجاد برخی تنش ها و نگرانی ها در بدنه شهرداری و تبعات ناشی از آن برای تعدادی از مدیران و بی انگیزگی به سبب زمان بسیار کمی آنان و … متاسفانه بازجلسه تشکیل نشد.

– به نظر شما حالا با این وضعیت چه پیش خواهد آمد؟

 ببینید ما باید به کار شورایی احترام بگذاریم. به نظر و نگاه اعضای شورای اسلامی شهر توجه کنیم. وجود اختلافات در شورای شهر زیبنده نیست. راه اصلی چاره احترام به آرای همه اعضا است. اینکه با آبستراکسیون در برگزاری جلسه به نوعی قفلی دیگر بر تنگنای موجود می زنیم. فعلاً دو انتخاب بیشتر وجود ندارد و راهکار این است که همگی در جلسه حاضر شویم و در نهایت احترام و ادب هر کس رای خود را بدهد و نتیجه هم مشخص شود.
دوستان شورایی ام اگر توجه کنند در خواهند یافت که شهروندان دیگر از ما اختلاف نظر در انتخاب شهردار را نمی پذیرند و کش دادن این موضوع علاج کار نیست.
من امیدوارم امروز چهارشنبه دوم مهرماه به روحیه همکاری و همراهی که از دوستان شورایی ام سراغ دارم تکلیف شهردار رشت مشخص شود و پس از اتمام گفت وگوها و رایزنی ها با تعامل و همکاری هر یازده نفر اعضای شورای شهر این موضوع هم به پایان برسد و راه برای برنامه ریزی و برای توسعه و پیشرفت شهر گشوده شود.

Share