انتشار بیانیه سه جانبه؛

امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط توافق کردند|ترامپ: این یک توافق تاریخی است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز (پنجشنبه) از توافق کامل میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای برقراری سازش و عادی‌سازی کامل روابط دو طرف خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز (پنجشنبه) از توافق کامل میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای برقراری سازش و عادی‌سازی کامل روابط دو طرف خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری خود، این سازش را یک نوع «توافق تاریخی» قلمداد کرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد که با میانجیگری ایالات متحده آمریکا، امارات و اسرائیل به توافقی تاریخی برای عادی‌سازی کامل روابط دوجانبه دست یافته‌اند.

همزمان، منابعی در کاخ سفید گفته‌اند که این توافق طی گفتگوی تلفنی سه‌جانبه میان ترامپ، نتانیاهو و ولیعهد امارات نهایی شده است.

بنا به ادعای رسانه‌های صهیونیستی، امارات پذیرفته است که نمایندگی دیپلماتیک خود را در اسرائیل دایر کند.

از سوی دیگر، ولیعهد امارات گفته که در این گفت‌وگوی تلفنی بر سر توقف طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی توافق کرده است.

طبق گفته ترامپ، نمایندگانی از اسرائیل و امارات طی هفته آینده برای امضای توافقنامه‌هایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری، پرواز مستقیم و امنیت دیدار خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: به موجب این توافق اسرائیل طرحش برای تحمیل حاکمیت بر مناطقی را که در طرح صلح ترامپ ذکر شده، معلق می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید با اشاره به تماس تلفنی امروز رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد ابوظبی، تاکید شده که در این گفت‎وگوی سه جانبه بر عادی سازی کامل روابط بین تل آویو و ابوظبی توافق شده است.

بیانیه سه جانبه 

 آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات پس از اعلام توافق بر سر عادی سازی کامل روابط ابوظبی و تل آویو، با صدور بیانیه‎ای مشترک جزئیات مربوط به توافق عادی سازی کامل روابط ابوظبی و تل آویو را منتشر کردند.

هیأت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه مانند تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.
در این بیانیه مشترک آمده است: اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در «چشم‌انداز صلح» رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: هیأت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه مانند تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.

سه طرف آمریکایی، اماراتی و صهیونیستی در بیانیه خود تاکید کردند که امارات و اسرائیل فوراً همکاری‌های خود در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن را آغاز خواهند کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: عادی‌سازی روابط و دیپلماسی مسالمت‌آمیز دو مورد از پایدارترین و توانمندترین شریکان منطقه‌ای آمریکا را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد.

در این بیانیه مشترک تاکید شده که اسرائیل و امارات، در جهت آغاز یک برنامه راهبردی برای خاورمیانه و توسعه همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا ملحق خواهند شد.

توییت بن زاید

محمد بن زاید در همین رابطه در توییتی نوشت: امروز، در تماس تلفنی با ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو، توافق شد که اسرائیل الحاق سرزمین های فلسطین را متوقف کند.

امارات و اسرائیل همچنین توافق کردند نقشه راه را برای راه اندازی همکاری‌های مشترک تنظیم کنند.

Share