تحریم تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود؟

جلسه شورای امنیت درباره ایران؛ از دفاع چین و روسیه تا انتقاد آلمان

نماینده چین گفت: برجام یک توافق چند جانبه مهم است که در نهایت به قطعنامه ۲۲۳۱ منجر شد. این قطعنامه در صورت اجرای موثر معنی می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از بی بی سی، نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رایزنی در خصوص مسائل مرتبط با ایران شامل برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و تحریم‌های تسلیحاتی عصر امروز سه‌شنبه به وقت تهران آغاز شد.

وزیر خارجه آمریکا: ایران جلوی دسترسی بازرسان آژانس را گرفته

“ایالات متحده تلاش کرده که درباره مقابله با کووید-۱۹ کمک کند و به ایران هم پیشنهاداتی کرده بودیم. تحریم تسلیحاتی علیه شنیع ترین رژیم تروریستی به زودی منقضی می شود. اگر اقدام نکنید ایران می‌تواند جنگنده‌های روسی بخرد و ناوگان زیردریایی خود را به روز رسانی کند و آزادی دریانوردی را هر چه بیشتر تهدید کند. ایران همچنان تهدیدی بالقوه را بالای سر ثبات خاورمیانه نگه می دارد. ایران قادر خواهد بود تا از ونزوئلا تا افغانستان و سوریه تهدید ساز باشد. ایران یک دموکراسی مسوول نیست.”

 “گزارش امروز دبیرکل سازمان ملل نشان داد که حمله به عربستان سعودی منشا ایرانی داشته. ایران الان هم به تعهدات خودش پیش از انقضا نقض می‌کند. ایران به کتائب حزب الله و گروه‌های شیعه حمایت می‌کند. ایران در دریای عمان علیه کشتی‌های تجاری مین گذاری می‌کند. لازم نیست صرفا به حرف آمریکا گوش کنید از اسرائیل تا کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند.”

 “من استقبال می‌کنم از بیانیه بریتانیا، فرانسه و آلمان که ادغان کرده اند برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران می‌تواند تبعاتی داشته باشد. نگرانی ما نگرانی از امنیت ملی است بحث سیاست جناحی در کار نیست. در حالی که ایران ادعا می کند به برجام پایبند است هیچ نشانه‌ای از اینکه اقدامات بی ثبات کننده خود کاسته است در دست نیست.

 “ایران در حال به کار گیری ماشین های جدید غنی سازی اورانیوم است که بسیار سریع تر از ماشین های فعلی اورانیوم غنی می کند. ایران جلوی دسترسی بازرسان آژانس را گرفته است. شورای امنیت باید ایران را به پاسخگویی وادارد.”

ما فرصت داریم که ایران را پاسخ گو کنیم. ماده ۱ منشور سازمان ملل، فلسفه وجودی این نهاد را تدابیر موثری می داند تا صلح را بر قرار کند. اگر ایران تهدید برای جامعه بین الملل نیست، پس تهدید چیست؟ روحانی گفته که ایران پاسخ کوبنده می دهد اگر تحریم تسلیحاتی تمدید شود. باید این تحریم را جدی گرفت. تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری خواهد بود تا مثل یک حکومت عرفی عمل کند. اجازه بدهید که از مسوولیت خود اگرچه دشوار است اما عدول نکینم.

