رییس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

آغاز پرداخت پاداش بازنشستگان با منابع ۵۷۰۰ میلیارد تومانی

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان از ابتدای این هفته با پرداخت ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد باقر نوبخت گفت: پس از افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در اسفند ماه سال گذشته، فرهنگیان مشکل رتبه‌بندی‌شان را عنوان کردند که در نشست‌هایی با آنها و نمایندگان تشکل‌هایشان و… مشکل آنها حل شد. خوشبختانه دیگر در کامنت‌های کاربران در فضای مجازی، در این باره درخواستی نداریم. مساله بعدی، همسان سازی حقوق بازنشستگان بود که با نمایندگان آن‌ها به بررسی قوانین متناسب سازی حقوق‌ها پرداختیم. قول دادیم قبل از فرارسیدن مهر، پرداخت پاداش بازنشستگان را آغاز کنیم که خوشبختانه این امر از ابتدای این هفته با پرداخت ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.  سومین مراجعه کنندگان به ما به جهت وجه نظارتی سازمان برنامه و بودجه، اعضای کادر درمان بودند که مشکلاتشان را در فضای مجازی با بنده در میان گذاشتند.

سه موضوع «تبدیل وضعیت کارکنان کادر درمان»، «پرداخت کارانه» و «فوق العاده ویژه کادر درمان» مهمترین موضوعاتی بود که در نظرات کاربران اینستاگرام خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان شده بود. معاون رئیس جمهور در پاسخ، با اشاره به اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمبود نیرو بود؛ اظهار داشت: خوشبختانه امسال مجوز استخدام برای ۲۲ هزار پرسنل به وزارت بهداشت داده شده است که اولویت آن‌ها جذب نیروهای شرکتی و رسمی شدن آنها از طریق برگزاری آزمون است.

نوبخت با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار تخت جدید قرار است در سال جدید به تخت‌های بیمارستانی اضافه شود؛ ادامه داد: از این رو وزارت بهداشت و درمان همچنان خواستار استخدام جدید نیرو خواهد بود. پس از جذب ۲۲ هزار نیروهای فوق الذکر، سازمان برنامه و بودجه کشور، اجازه جذب جدید نیرو برای این وزارتخانه را مجددا صادر خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه برخی از اعضای کادر درمان خواستار تبدیل وضعیت استخدامی خود بدون گذراندن آزمون استخدامی هستند؛ یادآور شد: در حال حاضر بر اساس قانون تنها راه این امر، گذراندن آزمون استخدامی است. البته در لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌کوشیم در صورت توافق مجلس، بخشی از جذب نیرو در وزارت بهداشت را بدون برگزاری آزمون به سرانجام برسانیم. البته این امر در صورت موافقت مجلس و برای سال بعد محقق خواهد شد.

پرداخت کارانه درمان؛ از فردا

برخی کاربران اینستاگرام، رقم فوق العاده ویژه خود را کم دانسته و نسبت به معوقات کارانه‌های خود مطالبی را مطرح کرده بودند.  معاون رئیس جمهور در پاسخ به این کاربران با اشاره به اینکه برای پرداخت کارانه‌ها، منابع مالی لازم تامین شده است، بیان کرد: پرداخت کارانه کارکنان وزارت بهداشت، وظیفه سازمان برنامه و بودجه نیست و دستگاه‌ها موظفند از منابع اختصاصی خود آن را تامین کنند. اما به دلیل شرایط خاص کرونا و از آنجا که امکان کسب درآمد اختصاصی محقق نشد، سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تامین این مبالغ را بر عهده گرفت.

به گفته وی، مطالبات و کارانه‌های معوق مربوط به ۷ ماه گذشته است اما برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا ۱۲-۱۳ ماه کارانه عقب مانده دارند. نوبخت افزود: از این رو در جلساتی با دکتر نمکی و بنا بر تاکید رئیس جمهور، کوشیدیم که منابع مالی را تامین کنیم که خوشبختانه محقق شد و می کوشیم تا پایان هفته آینده همه این مطالبات را پرداخت کنیم. البته سازمان برنامه خود را موظف می‌داند که کاملا بر این امر نظارت داشته باشد. قطعا مراکزی که معوقات بیشتری دارند، را در اولویت پرداخت قرار می‌دهیم. انشالله از فردا امکان پرداخت این معوقات وجود دارد و کارانه و مطالبات پرداخت خواهد شد.

پرداخت فوق‌العاده ویژه به تمامی کارکنان وزارت بهداشت

تاکید بر «فوق العاده ویژه کادر درمان»؛ از کامنت‌های پرتکرار کاربران اینستاگرام خطاب به دکتر نوبخت بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه می‌داند هدف از این تقاضا آن است که “فوق العاده ویژه” در احکام حقوقی کادر درمان بیاید و در بازنشستگی آنها نیز محاسبه شود؛ گفت: بخشی از کادر وزارت بهداشت، از این کارانه استفاده و برخی استفاده نمی‌کنند؛ حق این است عدالت در این زمینه رعایت شود.

