در پی صدور احکام برخی فعالان سیاسی صورت گرفت؛

نامه اصلاح‌طلبان به رئیسی؛ احزاب قوه‌قضائیه را در کنار خود ببینند، نه در مقابل خود!

جمعی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به برخی احکام صادره برای فعالین سیاسی این جناح به آیت‌الله رئیسی نامه نوشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آرمان، جمعی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به برخی احکام صادره برای فعالین سیاسی این جناح به آیت‌الله رئیسی نامه نوشتند.

چندی پیش بود که صدور احکام برای اصلاح‌طلبانی که در امضای بیانیه ۷۷ نفره نقش داشتند رسانه‌ای شد؛ احکامی که نشان می‌داد تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به واسطه این موضوع به حبس محکوم شده‌اند.

بیانیه ۷۷ عنوان نامه سرگشاده‌ای بود که بعد از حوادث آبان ۹۸ از سوی تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب منتشر شد. همان اوقات البته اخباری ضدونقیض از بازداشت و احضار حدود ۳۰ نفر از امضاکننده‌های آن به دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر شد؛ اما ماجرا تنها به احضار این چند نفر خلاصه نشد؛ بعدها بازداشت‌هایی هم صورت گرفت.

اگرچه دوماه پیش برخی از امضاکنندگان این نامه خبر از حضورشان در دادگاه به‌منظور محاکمه و پاسخگویی دادند، اما طی چندروز اخیر خبر آمد که برای تعدادی از متهمان، رای نهایی صادر شده است و در این میان چهره‌هایی مانند علی شکوری‌راد به یک‌سال زندان، مهدی محمودیان به پنج سال زندان و محمدحسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد و صدیقه وسمقی هر کدام به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شدند.

گفته می‌شد که مهدی محمودیان علاوه بر نقشش در این بیانیه به اتهام «فعالیت تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس تعزیری و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به چهار سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و ۲ سال منع خروج از کشور و ۴ ماه خدمات عمومی محکوم شده است.

این احکام اما اکنون باعث شده که جمعی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب دست به قلم برده و برای رئیس محترم قوه‌قضائیه نامه بنویسند. در بخشی از این نامه با اشاره به احکام صادرشده برای برخی فعالان سیاسی به‌خاطر امضای بیانیه در پی حوادث آبان‌ماه، آمده است:

احزاب و تشکل‌های سیاسی امضاکننده این نامه از شما به عنوان رئیس قوه‌قضائیه انتظار دارند، ضمن دستور تجدیدنظر در این پرونده و پرونده‌های مشابه، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا احزاب و تشکل‌های سیاسی در ایفای وظیفه تقویت سازوکارهای عقلانی برای انتقادات و اعتراضات اجتماعی و انتقال مسالمت‌آمیز مطالبات جامعه به مسئولان، قوه قضائیه را در کنار خود ببینند نه در مقابل خود. اقدام سریع و مساعد جنابعالی در این زمینه مزید امتنان است.

Share