مدیرکل هواشناسی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا؛

املش رکورد بارش در کشور را شکست | بارش مردادماه امسال ۸ برابر سال ۹۸ بود

دادرس در خصوص میزان بارش باران در سال جاری اظهار کرد:سیزدهم و چهاردهم مردادماه سال جاری رکورد بارشها در سطح کشور با بارندگی شهرستان املش شکسته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد دادرس مدیرکل هواشناسی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اعتبارات ۲/۲ میلیاردی هواشناسی در سال ۹۸ اظهار کرد: تلاش کردیم تا در حوزه توسعه ایستگاه های هواشناسی بر اساس اولویت ها اقدام شود که یکی از آن مراکز ایستگاه هواشناسی لنگرود بود که با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان احداث شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون این ایستگاه مجهز به ۵ سنسور دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و مقدار بارندگی است، افزود: در هفته دولت این ایستگاه به بهره برداری رسیده و قابلیت ارتقا به ۱۶ سنسور را دارد تا بتواند میزان تشعشع، مقدار فشار، اندازه برف، مقادیر رطوبت و دمای اعماق خاک را اندازه گیری کند.

دادرس اعتبارات سال ۹۹ را ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: موضوعات مرتبط با هر شهرستان در کمیته برنامه ریزی احصا شده و متناسب با اعتبارات ملی و استانی امیدواریم که پروژه ها تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در دو شهرستان شفت و ماسال ایستگاه خودکار هواشناسی وجود ندارد و به صورت سنتی عمل می شود، افزود: بحث توسعه شبکه و ارتقای ۴۲ ایستگاه بالاسنجی از سنتی به خودکار در برنامه است تا اطلاعات به صورت آنلاین در مرکز سوئیچ استان پردازش شود.

مدیرکل هواشناس گیلان با اشاره به ۱۱ ایستگاه اقلیم شناسی به دیارمیرزا گفت: جزو برنامه های ما است تا به سنسور برف مجهز کنیم تا در مواقع بحرانی به کمک ما بیاید.

دادرس در خصوص میزان بارش باران در سال جاری نیز اظهار کرد: ۲۲۴ میلی متر به طور متوسط در منطقه جلگه ای استان در مرداد ماه بارش داشته این که نسبت به سال قبل ۸ برابر و نسبت به بازه بلندمدت ۳/۵ برابر است.

وی افزود: سیزدهم و چهاردهم مردادماه سال جاری رکورد بارشها در سطح کشور با بارندگی شهرستان املش شکسته شد که ۳۸۲ میلیمتر در عرض ۲۴ ساعت رخ داد و ۲۹۱ میلیمتر آن در طول ۷ ساعت رخ داد که خسارت سنگینی نیزبه کشاورزان وارد کرد.

Share