مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد؛

لایروبی ۷۱ هزار متر مکعبی شنبه بازار روگا منتهی به حوضچه آرامش بندرانزلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از لایروبی ۷۱ هزار متر مکعبی شنبه بازار روگا منتهی به حوضچه آرامش بندرانزلی خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمیدرضا آبایی با اشاره اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در راستای ایجاد آبراهی ایمن به منظور تردد انواع شناورهای دریایی در بندرانزلی اظهار داشت: برای ایجاد آبراهی ایمن و ساماندهی وضعیت تردد شناورهای صید و صیادی، نظامی، تفریحی و گردشگری در شنبه بازار روگا تصمیم به لایروبی محدوده ای از زیر پل انزلی تا کانال اصلی بندر گرفتیم.
وی با بیان اینکه این اقدام در راستای تعامل شهر و بندر بوده، افزود: بیش از دو دهه است که هیچ اقدامی در خصوص لایروبی و جمع آوری زباله و گیاهان روئیده شده در این روگا که یکی از روگاهای تاثیرگذار بر منظر شهر انزلی بوده و به محدوده کانال کشتیرانی بندر انزلی می‌رسد صورت نگرفته است اما برای ساماندهی منظر شهر و زندگی مردم شریف این شهرستان، اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اقدام به این موضوع کرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه عملیات لایروبی از ۱۸ اردیبهشت ماه امسال آغاز شده، خاطرنشان کرد: انباشت رسوبات، زباله و فاضلاب موجب مشکلات بسیاری برای شهر و کانال شده بود.
آبایی با بیان اینکه با استفاده از توان شرکت سنگرسازان و بکارگیری لایروب کاترساکشن گیلار تا به امروز ۸۴۰ متر در کانال پیشروی کرده ایم، تصریح کرد: ۷۱ هزار متر مکعب تا کنون محدوده شنبه بازار روگا لایروبی شده است  و این عملیات در حالی صورت گرفته که با توجه به موقعیت جغرافیای این روگا امکان تخلیه مواد رسوبی در حاشیه کانال نبوده و مجبور به پمپاژ این مواد به بارج عطارد و انتقال آن به مکان تعیین شده در محدوده لنگرگاهی بندر انزلی شدیم.
وی با بیان اینکه بارج عطارد تا کنون با ۲۱۵ سرویس اقدام به خروج مواد لایروبی کرده است، اذعان داشت: در این عملیات با حجم بالایی زباله روبرو بودیم و در اکثر مواقع لایروب علاوه بر لجن به حجم بالایی از زباله از جمله لاستیک و پلاستیک،تور و پارچه و … رسیده بود و فعالیتی طاقت فرسا و سختی را شاهد بودیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در این اقدامات سازمان های دیگر نیز باید ما را همراهی می کردند، یادآور شد: متاسفانه شاهد این موضوع نبودیم و سازمان بنادر و دریانوردی در این امر پیشگام شد و با تمهیدات و برنامه ریزی مناسب ضمن تامین مالی این پروژه که به سازمان نیز تحمیل نگشت، از اعتبارات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در این امر استفاده شد.
آبایی با بیان این اینکه امیدواریم حسب درخواست و حمایت های نماینده محترم مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس، با هماهنگی و همکاری شهرداری، فرمانداری و حتی دادستان محترم شهرستان در آینده بتوانیم از زیر پل  انزلی هم عبور کرده و به سمت بازار ماهی فروشان در پاشا روگا پیشروی کنیم، گفت:  با این اقدام ضمن ایجاد فضایی مناسب در منظر شهر انزلی به تردد ایمن شناورهای تفریحی و گردشگری در این شهرستان توجه ویژه می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین بیان داشت: پروژه بزرگ دیگری را با همکاری ادارات کل شیلات و محیط زیست برای ساماندهی و احیای تالاب بین المللی انزلی در دست بررسی و اقدام داریم، عنوان کرد: لای برداری، پاکسازی و همچنین بازسازی تله های رسوب گیر روگاهای اصلی منتهی به کانال بندر را در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانیم گام موثری برای احیای تالاب زیبای انزلی برداشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدوارم مواد حاصل از لایروبی این پروژه با اختصاص شیلات و موافقت دستگاههای ناظر در محلی مناسب دپو شود تا مانند پروژه قبلی مجبور نشویم به دریا تخلیه نمائیم زیرا این اقدام بسیار  پر هزینه و زمان بر خواهد بود.

Share