در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

روایت همتی از صادرات میلیاردی به نام کارتن‌خواب‌ها | با دلار ۴۲۰۰تومانی مخالف بودم و هستم

همتی روایتی جدید از پشت‌پرده عدم‌بازگشت ارزهای صادراتی مطرح و اعلام کرد: برخی از افرادی که اسامی‌شان را به قوه قضائیه داده‌ایم، افراد ضعیف و حتی کارتن‌خواب هستند که کارت یک‌بارمصرف بازرگانی گرفته‌اند و دیگران از کارت بازرگانی‌شان استفاده کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عبدالناصر همتی که به‌مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب سیما حضور یافته بود از ارتباط مستقیم خود با مردم گفت و تأکید کرد: از طریق شبکه‌های مجازی مواردی را مطرح می‌کنم؛ البته در صداوسیما کمتر حاضر می‌شوم، ولی شرایط کشور ما خاص است و بانک مرکزی نیز شرایطش خاص است.

* بدون حمایت‌های مقام معظم رهبری نمی‌توانیم کارهای بسیار سخت و حساس بانک مرکزی را پیش ببریم

رئیس کل بانک مرکزی سخنان خود را با اشاره به کار شبانه‌روزی و فکر کردن درباره مسائلی که باید حل کنند، آغاز کرد و اظهار داشت: با همکاری سیستم بانکی کارهای خوبی شده است و امروز مورد لطف مقام معظم رهبری نیز بودیم. بدون حمایت ایشان نمی‌توانیم کارهای بسیار سخت و حساس بانک مرکزی را پیش ببریم و در دو سال گذشته همه حمایت‌های ایشان در امور به ما کمک کرده است که کارها را با قدرت پیش ببریم و مقابل کسانی که بخواهند بازار پول را به‌هم بریزند بایستیم و بتوانیم از حمایت‌های ایشان بهره‌مند شویم و در دولت و خارج دولت کارها را پیش ببریم.

همتی با تأکید بر اینکه “حفظ ارزش پول ملی به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور برمی‌گردد و ما باید اول بر رشد اقتصادی کشور تکیه کنیم”، افزود: وقتی اقتصاد کشور تقویت شد پول ملی هم تقویت می شود و در کنار گسترش صادرات و کنترل واردات کمک می شود که ارزش پول ملی حفظ شود.

 رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همه اینها را از چارچوب کنترل تورم می بینیم که اگر کنترل نشود نمی توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم می تواند به ارز آسیب برساند و هم می تواند موجب فعالیت های سفته بازانه و غیرمولد باشد و در همه این موارد باید برگردیم به کنترل تورم و به سیاست های بانک مرکزی که به صورت مستقل تصمیم گیری می کند تا بتواند نقدینگی و تورم را کنترل کند و به رشد اقتصادی کمک شود و اینها جزو مسئولیت های بانک مرکزی است.

وی افزود: البته حمله ای که در دو سال گذشته دولت آمریکا به اقتصاد ایران کرد و خیلی هدف های بالایی داشتند که اقتصاد در همان سال اول متلاشی شود و امیدهای زیادی به این کار بسته بودند ولی با مقاومت  مردم و عنایت های مقام معظم رهبری و تلاش دولت به هدف خود نرسیدند ولی فشار هنوز در اوج است. در دو مرحله ۹۷ و ۹۸ و حتی اوایل امسال تلاش کردند که انتظارات تورمی را جهت دهی کنند که کشور دچار التهاب شود. در تاریخ کشورمان بانک مرکزی ایستادگی کرد و این تلاش ها برای حمایت از ثبات اقتصادی و بازارها بسیار تعیین کننده بود و آثار این ثبات از مردادماه در بازار پول و نقدینگی مشاهده می شود.

* توضیح رئیس کل بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی

همتی درباره اصلاح نظام بانکی گفت: ما چند کار مختلف را طی سال‌های اخیر آغاز کرده‌ایم. باید دقت داشت که اصلاح نظام بانکی اقدامی بسیار پیچیده و بلندمدت است.

