مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان

استان گیلان جزو استان تحت رده‌بندی بیشترین تعداد تلفات عابرین پیاده و موتورسواران است

گلسرخی گفت: از نظر کاهش تلفات جاده‌ای در سال ۹۵ استان گیلان در رتبه هجدهم استانهای کشور و نیز در سالهای اخیر استان گیلان همواره جزو سه دسته استان تحت رده بندی بیشترین تعداد تلفات موتورسواران بوده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ابراهیم گلسرخی مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان با قدردانی از مدیران ارشد گیلان بابت برگزاری این همایش اظهار کرد: همایش امروز درخصوص کودکان بی‌سرپرست در اثر حوادث رانندگی بمناسبت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی برگزار می‌گردد.

گلسرخی تصریح کرد: همانگونه که استحضار دارند تلفات و سوانح رانندگی یکی از چالش های پیش رو کشور است در واقع علل اصلی تلفات سوانح رانندگی عجله، شتاب، سرعت غیر مجاز و رعایت نکردن قوانین رانندگی و رعایت نشدن انضباط در سطح جامعه است.

وی با ذکر حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) که فرمودند: «در حقیقت مردم را شتاب زدگی به هلاکت می‌رساند و اگر مردم آرام و از عجله به دور بودند هیچکس هلاک نمی‌شد»، افزود: حوادث و سوانح رانندگی هر روزه تعداد بیشماری از شهروندان، مردان، زنان، کودکان و سرپرستان خانواده‌ها را درگیر و قربانی نموده است. بازماندگان سوانح را به فقر و تنگدستی سوق داده و بنیان خانواده را دچار فروپاشی می‌نماید و همچنین خسارت ناشی از سوانح حاصل رشد اقتصادی کشور را بلعیده و مانع مهمی را در بهره وری از توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان تصریح کرد: امروز جمعی از فرزندان آسیب دیده در حوادث رانندگی بهمراه خانواده‌های خود در این همایش حضور یافته‌اند و از حضورسان در این همایش صمیمانه سپاسگذاری می‌نمائیم.

گلسرخی با بیان اینکه بحث ایمنی راه‌ها یک حق ملی است و ما نیازمند اقدامات جدی در این حوزه هستیم، یادآور شد: روزانه ۴۳ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را در سطح کشور از دست می‌دهند و حدود ۸۰۰ نفر مجروح می‌شوند که حدود یکصد نفر از آنها معلول دائمی و از کار افتاده شدند و حدود ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستان مربوط به مجروحان سوانح رانندگی است.

وی افزود: روند تلفات حوادث رانندگی دراستان گیلان در سال ۸۰ برابر با ۸۰۳ نفر بوده که تا سال ۸۵ به ۱۲۹۶ نفر رسیده و این یعنی یک سیر صعودی را داشتیم. اما از سال ۸۵ تا ۹۵ این روند معکوس شد که در سال ۹۶ به ۶۲۶ نفر رسیده است. در مجموع عملکرد استان گیلان در کاهش متوفیات حوادث رانندگی قابل قبول و بهتر از متوسط کشوری است.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان با بیان اینکه از نظر تعداد تلفات جاده‌ای در سال ۹۵ استان گیلان در رتبه دهم استانهای کشور قراردارد، گفت: از نظر کاهش تلفات جاده‌ای در سال ۹۵ استان گیلان در رتبه هجدهم استانهای کشور و نیز در سالهای اخیر استان گیلان همواره جزو سه دسته استان تحت رده بندی بیشترین تعداد تلفات موتورسواران بوده است.

گلسرخی ادامه داد: همچنین در سالهای اخیر استان گیلان همواره جزو چهار استان تحت رده‌بندی بیشترین تعداد تلفات عابرین پیاده قرار دارد. در نهایت اینکه نهمین کشوری در جهان هستیم که بیشترین تعداد تلفات جاده‌ای را داریم.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان خاطرنشان کرد: بنظر اینجانب وقتی تخلفات یا تصادفات جاده ای بشکل گسترده‌ای جامعه را دچار بحران کرده است دیگر نمی‌توان از منظر روانشناختی و مجازات فردی مشکل را برطرف کرد. زیرا این معضل ریشه اجتماعی دارد و باید به جز فرد عملکرد و ساختارها و نهادهای مسئول مورد پرسشگری قرار گیرد. لذا بحث ایمنی راهها یکی از مهم ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های است چرا که کشور ما شبکه حمل و نقل گسترده و وسیعی را به خود اختصاص داده است.