انتقاد نماینده بلژیک از ایران و آمریکا

“همان طور که شنیده‌اید. توافق برجام یک دستاورد دیپلماسی چند جانبه است. بلژیک همراه است با این باور که برجام بهترین تضمین است که ایران هدف مسالمت آمیز از فعالیت اتمی دارد. تمامی طرفین باید متعهد به این توافق باشند. ما متاسفیم از خروج آمریکا از برجام. قطعنامه ۲۲۳۱ مورد توافق جامعه بین المللی بود. بلژیک همچنین از افزایش عدم همکاری ایران در برجام متاسف است. ما خواستار این هستیم که در اسرع وقت تمامی طرف‌ها به برجام عمل کنند. بلژیک همچنان از فعالیت‌های اصولی و بی طرفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های ایران حمایت می‌کند.”
“بلژیک از ایران می‌خواهد که به تعهداتش زیر قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند. با توجه به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره ایرانی بودن تسلیحات در یمن و حمله سال گذشته به عربستان سعودی، این اقدامات به تنش می‌افزاید. این مسایل به صورت مجزا نمی‌تواند بررسی شود. باید طرفین صادقانه با هم همکاری کنند تا تنش ‌ها برطرف شود. این باید با مذاکره حل شود. همه قطعنامه‌ها باید مورد نظر قرار گیرد. بلژیک خواستار خویشتنداری از همه طرفین است. این راه حلی برای کاستن از تنش و کاستن از سلاح‌های کشتار جمعی نیست.”

نماینده جمهوری دومینیکن: “از حضور وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. جمهوری دومینیکن حمایت خود را از اجرای کامل برجام اعلام می‌کند. ما تاکید می‌کنیم بر کار شایان تقدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازرسی از تاسیسات اتمی ایران.

نماینده تونس حملات به عربستان سعودی را محکوم کرد

نماینده تونس: “ما باور داریم که برجام سبب می‌شود تا آژانس به بازرسی‌های خود ادامه دهد. در همین حال تنش در سطح خطرناکی رسیده است. ما حملات به عربستان سعودی را بر مبنای گزارش دبیرکل محکوم می‌کنیم و آن را در تعارض با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانیم.”

 آفریقای جنوبی از تقویت گفت‌وگو حمایت می‌کند

“برجام مهمترین دستاورد در حوزه جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی است. بر این اساس باید تمامی کشورها به این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشند. ما باید از تحریک برای نقض این تعهدات خودداری کنیم.”

“آمریکا باید در نظر داشته باشد که اقداماتش اثر می گذارد بر اینکه اجرا نکردن تعهدان ایران در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱. برجام تنها تضمین موجود است. ما باید سالگرد برجام را جشن بگیریم. آفریقای جنوبی از افزایش تنش در خلیج فارس و اثر آن بر امنیت جهانی نگران است.”

“تنش در خلیج فارس بر همه امنیت جهانی اثر گذار است. شورای امنیت باید حمایت کند از هر ابتکاری که به صلح و ثبات یاری رساند و این صرفا مربوط به خلیج فارس و منطقه نیست. همه ما اکنون متاثر از همه‌گیری کرونا هستیم. بیش از ۵۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ایم. هیچ کس از این پدیده مصون نیست. اکنون باید دست در دست هم بدهیم. آفریقای جنوبی از تقویت گفت‌وگو حمایت می‌کند.”

نماینده چین: از آمریکا می خواهیم که دست از تحریم‌های یکجانبه بردارد

“برجام یک توافق چند جانبه مهم است که در نهایت به قطعنامه ۲۲۳۱ منجر شد. این قطعنامه در صورت اجرای موثر معنی می‌یابد. حمایت از برجام به پاسداری از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به صورت چند جانبه و ثبات می‌انجامد. در گزارش دبیرکل شنیدید که این اقدامات مغایر با قطعنامه و برجام است. از آمریکا می خواهیم که دست از تحریم‌های یکجانبه بردارد و به برجام بازگردد. چین مخالف تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران است. همه مفاد این قطعنامه باید رعایت شود. آمریکا که از برجام خارج شده دیگر نمی‌توان تاثیری برآن بگذارد.”

” ما از ایران می‌خواهیم از اقداماتی که زیان بیش‌تری به همراه دارد خودداری کند. چین از همه طرفین می‌خواهد که با آژانس بین المللی انرژی همکاری کنند. کشورهای خارج از منطقه باید نقش مثبتی داشته باشند. از همه طرفین می‌خواهیم به کاهش تنش یاری برسانند. گزارش دبیرکل تائیدی است بر اهمیت پاسداری از برجام.