وی با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته شاهد شکل گیری بانک‌های ناتراز بوده‌ایم، تصریح کرد: نقدینگی کنترل نشده ناشی از ناترازی بانک‌هاست که خود را به صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی و معوقات در اقتصاد نشان می‌دهد.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید براینکه ما این موضوع را مورد هدف قرار دادیم و به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم، افزود: در دولت گذشته اقدامات خوبی در خصوص جمع آوری موسسات غیرمجاز انجام شد و تقریبا ۹۹.۸ درصد از سپرده‌گذاران این موسسات تعیین تکلیف شدند.

همتی درباره طرح اصلاح نظام بانکی گفت: نمایندگان مجلس در حال بررسی طرحی هستند که می‌تواند مبدا یکسری تحولات باشد و اگر بتوانیم هماهنگ این طرح را پیش ببریم، اتفاقات خوبی در سال‌های آینده برای نظام بانکی رخ می‌دهد.

* صاحبان بانک‌ها را شناسایی کردیم/ هر کدام چه مقدار سهام می‌توانند داشته باشند؟

وی افزود: یکی از کارهایی که آغاز کردیم این است که صاحبان بانک‌ها را شناسایی کنیم و اینکه چه مقدار سهم در بانک می‌توانند داشته باشند، در واقع ضوابط مربوط مالکیت بانک‌ها را از اول امسال شروع کردیم و صلاحیت مدیران را بسیار جدی گرفتیم که آثار آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه زمانی که بانک‌ها با ثبات باشند و افزایش سرمایه بدهند در آینده شاهد رشد اقتصاد خواهیم بود، افزود: اقتصاد ما بانک محور است و ۹۰ درصد تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود، بنابراین نیازمند بانک‌های سالم و مستحکم برای ارائه خدمت در بازار مالی هستیم.

وی درباره تسهیلات ویژه کرونا نیز گفت: در جلسه ستاد کرونا بنده از طرف سیستم بانکی به رئیس جمهور پیشنهاد اعطای تسهیلات را ارائه کردم و رئیس جمهور پذیرفتند و تاکید کردند که به سرعت انجام شود. بنابراین پیشنهاد دادیم ۷۵ هزار میلیارد تومان برای آسیب‌های ناشی از کرونا اختصاص یابد.

همتی تصریح کرد: برای همه خانوارهای یارانه بگیر یک‌میلیون تومان و برای برخی خانواده‌ها که اعضای بیشتری داشتند، ۲ میلیون تومان پرداخت کردیم که ۲۱ هزار میلیارد تومان از ۷۵ هزار میلیارد تومان را به این خانواده‌ها دادیم و مابقی آن را به واحدهای کسب و کاری که آسیب دیده کرونا بودند پرداخت کردیم، به این صورت که وام خانوارها قرض‌الحسنه و وام کسب و کارها با نرخ ۱۲ درصد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات را آغاز کرده‌ایم و مهلت آن را پیشنهاد دادیم که تا آخر شهریورماه تمدید شود، افزود: همچنین از پولی که باقیمانده است، ۲۰ هزار میلیارد تومان را با موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونا به کمک ودیعه مسکن اختصاص دادیم.

* پول وام‌های حمایتی دولت در ایام کرونا از کجا تأمین شد؟

همتی تصریح کرد: این وام‌ها مربوط به دولت نیست و سهمی است که یک سوم آن را بانک مرکزی از کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها تخصیص داده و دو سوم را خود بانک‌ها تخصیص داده‌اند که روی هم ۷۵ هزار میلیارد تومان شده است.

