از بازگشایی نماد بدون دامنه نوسان تا اعلام زمان دقیق عرضه دارا سوم؛

١٣ پیشنهاد کارشناس بازار سرمایه برای رسیدن به تعادل سریع در بورس

در حالی شاخص کل ابتدای سال را با رقم ۵١٢ هزار واحدی آغاز کرد که در بازه زمانی ۴ ماهه پیشروی نماگر اصلی بازار تا ارتفاع ٢.١ میلیون واحدی را داشتیم. البته در این بین از اثرات فزاینده نمادهای تازه واردی همچون شستا بر شاخص کل بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهبد قندچی کارشناس بازار سرمایه در بورس ۲۴ نوشت:

این روزها بازار سرمایه شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. در حالی شاخص کل ابتدای سال را با رقم ۵۱۲ هزار واحدی آغاز کرد که در بازه زمانی ۴ ماهه پیشروی نماگر اصلی بازار تا ارتفاع ۲.۱ میلیون واحدی را داشتیم. البته در این بین از اثرات فزاینده نمادهای تازه واردی همچون شستا بر شاخص کل بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت. اما بورس تهران در حالی از ابتدای سال تبدیل به شاه‌راه جذب نقدینگی برای دولت شده بود که از نیمه‌های مرداد ماه به دلایلی که در ادامه اشاره خواهیم کرد روند رویایی بورس تهران تبدیل به یک کابوس سخت شد.

ابتدا دلایل وقوع سقوط بازار را مرور می‌کنیم: ۱- عرضه سنگین حقوقی‌ها در روزهای میانی مرداد ماه (عرضه‌های آبشاری در نمادهای بزرگ پالایشی، خودروسازی، فلزی و معدنی در تایم دوم معاملات) ۲- اعلام عدم عرضه صندوق سرمایه‌گذاری ETF موسوم به دارا دوم ۳- عرضه سهام عدالت به شکل خرد و با رنج‌های منفی توسط کارگزاران در بازار ۴- کاهش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت ۵- افزایش نرخ سود سپرده بصورت محدود ۶- عدم حمایت عملی از بازار (در سطح مورد نیاز) ۷- مشکلات مربوط به سامانه‌های معاملاتی که البته هم‌اکنون رفع شده است.

در واقع ۷ عاملی که در بالا اشاره شد، قلب اعتماد در بازار را نشانه گرفت تا تاریخی‌ترین ریزش بورس در بازه زمانی یک ماه شکل بگیرد. جالب است بدانید که در ریزش ۲۳ درصدی شاخص، افت قیمت سهام بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بوده و کماکان فشار فروش به شکلی گسترده‌تر از گذشته ادامه دارد. در بررسی وضعیت بسیاری از نمادها می‌بینیم که قیمت‌ها به نیمه‌های اردیبهشت ماه بازگشته و این در شرایطی است که دلار در یک قدمی سقف ۲۶ هزار تومانی معامله می‌شود. در واقع انتظارات تورمی پابرجاست و رویدادی که تاثیری در اقتصاد ایجاد کند، رخ نداده است.

همانطور که بارها هم اشاره شد، دعوت جامعه به سمت بازار سرمایه ساده نبود اما اکنون می‌بینیم که سرمایه‌های وارد شده با یک خاطره تلخ مسیر خروج از بازار را در پیش گرفته‌اند. به نظر می‌رسد بورس تهران برای برون رفت از شرایط فعلی، نیاز به یک «جراحی قلب باز» داشته باشد. بر این اساس در ادامه این گزارش، پیشنهادات خود برای برون‌رفت بازار از شرایط فعلی را این چنین مطرح می‌کنیم:

* بازگشایی نمادهای گروه پالایشی بدون دامنه نوسان (جهت تخلیه فشار فروش و برقراری تعادل)

* بازگشایی نماد شستا بدون دامنه نوسان (جهت تخلیه فشار فروش و برقراری تعادل)

* توقف کلیه نمادهای گروه خودروسازی جهت برگزاری کنفرانس و اظهارنظر شرکت درخصوص دلایل کاهش قیمت و سپس بازگشایی بدون دامنه نوسان (جهت تخلیه فشار فروش و برقراری تعادل)

* روشن کردن میزان انتقال منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و جزئیات حمایتی مربوطه

* حمایت از سهام نقدشونده و بنیادی در کلیه صنایع (عدم تمرکز به روی ۲۰ نماد شاخص‌محور)

* تمدید زمان عرضه صندوق سرمایه‌گذاری ETF موسوم به دارا دوم با شرایط جدید: اعلام قیمت جدید بر اساس نرخ روز با مدنظر قرار دادن تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصد با سقف ۸ میلیون تومان برای هر کد معاملاتی

* بازارگردانی جدی‌تر از صندوق دارا یکم در دارا دوم

* اعلام برنامه دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار برای نحوه عرضه سهام عدالت و برچیدن ابهامات در این زمینه

* اعلام زمان دقیق عرضه دارا سوم به همراه جزئیات مربوطه (پس از رایزنی و مشاوره با برخی از فعالان صاحب‌نظر بازار)

* اعلام اثرات رشد دلار نیمایی بر سود و زیان سال ۱۳۹۹ شرکت‌های گروه کالایی توسط ناشرین مربوطه (از طریق شفاف‌سازی گروه ب)

*افزایش سطح تضمین اعتباری کارگزاران (بنا به صلاحدید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)

* سیاست تعدیل نرخ بهره با عملیات باز بانک مرکزی

* تعیین تکلیف بحث عرضه اوراق نفتی توسط دولت و مجلس شورای اسلامی

به نظر می‌رسد بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی (برقراری تعادل، کاهش رعب و وحشت، توقف خروج نقدینگی، عدم افت بیشتر نمادها و صنایعی که استحقاق افت بیشتر ندارند) به سرعت نیاز به یک جراحی ساده و کمی دردناک داشته باشد چراکه ادامه حمایت دستوری سبب سوخت منابع، فرار نقدینگی، نارضایتی عمومی و بحران اجتماعی می‌شود.

 

Share