ندیمی: هیچ کشوری در دنیا مثل ما نیست

کره شمالی و کشورهای جنگ‌زده منطقه به اندازه ما محدودیت اقتصادی ندارند

ندیمی گفت: عوامل موثر بر ارزش پول یا کاهش و حفظ آن متفاوت است و متغیرهای گوناگونی در این مساله نقش دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیر صعودی نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر گذاشته و مردم هر روز در تنگناهای معیشتی سخت‌تری قرار می‌گیرند. در این بین سوالی که ذهن بسیاری از مردم را مشغول می‌کند این است که چرا مردم سوریه، عراق و به طور کلی کشورهای جنگ‌زده و دچاربحران منطقه به اندازه ما از بابت کاهش ارزش پول ملی لطمه نخورده‌اند. اقتصاد در این کشورها چطور مدیریت شده ومسئولان امر چه تدبیری اندیشیده‌اند که وضعیت در ایران علی‌رغم برقراری ثبات و امنیتی که به آن مفتخریم، این اندازه بدتر است؟!

ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و مشاور محمدباقر نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به این سوال پاسخ می‌دهد. او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «عوامل موثر بر ارزش پول یا کاهش و حفظ آن متفاوت است و متغیرهای گوناگونی در این مساله نقش دارد. اینکه چرا برخی کشورهای جنگ‌زده، درگیر جنگ و یا درگیر با بحران‌های متفاوت مثل ما نیستند به این خاطر است که ما متفاوت‌تر هستیم. کمتر کشوری مثل ما با انواع تحریم‌های غربی، عربی و عبری روبه‌رو است. یا اندازه اقتصاد کمتر کشوری از بین کشورهایی که ذکر کردید به اندازه اقتصاد ما است و با ما تشابه دارد. از جهت خصوصی و دولتی بودن اقتصاد نیز با تفاوت‌هایی مواجه هستیم. همچنین از نظر مباحث مربوط به بودجه عمومی و بودجه شرکت‌ها تفاوت‌هایی داریم. در مورد بازارهای پولی، بانکی و اعتباری با مباحث مربوط به حوزه بازار سرمایه، صادارات و آورش ارزی، انتقال پول و … نیز همین طور است».

وی با تاکید بر اینکه «واقعیت این است که هیچ کشور در دنیا مثل ما نیست» گفت: «حتی کره شمالی هم که گاها مثل ایران تعریف می‌شود، محدودیت‌های ما را ندارد. مثلا اسرائیلی‌ها کاری به کره شمالی ندارند یا همسایگان این کشور – غیر از کره جنوبی – آن را با هیچ محدودیتی روبه‌رو نمی‌کنند اما همسایگان ما انواع حمل‌ونقلی و انتقالی و … را ایجاد می‌کنند.»

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: «بر اساس متغیرهای اقتصادی و نقش آنان در اقتصاد ما از جهت اداره اقتصاد و به تبع شاخص‌های اقتصادی با این کشورها تفاوت داریم و مساله ارزش پول ملی را نیز باید در همین چارچوب دید».

وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت فعلی بازار ارز نشانه ضعف ایران در مدیریت اقتصاد است؟ گفت: «محدودیت‌های ما با محدودیت‌های کشورهای جنگ‌زده منطقه اصلا قابل قیاس نیست. ما هم محدودیت‌های تحریمی داریم و هم محدودیت‌های ارتباطی، بازاری و سرمایه‌گذاری. بنابراین نتایج نیز در اقتصاد ما و آنان متفاوت است و در اینجا بحث فقط نحوه مدیریت نیست و به مسائلی جامعی برمی‌گردد که یکی از آن‌ها مدیریت است و باید در کنار آن به روابط بین‌المللی، اداره اقتصاد و … نیز توجه کرد.»

ندیمی تاکید کرد: «موضوعاتی مثل پول یا مانند آن را نباید تک فاکتوره دید و تحلیل کرد». این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با در نظر گرفتن همه فاکتورهای وضعیت کنونی بازار ارز قابل مدیریت است؟ گفت: «واقعیت این است که ما به لحاظ محدودیت‌های موجود با محدودیت تقاضا مواجه هستیم. یعنی از بعد سرمایه‌ای نمی‌توان به ارز نگاه کرد. توضیح نیز این است که ارز دیگر برای تبادل بین‌الملل نیست و بلکه مثل طلا و … به عنوان یک سرمایه به آن نگریسته می‌شود و چون با بحران، محدودیت یا کنترل و مدیریت تقاضا مواجه هستیم دامنه نوسان نیز محدود است چراکه اگرچه ورود محدود است، خروجی هم محدود است. ممکن است دلخواسته نباشد اما به هرحال ما مثلا صدمیلیارد دلار هزینه نداریم که صد میلیارد دلار ارز بخواهیم زیرا تبادل تجاری در دنیا با سهولت صورت نمی‌گیرد».

Share