وی با بیان اینکه در ۴ ماهه اول امسال تسهیلات نسبت به چهار ماهه سال قبل ۶۷ درصد پیشرفت داشته که بی‌سابقه است، ادامه داد: این میزان رشد نشان می‌دهد سیستم بانکی به طور تمام قد وارد شده تا آثار کرونا را جمع کند که با خوشحالی می‌گویم که آثار این اقدامات در حال نمود است و در حال خروج از رکود هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: طبق آمار پایان تیرماه نرخ رشد ماهانه واحدهای صنعتی مثبت بوده که نشان دهنده برگشت به رونق در بخش اقتصاد غیر نفتی است و امیدواریم تا پایان امسال رشد اقتصادی غیر نفتی که در سه ماهه اول سال ۹۹ کاهش یافته بود مثبت شود و بتوانیم این سه ماه را جبران کنیم.

* بانک مرکزی نرخ سود بانکی را کاهش نداده/ بازگشت بانک‌های خاطی به مدار انضباط

وی در مورد برخی انتقادهای مربوط به کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه سود بانکی را کاهش نداده است، سود بانکی در سال ۹۶ برای یک سال ۱۵ درصد تعیین شده بود اما چند بانک به دلیل ناترازی که داشتند نرخ‌های سود بالا پرداخت می‌کردند که زمانی که طرح اصلاح نظام بانکی را آغاز کردیم، وارد مدار انضباط شدند و دیگر نیازی نبود که سود بالاتر از نرخ شورای پول و اعتبار پرداخت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: حدود یک ماه پیش نرخ سود سپرده‌ها را یک درصد افزایش دادیم؛ بنابراین تغییر عمده‌ای در سود سپرده‌ها انجام نشده و تنها ترکیب سیالیت سپرده‌ها تغییراتی داشته است.

همتی تصریح کرد: ما یک کانال نرخ سود بین بانکی داریم که سود بین بانکی را از ۳۴ درصد در سال‌های گذشته به‌ ۲۲ درصد کاهش دادیم و بانک‌ها می‌توانند با این نرخ از بانک مرکزی پول دریافت کنند.

* روایت جدید از ارزهای صادراتی/ کارتن‌خواب‌هایی صادرات میلیاردی داشتند!

رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: در طول دو سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار باز نگشته بود که دلایل مختلفی دارد، مثلاً همین ۲۵۰ نفر اسمی که به قوه قضاییه ارائه شده برخی از آنها افراد ضعیف و حتی کارتن‌خواب هستند که کارت یکبار مصرف بازرگانی گرفته‌اند و افراد دیگری از کارت ملی و کارت بازرگانی آنها استفاده کردند.

وی افزود: از ۶.۸ میلیارد یورو لیستی که به قوه قضاییه داده‌ایم، در بیشتر آنها مجموعه‌هایی کالاها را می‌گرفتند و با کارت بازرگانی این افراد صادر می‌کردند که برای مثال ۷۰ نفر از این ۲۵۰ نفر به چند نفر وصل هستند.

همتی با تأکید براینکه با این وضع نمی‌توان کشور را اداره کرد، صادرکننده باید برند داشته باشد و کارت بازرگانی باید طبق اصول داده شود، تصریح کرد: از صادرکنندگان بالای یک میلیون دلار هنوز ۲۰ میلیون دلار ارز بازنگشته، که اعتقاد من این است که به دلیل خروج سرمایه بوده یا کالاهای خاصی را به صورت قاچاق و بدون ثبت سفارش وارد کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تا زمانی که واردات کالاهای غیر اساسی صورت گیرد و قاچاق به این عظمت وجود داشته باشد، بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی بازار را کنترل کند.

همتی در ادامه درباره عدم بازگشت بخشی از ارز حاصل ارز صادرات، توضیح داد: ممکن است این شرکت ها خصولتی  باشند، اما دولتی نیستند و اینکه گفته می شود عدد کمتر گفته می شود فرافکنی است. تمامی اعداد و اسامی در اختیار من است.

