ماجرای مدارک و سوابق بذرپاش برای تصدی دیوان محاسبات ادامه دارد

انتشار ۲ اطلاعیه درپاسخ به ابهام‌ها درباره مدارک و سوابق بذرپاش

سوالی که در فضای مجازی برخی کاربران مطرح کرده اند این است که چرا صدور گواهی اشتغال برخلاف رویه صدور گواهی نامه ها، با سربرگ فعلی و با تاریخ قبل و حتی امضای مدیر قبل مجموعه صادر شده است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خراسان، پس از انتصاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات، حرف و حدیث هایی درباره مدارک ارائه شده توسط او برای سابقه مدیریتش مطرح شده است. یکی از معیارهایی که برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات در قانون لحاظ شده  ۲۰ سال سابقه کاری است. مسئله ای که برای بذرپاش جوان جنجال آفرین شد. در همین باره ابتدا ادعا شد که او فعالیت خود در بسیج دانشجویی را به عنوان سابقه مدیریت به مجلس ارائه کرده که پس از چندی با واکنش خود او همراه شد و او این ادعاها را قویا تکذیب کرده و از مدیریت در یکی از معاونت های یکی از پژوهشگاه های دانشگاه شریف خبر داد:« به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه کاری به مجلس ارائه نداده‌ام. بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.» بذرپاش برای این ادعای خود تصویری از گواهی اشتغال در آن سال ها ارائه کرد. گواهی که خود باعث شد شبهات دیگری درخصوص مدیریت او شکل بگیرد.

ماجرای تاریخ شروع فعالیت پژوهشکده
یکی از شبهه ها این بود که چگونه موسسه توسعه و فناوری شهید رضایی  که درسال ۸۸ ثبت شده است توانسته برای سال ها قبل (۷۹ تا ۸۳) گواهی اشتغال صادر کند. این ابهام بدون پاسخ نماند و پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف  در پاسخ به شبهات انتخاب رئیس دیوان محاسبات، روز گذشته بیانیه ای صادر کرد و در بخشی ازآن  با اشاره به این که بین سال های آغاز به کار این مجموعه با سال ثبت تفاوت است از آغاز فعالیت این مرکز پژوهشی در سال ۱۳۷۸  خبرداد و تاکید کرد:« برخی مؤسساتی که مدارک ثبتی آن‌ها در فضای مجازی بعضاً مورد استناد قرار گرفته، هویت‌های حقوقی دیگری هستند که طی مهروموم های بعد شکل گرفته و واضحاً تاریخ تأسیس آن‌ها ارتباطی با آغاز فعالیت این پژوهشکده ندارد.»

صدور گواهی جدید با تاریخ قدیم!
در ادامه این بیانیه آمده است: «درخواست صدور گواهی همکاری یکی از حقوق قطعی افراد است که در صورت تأیید فعالیت هر فرد از سوی مسئولین وقت، پژوهشکده موظف است مطابق اسناد و شواهد موجود، برای صدور آن اقدام کند.» اما ادامه توضیحات این بیانیه  درباره درخواست بذرپاش برای گواهی اشتغال از این مجموعه،  سوالات و ابهامات دیگری را در خصوص مدرک او مطرح کرد. در بیانیه آمده است: «بنا به درخواست جناب آقای مهرداد بذرپاش جهت صدور گواهی همکاری، مفاد این گواهی در سربرگ فعلی پژوهشکده  با توجه به شواهد و تأیید ریاست وقت پژوهشکده، آقای مهندس منصور رحیمی مبنی بر همکاری ایشان از تاریخ ۷۹ تا ۸۲، با امضای ایشان صادر شده و در اختیار آقای بذرپاش قرار گرفته است.» اگر چه با این توضیح ابهام درباره فونت نستعلیق استفاده شده در نامه اولیه که گویا چند سال بعد از تاریخ آن نامه در نرم افزار وورد مورد استفاده قرار گرفته، منتفی شد اما سوالی که در فضای مجازی برخی کاربران مطرح کرده اند این است که چرا صدور گواهی اشتغال برخلاف رویه صدور گواهی نامه ها، با سربرگ فعلی و با تاریخ قبل و حتی امضای مدیر قبل مجموعه صادر شده است؟ در حالی که علی القاعده اگر فردی پس از سال ها از نهاد یا سازمانی در خواست گواهی اشتغال داشته باشد سربرگ روز به همراه تاریخ همان روز و امضای مدیر فعلی صادر می شود. این ابهام در بیانیه این پژوهشکده، با اعتراض برخی کاربران توئیتر از جمله حجت الاسلام جلیل محبی مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر مواجه شد که مدعی شد: «طبق بیانیه ای که پژوهشکده صادر کرده، هم آقای بذرپاش محکوم است و هم حیثیت خود پژوهشکده زیر سوال رفته.»
همچنین انتقاد به سکوت اهالی بهارستان در قبال این شبهات هم از دیگر نقدها در فضای مجازی است. یکی از کاربران توئیتری در این خصوص نوشت: « حداقل یک فهرست ۱۵۰ تایی نماینده توی توئیتر داریم که ندیدم حتی یک نماینده واکنشی نشان داده باشن به شبهات اطراف انتخاب آقای بذرپاش. برای من مهم نیست چه کسی رئیس شده اما این حجم بی‌توجهی به افکار عمومی برای این حضرات زشته.» البته این توئیت با واکنش یکی از نمایندگان مجلس همراه شد و  او از بررسی این موضوع در مجلس خبر داد. مجتبی توانگر نماینده مردم تهران نوشت: «موضوع در حال بررسی است امیدوارم بتوانیم از حیثیت علمی دانشگاه شریف و حیثیت تقنینی مجلس یازدهم دفاع کنیم.»

