آیا در ناباروری همیشه مشکل از جانب زنان است؟

گفتگو با دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و زیبایی

دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در یک گفتگو به روش‌های درمانی و راهکارهای پیشگیری از بیماری های زنان و باورهای غلط رایج در خصوص بیماری های زنان اشاره کردند.

دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای بورد تخصصی هستند و تاکنون دارای سابقه درخشان بیش از هشت هزار، عمل های جراحی زیبایی، درمانی، زایمان های سزارین و طبیعی می باشند و در شهر رشت مطب تخصصی و پیشرفته زنان، زایمان و نازایی دارند و روزانه به درمان بیماران می پردازند.

عضو انجمن جراحی های کم تهاجمی ایران در یک گفتگو به روش‌های درمانی و راهکارهای پیشگیری از بیماری های زنان و باورهای غلط رایج در خصوص بیماری های زنان اشاره کردند؛ شرح مفصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

شیوع ناباروری و علل آن؟

دکتر مویدنیا در ابتدای گفتگو، به ارائه تعریفی از ناباروری پرداخت و بیان کرد: به عدم توانایی باردار شدن پس از داشتن یک سال رابطه جنسی (بدون استفاده از روشهای پیشگیری) ناباروری گفته می شود. از آنجایی که باروری در زنان به مرور با افزایش سن کاهش می یابد، برخی پزشکان، زنان بالای ۳۵ سالی را که پس از ۶ ماه رابطه جنسی بدون محافظ موفق به باروری نشده اند، دچار ناباروری دانسته و اقدام به مداوای آنها می کنند. زنانی که دچار ناباروری هستند، معمولا جهت درمان به متخصص زنان مراجعه می کنند.
دوستان توجه کنید که هیچ چیز در پزشکی، صد در صد نیست و به همین خاطر درمان ناباروری حتی در سنین بالاتر هم امکان پذیر است.

آیا در ناباروری همیشه مشکل از جانب زنان است؟
خیر. ناباروری همواره مشکل زنان نیست. هم مردان و هم زنان ممکن است در این مشکل سهیم باشند.
بسیاری از زوج ها درگیر ناباروری هستند و برای باردار شدن تلاش می کنند اما اغلب تصور می شود که این مشکل از طرف زنان است که البته این تصور اشتباه است. در حقیقت به این دلیل که فرایند بارداری در بدن زنان صورت می گیرد، از گذشته به اشتباه انگشت اتهام به سمت زنان بوده است. بد نیست که بدانید در ایران، آمار ناباروری در میان مردان بیشتر از زنان است و طبق آمار مراجعین به کلینیک ها و بیمارستانها، ۶۰% ناباروری ها مربوط به مردان بوده است.

علت اصلی ناباروری در زنان چیست؟
زنان برای باردار شدن نیازمند عملکرد صحیح تخمدان ها، لوله های رحمی و رحم هستند. شرایط تاثیرگذار بر یکی از این اندام ها می تواند در ناباروری زنان سهیم باشد.
متخصص زنان و زایمان با استفاده از تاریخچه پزشکی زوجین و تست‌هایی مانند آزمایش اسپرم، تست تخمک‌گذاری، سونوگرافی، هیستروسالپنگوگرافی، علت ناباروری زوج‌ها را تشخیص داده و بر اساس نتایج آزمایشات، ناباروری زوج‌ها را درمان می‌کنند. روش‌های درمان ناباروری ممکن است شامل دارو، جراحی، لقاح مصنوعی و یا تکنیک‌های نوین کمک باروری باشد.

آیا با وجود فیبروم‌های رحم بزرگ‌ میتوان باردار شد؟
بله،احتمال بارداری با وجود فیبروم‌های بزرگ وجود دارد،خارج نمودن فیبروم‌ها بسته به صلاح دید پزشک دارد.در برخی از افراد که دارای فیبروم‌های بزرگ متعدی هستند،باعث علائم‌کم خونی، فشار و آثار کلیوی می شوند.در این زمان متخصص زنان و زایمان ترجیح میدهد که فیبروم‌برداشته شود و در برخی موارد به بیمار فرصت داده میشود تا باردار شود.لذا در این خصوص حتما باید به توصیه پزشک زنان خود گوش‌ و عمل کنید.
بهترین زمانی که می توان به جنسیت جنین پی برد انجام سونوگرافی در هفته های پانزده تا شانزده می باشد. البته تعیین جنسیت با انجام دستگاه های پیشرفته سونوگرافی در زمان غربالگری سه ماهه اول بارداری که در هفته های یازده تا سیزده انجام می شود امکان پذیر خواهد بود. ولی قابل توجه است که در این زمان احتمال درصد خطا وجود خواهد داشت لذا بهترین زمان که جنسیت جنین به صورت قطعی مشخص می گردد در هفته پانزده تا شانزده می باشد.