وی از جلسات مکرر و بررسی‌های متعدد این موضوع سخن گفت و افزود: در مجموع به این جمع‌بندی رسیدیم که به همه اعضای وزارت بهداشت و درمان باید این کارانه پرداخت شود. البته با افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در اسفند ماه سال گذشته، چند میلیون تومان به رقم حقوق کادر درمان نیز اضافه شده است.

نوبخت ادامه داد: با اینکه فوق العاده ویژه فقط به گروه خاصی در وزارت بهداشت پرداخت شود؛ مخالفم. وظیفه سازمان برنامه و بودجه، احقاق حق، در این زمینه است. البته باید توانایی وزات بهداشت و درمان را هم در نظر گرفت.

به گفته وی، در بند ۱۰۲ احکام متفرقه بودجه ۱۳۹۹ آمده است که هر بخشنامه، دستورالعمل، جداول، ضرایب و افزایش حقوق و … باید در چارچوب قانون و با تایید رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام شود. البته مسئولیت این کار با عالی‌ترین مقام وزارتخانه و دستگاه اجرایی است و سازمان برنامه وبودجه صرفا باید از آنها پشتیبانی مالی کند. سازمان برنامه و بودجه، می تواند نسبت به ۱۰ درصد تغییر در ردیف‌های بودجه ورود کرده و به وزارت بهداشت و درمان اختیار لازم را بدهد. از این رو در بخشنامه‌ای به وزارت بهداشت در روزهای آینده، به آنها اجازه خواهیم داد که کسانی که از فوق العاده ویژه استفاده نکرده‌اند، استفاده کنند. اما زمان انجام این کار، بسته به وزارتخانه است که از چند ماه آینده بتواند آن را اجرا کند. وزارت بهداشت و درمان از مهر یا آبان ماه می‌تواند احکام پرسنلی کارکنان خود را متناسب با فوق العاده ویژه درمان اصلاح کند و از هر زمان که امکان تامین مالی را بیابد؛ می تواند این موارد را پرداخت کند.

نوبخت در ادامه گفت: علاوه بر استفاده از ظرفیت قانونی موجود برای پرداخت فوق العاده ویژه کادر درمان می‌کوشیم که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که در دست بررسی در سازمان برنامه است؛ منابع مالی لازم برای اجرای کامل فوق العاده ویژه کادر درمان را پیش بینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه حل مشکل فرهنگیان و بازنشستگان، پس از گفت و گوی دوجانبه با نمایندگان تشکل‌های صنفی این دو قشر میسر شد؛ خاطرنشان کرد: شنبه عصر، ساعت ۶ از مسئولین وزارت بهداشت و تشکل‌های پزشکی و پیراپزشکی و … درون وزارت بهداشت و درمان دعوت می‌کنم که مسائل، ابهامات و مشکلات کادر درمان را با بنده در میان بگذارند تا با همفکری هم، این موارد را حل کنیم. در جلسه اول حتما شخصا شرکت خواهم کرد.

نوبخت در جمع‌بندی سخنانش تاکید کرد که پرداخت کارانه‌های معوق از فردا آغاز می شود؛ بخشنامه پرداخت فوق العاده ویژه نیز هفته بعد خطاب به وزارت بهداشت و درمان صادر می شود و این وزارتخانه می‌تواند احکام حقوقی کارکنان خود را متناسب با این فوق العاده ویژه اصلاح کند و هر زمان که توانست آن را پرداخت نماید.

معاون رئیس جمهور در پایان این گفت و گوی اینستاگرامی، از وزیر بهداشت به نیکی یاد کرد که همواره در جلسات دولت با همکارانش در کادر درمان ابراز همدردی می کند و پیگیر حقوق آنهاست. نوبخت ابراز امیدواری کرد که همانطور که لبخند رضایت بر لبان فرهنگیان و بازنشستگان نشسته، به زودی شاهد لبخند رضایت کادر درمان نیز باشد.

وعده دیدار با نمایندگان سازمان زندان‌ها

برخی اعضای سازمان زندان‌ها نیز مطالباتشان را در کامنت‌های اینستاگرامی عنوان کرده بودند که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به آنها گفت: یکی از روزهای دو هفته آینده هم فرصتی برای سازمان زندانها خواهیم گذاشت تا مطالباتشان را عنوان کنند.

وی افزود: مسائل و نیازهای کمیته امداد، بهزیستی، عمران و آبادانی کشور و … همه و همه از اموری است که باید به آنها برسیم.

Share