رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران؛

فرزندکشی نتیجه فقر فرهنگی است | فرار یک دختر گاه ناشی از عدم محبت والدین است

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران معتقد است، فشار روانی و اجتماعی ناشی از فقر فرهنگی از مهمترین دلایل بروز برخی آسیب‌های اجتماعی نظیر فرزندکشی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی اقلیما روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص علل اجتماعی بروز فرزندکشی در یک جامعه اظهار داشت: در واقع رشد آدمی در یک محیط اجتماعی با آموزش افکار، عقاید، هنجارها و ارزش‌های متعددی همراه می‌شود و بروز برخی اتفاقات که در تعارض با این عقاید و باورها است، سبب اقدام به ناهنجاری می‌شود.

اقلیما ادامه داد: به عنوان مثال فرار دختر در یک شهرستان به طور حتم با اعتقادات و ارزش‌های سنتی منطقه در تضاد و این مساله برای والدین با فشارهای اجتماعی همراه است.

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران تصریح کرد: نگاه جامعه، اقوام و خویشاوندان، تفکرات خانواده و برخی عناصر فرهنگی از مهمترین فشارهای اجتماعی محسوب می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در بطن هر فاجعه معلولی از علت‌ها نهفته است، گفت: به عنوان مثال عدم تحویل آنی یک دختر فراری به خانواده، بی‌تردید سبب کاهش هیجانات منفی همچون خشونت و پرخاشگری است و می‌تواند از بروز برخی از فجایع انسانی نظیر قتل پیشگیری کند.

وی افزود: بنابراین سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر یک در بروز آسیب‌های اجتماعی یک جامعه اثرگذار است و قانون و مقررات نیز صرفا معین وقوع یک واقعه نیست.

‌ اقلیما تاکید کرد: فرار یک دختر هم گاه ناشی از عدم محبت والدین است؛ به عبارت دیگر این عامل هم می‌تواند به عنوان یکی از علت‌های آسیب اجتماعی (فرار و خشونت و قتل و…) مطرح شود. بنابراین آموزش پدر و مادر از دوران کودکی در رابطه با این مباحث نقش مهمی در جلوگیری از آسیب‌ها ایفا می‌کند.

وی همچنین فقر خانوادگی، اقتصادی، ازدواج‌های اجباری و شماری از ارزش‌های اجتماعی را از دیگر عوامل بروز این آسیب تاثیرگذار دانست و گفت، به منظور پیشگیری، زیرساخت‌ها (نظیر آموزش‌های دوران کودکی در هر خانواده) باید اصلاح شود.

Share