وی افزود: در حال مذاکره با این افراد هستیم تا ارزی که در اختیار دارند، تعیین تکلیف شود تا ارز خود را چگونه به کشور وارد کنند. البته منظور ما از وارد کردن این ارز به چرخه اقتصادی کشور است که خودشان می دانند از چه راه هایی استفاده کنند.

* از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم و هستم

رئیس کل بانک‌ مرکزی، درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و نگاه های متفاوت در این زمینه، توضیح داد: از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ تومان مخالف بودم و هستم اما تابع سیاست های دولت هستم زیرا قصد دولت دستیابی اقشار پایین جامعه به کالاهای اساسی است.

همتی با تاکید بر اینکه البته تاکنون کمک قابل توجهی صورت گرفته است، ادامه داد: اگر بتوانیم سازوکاری ایجاد کنیم و مابه التفاوت را به صورت یارانه و سایر راه ها به اقشار پایین جامعه پرداخت کنیم، به طور حتم کمک بیشتری به این بخش خواهد شد.

به گفته وی، سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار کالا اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شد و دولت نیز معتقد به حذف این ارز است، اما به آثار اجتماعی دقت می‌کند و با تدابیر اتخاذ شده به تدریج حل می شود.

* بازار ارز آرام است/ سیاست‌های جدید ارزی را آغاز کردیم

همتی در ادامه درباره آرامش بازار ارز نیز اظهار داشت: الان بازار آرام است. تهاجمی که به ایران شد با هدف برهم زدم بازارهای پولی ما بود. این نرخ ارز بازار، مطلوب و واقعی نیست، اما فشار بسیار زیاد است. سیاست های جدید ارزی را آغاز کردیم و شاهد نتایج آن هستیم و توازنی که مدنظر داریم ایجاد شده و آثار آن را در بازار آزاد شاهد هستیم.

رئیس کل بانک‌ مرکزی با اشاره به اینکه ثبات ایجاد شده و امکان مدیریت به تدریج را به ما می دهد، گفت: از این به بعد هم تلاش می کنیم تا ثبات بیشتری ایجاد شود. ایران در مقابل تحریم ها ایستاده و پیروز شده و ‌تلاش دشمنان به نتیجه نرسیده که این موفقیتی بزرگ است. مردم تحت فشار هستند اما اگر مقاومت نشده بود، آینده بدتری برای ایران در نظر گرفته شده بود.

* سیاست ما نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار است/ حذف ارز ۴۲۰۰ مقدمه تک نرخی شدن ارز است

همتی درباره تک نرخی شدن ارز نیز توضیح داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حل شود سیاست ما نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار است که به تدریج نزدیک می شود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقدمه تک‌نرخی شدن ارز ایجاد می شود.

به گفته وی، اوایل سال از انفجار نقدینگی صحبت بود و من گفتم چنین چیزی نیست و خوشحالم به مردم بگویم‌ نقدینگی کنترل شده و پایه پولی در ۵ ماهه ابتدای امسال نسبت به پایان سال قبل تنها ۴ درصد رشد داشته و نقدینگی نیز در این مدت ۱۲ درصد افرایش یافته است.

همتی ادامه داد: اقداماتی که اوایل سال در اوج‌ کرونا و افزایش هزینه ها انجام شد در مجموع نرخ رشد پایه پولی در پایان مرداد ماه نسبت به پایان سال قبل  ۴ درصد بوده و روند با ثبات تری شده و شرایط بسیار خوبی است که طلیعه کنترل تورم است.