ما از ساز و کار ویژه مالی (اینستکس) حمایت می‌کنیم. این کانال به ویژه در این دوران همه گیری کرونا موثر است. شورای امنیت و دبیرخانه‌اش باید به وظیفه اش عمل کند و اطمینان حاصل کند که ایران هم به برجام پایبند است. البته ارایه اطلاعاتی که فقط یک منبع داشته درباره تسلیحات، جای سوال دارد.

“ما از ابتدا از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت کرده و ما همچنان به حمایت خود ادامه می‌دهیم. ما نمی توانیم اجازه بدهیم که برنامه هسته ای ایران به روال سابق خود بازگردد.”

نماینده آلمان:ما نگران هستیم که ایران در حال دور شدن از برجام است

“تشکر می‌کنم از همه کارشناسانی که با کشف موشک‌ها نشان دادند ایران مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرده است. آلمان همسو است با فرانسه و بریتانیا که عضو برجام هستیم. چین هم از امضا کنندگان برجام است و به رسمیت می شناسد مکانیسم ماشه را. ما خواستار پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم. قطعنامه‌ای که برخی از آن به عنوان شاهکار دیپلماسی یاد کردند. توافقی که ایران نتوانست بر اساس آن به سوی بمب اتمی حرکت کند.”

“ما نگران هستیم که ایران در حال دور شدن از برجام است. اگر بخواهیم تصویری از آن بدهیم، وقتی یک نفر چراغ قرمز را رد کند، توجیهی برای دیگران نیست که آنان هم این کار را بکنند. بنابراین ایران باید همکاری کند با طرفین باقی مانده در برجام. ما می‌توانیم مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم. ما فراتر از تعهد خود با مکانیسم اینتکس عمل کرده‌ایم. ما نگران این هستیم که آمریکا معافیت‌های مربوط به چارچوب برجام را لغو کرده است. ما نگران فعالیت‌های موشکی ایران هستیم که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ است و آن را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اطلاع داده ایم.”

نماینده بریتانیا: فعالیت موشکی ایران تهدید جدی برای امنیت منطقه است

“ما هم مثل آمریکا نگران هستیم درباره منقضی شدن منع تسلیحاتی ایران اما بر اساس دیگر قطعنامه‌ها همچنان نقل و انتقال سلاح برای ایران منع خواهد داشت. ما چند روز پیش هفتاد و پنجمین سالگرد امضای منشور سازمان ملل را جشن گرفتیم که بر مبنای دیپلماسی چندجانبه است. بنابراین ما از همه طرفین می خواهیم به برجام برگردند و آن را اجرا کنند.”

“دبیرکل سازمان ملل کاملا مجاز هستتد که نظارت کنند برای رفتار کشورهایی که اقداماتشان مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ بوده. ما در راستای منافع و امنیت ملی خود خواستار پیشگیری ایران برای حرکت به سوی سلاح هسته‌ای است. البته پیشتر از خروج آمریکا به برجام ابراز تاسف کردیم. پس از خروج آمریکا کاملا به برجام متعهد بوده‌ایم. متاسفیم که ایران اقداماتی مغایر انجام داده است.”

“سال ۲۰۲ شاهد فعالیت‌های مداوم و بی ثبات کننده ایران در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت است. فعالیت موشکی ایران تهدید جدی برای امنیت منطقه است. این موشک‌ها قابلیت حمل سلاح مرگبار دارند. همچنین از تحقیق ایران در فناوری حمل ماهواره نگران هستیم که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد. گزارش‌های ایران نشان می‌دهد که پرتاب کنندگان این ماهواره‌ها غیرنظامی نیستند. ما از ایران دعوت می‌کنیم که به سوی فناوری‌های مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ نرود.”