اطلاعیه رئیس کمیته دیوان محاسبات
در همین حال شب گذشته علیرضا شهبازی رئیس کمیته دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه ای تاکید کرد که مهرداد بذرپاش، در هر سه «شرط احراز ریاست دیوان محاسبات»، شرایط قانونی لازم را داشت و حتی در دو شرط نیز بالاتر از نصاب قانونی موردنیاز، امتیاز کسب کرد و فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات با «رعایت تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی و رعایت شرایط احراز قانونی و متکی به رای نمایندگان ملت» بوده است. به گزارش فارس  در ابتدای این اطلاعیه تاکید شده است: در کمیته دیوان محاسبات درخصوص واژه «سابقه کار» که در متن قانون آیین‌نامه درج شده است بحث و تبادل‌نظر انجام شد. نهایتا این نتیجه حاصل شد که «سابقه کار» متفاوت از «سابقه بیمه تامین اجتماعی» یا «صندوق بازنشستگی کشوری» یا حتی «سابقه استخدام رسمی در دستگاه‌های اجرایی» است. در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است: «سوابق و‌ مدارک دارا بودن بیست سال سابقه کار آقای بذرپاش بررسی شد و حتی تاییدیه ریاست وقت پژوهشکده‌ای که ایشان از سال ۱۳۷۹ در آن جا مشغول کار بودند، مدنظر قرار گرفت. تمامی سوابق کاری و مسئولیتی و مدیریتی آقای مهرداد بذرپاش از زمان فعالیت در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی در سال ۱۳۷۹ گرفته تا مشاور شهردار تهران، مشاور رئیس‌جمهور، مدیرعامل پارس خودرو و سایپا، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، نماینده مجلس نهم و عضو هیئت رئیسه، معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و … در سال‌های بعدی تاکنون مورد بررسی قرار گرفت و سابقه بیست سال کار ایشان طبق قانون آیین‌نامه داخلی، «احراز شد.»» در این اطلاعیه آمده است: «شرط مدرک تحصیلی نیز در آیین‌نامه دارا بودن کارشناسی ارشد و بالاتر است که باتوجه به این که آقای بذرپاش مدرک تحصیلی دکترا دارد حتی یک سطح بالاتر از مدرک تحصیلی مندرج در آیین‌نامه را داشت … ضمنا باتوجه به دارا بودن مسئولیت «معاون رئیس‌جمهور و نماینده مجلس»، ایشان شرط احراز مقامات ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را حتی در دو تراز بالاتر از حداقل موردنیاز قانونی (معاون وزیر) دارا بود و لذا این شرط هم برای ایشان «احراز شد.»لذا همان‌گونه که تشریح شد آقای مهرداد بذرپاش، در هر سه «شرط احراز ریاست دیوان محاسبات»، شرایط قانونی لازم را داشت و حتی در دو شرط نیز بالاتر از نصاب قانونی موردنیاز، امتیاز کسب کرد.»

Share