رئیس شورای پول و اعتبار، درباره حمایت از تولید نیز گفت: نکته مهمی است که مقام معظم‌ رهبری نیز در سخنرانی امروز خود بر این موضوع تاکید داشتند. ۶۷ درصد رشد تسهیلات داشتیم که بخش عمده ای به مردم و بخش عمده آن به سرمایه در گردش اختصاص یافته است. ۳۳۴ هزار میلیارد تومان در ۴ ماهه اول سال تسهیلات پرداخت شده که ۶۱ درصد سرمایه در گردش که همان تولید است اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه معوقات نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: طرح گام نیز برای حمایت از تولید کشور فعال شده و اقداماتی در این زمینه آغاز شده تا از این طریق بخش مهمی از نقدینگی تولید تامین شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مردم با تشخیص خودشان سرمایه گذاری می کنند ولی ریسک بالا است، افزود: بانک مرکزی ضوابطی برای سرمایه گذاری بانک ها دارد و مازاد بر آن باید واگذار شود، فشار می آوریم و خیلی ها واگذار می شود. وقتی در ۳ ماه اول سال قسط ها به تعویق افتاد، خیلی از بانک ها دچار مشکل شدند و بعد احیا شد.

* کمیته مدیریت نقدینگی در بانک مرکزی تشکیل شد

همتی با اشاره به اینکه بعد از فرمان مقام معظم رهبری از اوسط سال ۹۷ کمیته ای را تشکیل دادیم و تاکنون نیز ۸۵ جلسه برگزار شده است افزود: خیلی از سیاست های کنترل نقدینگی و اصلاح نظام بانکی و طرح گام در همین کمیته تصویب شده و این اطمینان را خدمت مقام معظم رهبری می دهیم که منظم هر هفته جلسه داریم و با تلاش این کمیته امیدواریم بتوانیم در کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه رمزارزها حجم بالایی ندارند و حتی ارقام غیررسمی ها و غیرمجازها در طول یکسال تا ۲۵۰ میلیون دلار است که معامله می شود، بیان داشت: این رقم در مقابل ۴۰ میلیارد دلار واردات و صادرات کشور کوچک است ولی برای کسانی که در داخل ماینینگ می کنند ظرف یک دو هفته آینده ظوابطی را ابلاغ می کنیم.

همتی ادامه داد: یک سری از اقداماتی شده برای کنترل ریال و برای تراکنش های ریال کارهای بسیار اساسی را انجام دادیم و پوزهای بانکی و تراکنش های بانکی باید اسناد مثبته ارائه کنند و تراکنش های ریال به تدریج تحت کنترل بانک مرکزی است و ما ۲۰۰ میلیون تراکنش در روز در رابطه با مسائل پولی داریم و حجم تراکنش ها و گردش مالی که چندین میلیون میلیارد دلار در سال است را مدیریت می کنیم و سامانه های جدیدی را داریم. حداقل ۷ سامانه پایش و کنترل و مدیریت خدمات نوین بانکی را تا آخر سال خواهم داشت و برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و سفته بازی، به مردم اطمینان می دهیم که کارهای بزرگی در بانک مرکزی شده است. ممکن است برخی بگویند قیمت ارز الان مناسب نیست ولی می توانم بگویم که خیلی می توانست بدتر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یک هدفگذاری تورمی کردیم که در یکسال آینده از خردادماه تا خرداد سال آینده هدف تورم ۲۲ درصدی را خواهیم داشت با یک دو درصد بالا و پایین و این مهم ترین وظیفه بانک مرکزی است و الان پایش می کنیم. در رفع موانع تولید نیز بانک مرکزی می تواند نقش داشته باشد و محدودشدن کارهای سفته بازی در کشور را داریم که بازدهی تولید از این طریق دیده می شود و علاوه بر آن بحث زنحیره تولید را در بانک مرکزی شروع کردیم.

وی افزود: ما در سال گذشته می خواستیم تورم را بیشتر کنترل کنیم ولی شوک کرونا اجازه نداد و در زمینه ارز نیز اقداماتی را داشتیم که بین عرضه و تقاضا فاصله افتاد و یا اینکه کشورهایی که قول داده بودند منابع ارزی ما را آزاد کنند یک مقدار با تاخیر آغاز کردند، ولی ما تلاش می کنیم کنترل تورم و تعادل بیشتر نرخ ارز را به صورت جدی ادامه یابد.

Share