“ما در حمله به پایگاه های آمریکا در عراق دیدیدم که تجهیزات نظامی منشا ایرانی داشت. حملات به آرامکو تاثیری بر بازار جهانی داشت. شاهد حملاتی در خلیج فارس بودیم. تحقیقات نشان داد که همه این اقدامات منشا ایرانی داشته است. ما از شورای امنیت می‌خواهیم که به نگرانی ها درباره منقضی شدن قطعنامه ۲۲۳۱ رسیدگی کند. همچنین فعال کردن مکانیسم ماشه هم کاربردی ندارد. ما معتقدیم برجام در شرایط موجود تنها راه است.”

نماینده استونی: از همه طرفین خواستار اجرای تعهدات هستیم

“اجرای کامل برجام و قطعنامه سازمان ملل متعهد را خواستار هسنیم. گزارش دبیرکل نشان می‌دهد که ایران اقداماتی بی‌ثبات کننده انجام داده است. ما نگرانیم از اقدامات ایران در حوزه فناوری فضایی. استونی از همه طرفین خواستار اجرای تعهدات است. این وظیفه مشترک همه ما است. ما از تلاش‌های بین‌المللی در این رابطه حمایت می‌کنیم.”

نماینده روسیه: مسوول بحران کنونی با آمریکا است

“ما از گزارش وزیر خارجه آمریکا استقبال می‌کنم. جای تاسف دارد که ایشان صبر نکردند تا سخنرانی دیگران هم بشنوند. متاسف هستیم که در دنیا دیپلماسی چند جانبه به مخاطره افتاده است. با نگرانی شاهد فشار حداکثری آمریکا بوده ایم که باید سیاست خفقان حداکثری توصیف شود. هدف آمریکا معلوم نیست. مسوول بحران کنونی با آمریکا است. دو سال پیش این توافق هسته‌ای گام به گام تضعیف کرد و سرانجام از آن خارج شد.

“ایالات متحده عامدانه از اجرای تعدات خود دست کشید. ایران به تعهدات خود ادامه داد در چارچوب برجام. آمریکا نه تنها ایران را تحریم کرد که دیگر کشورها را هم تهدید کرده است. برای رسیدن به توافق برجام همه کشورها امتیازاتی دادند. سیستمی از کنترل‌ها را این توافق برای رسیدن به هدف در برداشت. شالوده آن این بود که اگر ایران به تعهدات خود عمل کنندِ تحریم‌ها در اکتبر امسال برداشته می‌شود.”

نماینده اندونزی:”ما تلاش‌های طرفین اروپایی را به رسمیت می‌شناسیم. هر ابتکاری باید ارزش گذاشته شود و بر موفقیت قطعنامه ۲۲۳۱ تمرکز شود. ما نباید از مذاکره و دیپلماسی برای یافتن راه حل غفلت کنیم. ما از اقدامات و بازرسی و نظارت آژانس بین المللی انرژی در چارچوب برجام قدردانی می‌کنیم.”

نماینده فرانسه: اقدامات تسلیحاتی ایران غیرقابل قبول است

“اولویت ما همچنان این است که ایران سلاح اتمی نداشته باشد. آلمان، فرانسه و بریتانیا از سال ۲۰۰۳ با هم کار کرده‌اند و از سال ۲۰۰۶ به تعهدات خود پایبند بوده و از ایران می‌خواهد که در چارچوب برجام به تعهدات خود انجام دهد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی برداشته است. ما به تلاش برای بازگردان ایران به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهیم. ما شنیده‌ایم که قطعنامه ۲۲۳۱ را ایران نقض کرده‌اند. به روشنی اعلام می‌کنیم که این اقدامات تسلیحاتی ایران غیرقابل قبول است.

“موثر بودن برجام نیازمند همکاری همه طرفین دارد. ما به احترام به اقتدار شورای امنیت سازمان ملل متعهد هستیم. ما از تحریم‌ یکجانبه حمایت نمی‌کنیم. فرانسه و آلمان و بریتانیا معتقدند که تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه با تلاش ما برای حفظ برجام مغایرت دارد و از آن حمایت نمی‌کنیم. نباید با اقداماتمان وضع خاورمیانه را بدتر کنیم. جایگزینی برای منع ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای به جز برجام وجود ندارد.

Share