مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان عنوان کرد

کاهش تلفات جاده‌ای در استان گیلان|عضویت بیش از ۴۷۰۰ گیلانی در دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

مدیر دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان اذعان داشت: با برگزاری اقدامات پیشگیرانه موفق شدیم تلفات جاده‌ای را در سال ۹۸ به تعداد ۲۵ نفر نسبت به مشابه سال قبل کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت سیزدهمین سالگرد تأسیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، نشست مشترک اعضای هیئت‌مدیره و نمایندگان استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در تهران برگزار شد.

مهندس ابراهیم گل‌سرخی رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان در این نشست به ایراد سخنرانی و ارائه گزارشی از عملکرد دفتر گیلان پرداخت.

مهندس گل‌سرخی با تبریک سیزدهمین سالگرد تأسیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه پیشرفت و تعالی یک کشور، منابع انسانی است و اگر کشوری نیروی انسانی کافی و کارآمد نداشته باشد، نمی‌تواند از سایر سرمایه‌های خود به‌خوبی استفاده کند.

وی با قدردانی از زحمات مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با گسترش فرهنگ ایمنی و ترافیک، تلفات ناشی از حوادث رانندگی را کاهش دهیم.

مدیر دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان ۲درصد آزادراه‌ها، ۲درصد بزرگ‌راه،۱درصد راه اصلی، ۳درصد راه فرعی و ۵درصد راه روستایی کشور را دارا است بیان کرد: ۶درصد نقاط حادثه‌خیز کشور در گیلان است و ۴ در صد کل تردد کشور در استان گیلان صورت می‌گیرد.

مهندس گل‌سرخی تحول در حوزه ایمنی حمل‌ونقل استان گیلان را ضروری دانست و یادآور شد: این مهم، به یک مطالبه عمومی در پیشگیری از سوانح نیاز دارد و تنها نباید به بیان کردن آمارها بسنده کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید به تحلیل کیفی شاخص‌ها پرداخت تصریح کرد: تحلیل کیفی داده‌ها به ما کمک می‌کند به سمت پیش از وقوع تصادف رفته و در حوزه پیشگیری از تصادفات، گام برداریم لذا اقدامات و کنترل در حوزه تصادفات می‌بایست با نگاه هوشمندانه انجام شود.

مؤلف و نویسنده برجسته کتاب‌های حوزه راه و ترابری، اضافه کرد: اگر به عوامل مؤثر در حوادث جاده‌ای شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه توجه کنیم، مشاهده می‌کنیم که انسان توسعه‌یافته می‌تواند دو عامل دیگر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

مهندس گل‌سرخی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش، باید از مدارس آغاز شود گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان در مناسبت‌های مختلف، اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی خود را به طریق مختلف و هدفمند، برای صیانت از حقوق شهروندی، در عبور و مرور ایمن انجام می‌دهد.

وی به تشریح دیگر اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان پرداخت و افزود: استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و جراید محلی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی ایمنی در میان مردم نسبت به اجرای طرح نوروزی، طرح تابستانی، روز حمل‌ونقل و راهدار و مناسبت‌های دیگر، در پارک‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان، ازجمله اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان است.

این کارشناس برنامه‌های ایمنی رادیو، به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۹ مورد مصاحبه رادیویی و ۸ مورد مصاحبه تلویزیونی برای دریافت مشارکت حداکثری مردم با موضوع ارتقاء ایمنی راه‌ها انجام شده است.

مهندس گل‌سرخی برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرهنگ ایمنی برای موتورسواران و عابرین پیاده، برگزاری همایش با حضور طیف‌های مختلف اجتماعی، نشست با طلاب و روحانیون، برگزاری همایش ارتقای فرهنگ ترافیک برای دانش آموزان، آموزش و حضور در مهدهای کودک را از دیگر اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان برشمرد.

وی تعداد اعضای فعال جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان را ۴۷۵۲ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد بسیاری از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها هستند و داوطلبان بسیاری نیز برای عضویت اعلام آمادگی کرده‌اند.

مهندس گل‌سرخی از راه‌اندازی دفتر نمایندگی جمعیت در شهرستان آستارا خبر داد و افزود: تشکیل دفاتر نمایندگی شرق گیلان در شهرستان‌های لاهیجان و لنگرود نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان اذعان داشت: با برگزاری اقدامات پیشگیرانه موفق شدیم تلفات جاده‌ای را در سال ۹۸ به تعداد ۲۵ نفر نسبت به مشابه سال قبل کاهش دهیم.

او دیدن و دیده شدن را یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای تمام استفاده‌کنندگان از راه‌ها عنوان کرد و گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۹۰درصد از اطلاعات رانندگان در حین رانندگی، دیداری است که در طول شبانه‌روز با مشاهده رنگ‌ها و انعکاس نور تأمین می‌گردد. مهندس گل‌سرخی ادامه داد: ایمنی و کاهش آثار حوادث، نیاز به اندیشه و پیشگیری دارد و تلاش در راستای حفظ و ارتقای ایمنی شهروندان رسالت بزرگی است که بر عهده دستگاه‌های مختلف ازجمله جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور است که در استان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را یک‌نهاد افتخارآفرین دانست و افزود: دفاتر استان‌ها به‌صورت خودجوش و قائم به امکانات ذاتی و با استفاده از ظرفیت داخلی و نیروهای انسانی خود در حال انجام‌وظیفه هستند.

 مهندس گل‌سرخی ادامه داد: نیروهای فعال در جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، با فعالیت جهادی و بدون هیچ چشم‌داشتی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

وی در پایان از زحمات مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران دفاتر استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، تشکر و از تلاشها و مساعدت‌های فرماندهی پلیس‌راه و راهور گیلان، مدیرکل آموزش‌وپرورش، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیرعامل هلال احمر استان، قدردانی کرد.

گفتنی است در این نشست اقدامات ملی ایمنی، با حضور مدیران ارشد جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور و مدیران استانی تشریح شد.

Share