گلسرخی متذکر شد: از طرفی ایمنی راهها حق هر شهروند است. حق هر پدر و مادری است که فرزندنشان در سوانح جاده‌ای آسیب نبینند و یا حق ملی هر راننده حرفه‌ای است که در تقابل سوانح جاده‌ای مصونیت داشته باشد و بستر مناسبی برای فعالیت در اختیار داشته باشد به نظر جمعیت طرفداران ایمنی راهها محتوای این روند باید حمل و نقل بدون حادثه باشد. بنابراین ما باید از این فرصت و این همایشها استفاده کنیم و حمل و نقل بدون حادثه را مطالبه کنیم و از شعار به عمل برسانیم.

به گزارش دیارمیرزا، مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان یادآور شد: حال که با کمبود بودجه در توسعه اصلاح زیر ساختها مواجه‌ایم به این نتیجه می‌رسیم که می‌بایست با گسترش فرهنگ ترافیک اقدام نماییم چون مبنا فقط شروع در برنامه ایمنی پایدار موضوع رفتار انسان است و کاهش نیمی از سوانح جاده‌ای با اصلاح رفتار میسر است.

وی افزود: ولی ایا واقعا نمی‌توان بر معضل تصادفات غلبه کرد؟ آیا همدلی و هم سویی سازمان‌های دولتی و مردم در مهار تصادفات بی‌تاثیر خواهد بود؟ برای فائق آمدن به این جنگ پنهان در جاده‌ها به برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگی و آموزش که اثر موثری در هر سوانح رانندگی دارد نیازمندیم و عزم ملی را می‌طلبد که البته این آموزش‌ها باید در اخلاق اجتماع جا بگیرد. برای اینکه در اخلاق اجتماع نهادینه شود آموزش و تبلیغات رکن اساسی است. کتاب در کنارش فیلم و حتی موسیقی مجموعا یک ساختار فرهنگی را تشکیل می‌دهند که در جامعه ما متاسفانه نقش رسانه‌ها حتی سینماها کم کاری در این رابطه می شود کتاب هم که بماندو در این بخشها جای کار زیادی وجود دارد.

گلسرخی با بیان اینکه مسئله مهم دیگر که مغفول مانده امر به معروف است، یادآور شد: تصور مردم از حق الناس همان مال مردم خوردن است که تصور صحیحی است. رعایت اصول و قواعد عرفی، قانونی و عاطفی دیگران هم حق الناس است، رعایت نکردن قوانین راهنمائی و رانندگی بعنوان ضامن امنیت آمد و شد هم اینها بگونه‌ای حق الناس است که باید اینگونه مسائل فرهنگ سازی شود.

وی متذکر شد: اگر مدعی فرهنگ‌سازی در کشور هستیم بدانیم که ایمنی یکی از شاخصه فرهنگ بوده و باید آن را گسترش دهیم. آگاهی دادن به مردم و بالا بردن حساسیت مردم بحث ایمنی است وقتی به ایمنی کمک می‌کنیم در اصل به نجات خود و فرزندانمان کمک می کنیم.

مدیر اجرایی دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان، رفتار ترافیکی هر فرد شاخص فرهنگی آن جامعه دانست و گفت: البته سوانح رانندگی نسبت به ۱۰ سال گذشته به همت مسئولین کاهش یافته است ولی با وجود پایین آمدن آمار تلفات سوانح رانندگی وضعیت ما در این حوزه همچنان قرمز است.

گلسرخی تاکید کرد: هدف از تشکیل جمعیت طرفداران ایمنی راهها همراه کردن مردم با قابلیت‍ها و ظرفیت‌های دستگاههای اجرائی است لذا جمعیت طرفداران ایمنی راهها در راستای اهداف ذاتی خود در دو مقوله اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقدام می‌نماید. در خاتمه امیدوارم برپائی اینگونه همایشها به افزایش بهره وری و ارتقاء حوزه ایمنی راه کمک شایانی نماید.

Share