آیا قبل از بارداری می توان جنسیت جنین را مشخص نمود؟
تعیین جنسیت قبل از بارداری از طریق تخمک گذاری، رژیم غذایی و تغییر دادن PH واژن تا حدودی امکان خواهد داشت.
امروزه تبلیغات فراوانی جهت تعیین جنسیت جنین به صورت صد در صد انجام می شود که باید بگوییم که اکثریت این روش ها تنها جنبه تبلیغات داشته و به صورت صد در صد نخواهد بود. تعیین جنسیت با آی وی اف تنها روشی است که از طریق آن می توان جنسیت جنین را به صورت صد در صد مشخص نمود،که من توصیه میکنم خانم ها آی وی اف را برای اخرین مرحله بگذراند،چون مراحل مختلفی برای باروری وجود دارد که اکثرا هم‌موفق بوده و منجر به بارداری خانوم شده است.

درباره تست پاپ اسمیر لطفا توضیح بدهید
تست پاپ اسمیر یکی از مهمترین روشهای بررسی سلامت دستگاه تناسلی در خانمهاست که بوسیله آن می توان از وضعیت سلامت دهانه رحم مطمئن شد. امروزه از این تست جهت شناسایی سلولهای سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم استفاده می شود و از آنجایی که تست ارزان و ساده ای است، انجام غربالگری سرطان دهانه رحم بصورت سالیانه توسط پاپ اسمیر بسیار پیشنهاد می شود.

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟
پاپ اسمیر در هنگام معاینه لگنی انجام می ‌شود و انجام آن بسیار ساده، سریع و بدون درد است.

این آزمایش به چه کسانی توصیه می شود؟
این آزمایش در زنان متاهل و بالای ۱۸ سال انجام می شود. همچنین به کسانی که در معرض خطر سرطان سرویکس (سرطان دهانه رحم) هستند، بیشتر توصیه می شود. این سرطان در زنان بین ۳۵ تا ۴۵ سال بیشتر مشاهده شده است.

چه کسانی بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم هستند؟
• افرادی که در خانواده آنها سابقه ابتلا به این سرطان وجود دارد
• افرادی که دخانیات مصرف می کنند و معتاد هستند
• افرادی که در سنین پایین ازدواج کرده اند
• افراد نازا و یا افرادی که زایمان نداشته اند
• افرادی که همسرشان دارای چند شریک جنسی است
• افرادی که همسرشان ختنه نشده است

• افراد دارای عفونت و زگیل های تناسلی
• افراد مبتلا به ایدز

آیا آزمایش پاپ اسمیر در دختران باکره و مجرد هم انجام میشود؟
در مورد دختران باکره باید گفت خیر. حداکثر کاری که می توان برای دختران انجام داد نمونه برداری از ترشحات واژن است که متاسفانه به هیچ عنوان دقت پاپ اسمیر را ندارد و به ما هیچ چیزی در مورد سلامت دهانه رحم نمی گوید.

بهترین زمان و شرایط انجام پاپ اسمیر؟
در تمام زمان حتی در دوره قاعدگی نیز امکان انجام پاپ اسمیر وجود دارد.

برای داشتن یک فرزند باهوش در دوران بارداری چه نکاتی باید رعایت شود؟

با فرزندخود ارتباط برقرار کنید،با او حرف بزنید، برایش کتاب بخوانید.از اتفاقات خوب روزانه خود برای او بگویید
میوه های تازه مصرف کنید تا ویتامین های بدنتون تامین بشه.اگر نمیتوانید میوه بخورید با دستور پزشکتون قرص مولتی ویتامین مصرف کنید.
استرس ها را کم کنید.آهنگ های اروم‌گوش بدهید.و پیاد روی را برای رفع تنش های زندگی رو فراموش نکنید ،️درباره رژیم غذایی در این مورد با پزشک زنان خود هماهنگ باشید و مشورت کنید). ورزش در دوران بارداری فراموش نشود.
مراقب دندان های خود باشید و به هیچ وجه سیگار نکشید.
مراقب اضافه وزن خود باشین و مصرف شکر و قند را تا حد ممکن کم کنید!مصرف شکر تعادل هورمون انسولین شما را به هم میزند و بر هوش بچه تاثیر منفی میگذارد.
مهم تر از همه اینکه موسیقی و اهنگ فراموش نشود و این دوره را تبدیل به شادترین دوره زندگیتون کنید.

سخن پایانی:
ورزش کردن در دوران پریودی می تواند به کاهش درد در دوران پریودی کمک کند. تاکنون هیچ تحقیقی منتشر نکرده که ورزش در دوران قاعدگی مضر است یا انجام برخی از حرکات با محدودیت مواجه است. اگر فعالیت های سنگین ورزشی انجام می دهید و احساس خستگی دارید بهتر است تمرینات سبک تر را جایگزین کنید. در صورتی که ورزش های بسیار سنگین انجام می دهید و در سیکل قاعدگی اختلال دیدید یا دیگر پریود نمی شوید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
برای همه زوج ها،از صمیم قلب،ارزو دارم که یک فرزند سالم داشته باشند.

وبسایت رسمی دکتر نفیسه مویدنیا

Share