نماینده صومعه سرا:

طرح شفافیت آرا نیاز به چکش کاری دارد|نباید نگاه بخشی‌نگری به قانون صورت بگیرد

سیدکاظم دلخوش اباتری، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح شفافیت آرا گفت: این طرح در قالب دو بند مطرح شده است که اکثر اعضای کمیسیون آئین‌نامه اعتقاد دارند نیاز به چکش کاری دارد و باید ویرایش شود و نوع شفاف‌سازی‌ها، تفکیک شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه او از مخالفین طرح شفافیت آرا است به برنا گفت: بنده از طراحان این طرح هستم اما معتقدم طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس نیاز به چکش‌کاری دارد تا مرکز پژوهش‌ها براساس ماده ۱۴۲ آئین‌نامه داخلی به آن بپردازد کمااینکه در کمیسیون آئین‌نامه هم هماهنگ کردیم که این طرح چکش کاری شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چه مواردی از طرح شفافیت آراء باید اصلاح شود، افزود: این طرح در قالب دو بند مطرح شده است که اکثر اعضای کمیسیون آئین‌نامه اعتقاد دارند باید چکش‌کاری و ویرایش شود و نوع شفاف‌سازی‌ها تفکیک و مشخص شود که شامل، چه بخش‌هایی می‌شود و یا وسعت این شفاف‌سازی چه میزانی است، آیا شامل نهادهای دیگر هم می‌شود یا نه؟!
دلخوش تصریح کرد: وقتی می‌خواهید قانونی را بنویسید، باید کامل بنویسید فقط بحث قوه قضاییه نیست، قوای دیگر هم مدنظر هستند. در مجموع با طرح شفافیت آراء موافقم به خاطر اینکه موردی برای پنهان کردن ندارم، همیشه به صراحت حرف‌هایم را می‌زنم و جزو اولین طراحان هم هستم. اعتقاد دارم این طرح باید چکش کاری شود که به ازای آن مجلس، مردم و بخش‌هایی که قرار است در خصوص آنها شفاف‌سازی صورت بگیرد، آسیب نبینند.
نماینده مردم صومعه‌سرا در توضیح ابعاد طرح شفاف‌سازی آرا نمایندگان اظهار کرد: با دو تا بند که نمی‌شود طرح شفاف‌سازی آراء را با قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی تطبیق داد، این طرح هم مانند بقیه طرح‌ها است، مگر هر طرحی که نمایندگان می‌نویسند و به مجلس می‌آورند، چکش‌کاری نمی‌شود؟! برخی مواقع طرحی یک سال در کمیسیون‌های تخصصی می‌چرخد و اصلاحیه‌هایی، توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های اجرایی و تخصصی بر روی آن صورت می‌گیرد. علاوه بر این بخش خصوصی و کارشناسان هم در مورد آن نظر می‌دهند که در نهایت به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود.
دلخوش در واکنش به حساسیت طرح شفاف‌سازی آراء نزد افکار عمومی اظهار کرد: وقتی می‌خواهید در کشور قانون بنویسید، نباید نگاه بخشی‌نگری به قانون صورت بگیرد بلکه باید کلی‌نگری شود و همه نقاط ضعف و قوت در بیاید چراکه قانون برای رفاه حال عموم مردم جامعه است.
این عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه در حالی که شما بر طرفداری از طرح مذکور تاکید می‌کنید بسیاری معتقدند که مخالف طرح شفافیت آراء هستید، ادامه داد: وقتی خودم این طرح را مطرح کردم و جزو اولین امضاءکنندگان آن هستم، نمی‌توانم مخالف باشم اما برخی دوستان کار غیراخلاقی کردند و لیست ما را در سیستم گذاشتند.
دلخوش ادامه داد: البته این کار برای بنده به عنوان فردی که طراح طرح شفاف‌سازی آراء بودم، خوب است اما نباید به عنوان وسیله‌ای برای تحت فشار قرار دادن بقیه، باشد چراکه این اقدام به نوبه خود شفاف‌سازی را از شفاف‌سازی خارج می‌کند. لذا این قبیل طرح‌ها باید کاملا پخته شود و هیچ‌کس نباید از آن سوءاستفاده کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه منظور از قرار دادن لیست شما در سیستم چیست؟ خاطرنشان کرد: به عنوان مثال حدود ۳۰ نماینده این طرح را امضاء کردند اما بعضی از دوستان قبل از اینکه طرح قانونی شود، اسامی را اعلام کردند که این کار غیراخلاقی است چراکه طرح در مراحل اول، قانون نیست و از نظر اخلاقی قبل از اینکه قانون شود، درست نیست که بیرون برود.
دلخوش با تاکید بر اینکه طرح‌های پیشنهادی نیاز به به بررسی دارند، یادآور شد: در حقیقت طرح‌ها بعد از اصلاحات و تایید شورای نگهبان در اختیار کل افراد جامعه قرار خواهند گرفت و نباید، این قبیل طرح‌ها مصادره به مطلوب شود و بگویم چون من این طرح را امضا کردم، مال من است و اگر دیگران امضا نکردند، حتما نافذ نیستند. به این صورت نباید برخورد شود و باید با حفظ آرامش، تعادل و عدالت قانون نویسی را درست انجام دهیم.

Share