یادداشت/ منصور یوسفی:

عشق‎تان را به ما دهید

منصور یوسفی مطرح کرد: اشتغال امروزه به یکی از چالش های مهم جهان و به ویژه کشور ما تبدیل شده است و شاید جزء معدود مواردی باشد که همه انسان ها، دولت ها و حکومت ها با آن درگیر هستند.

منصور یوسفی جولندان| دکتری مردم شناسی، مشاور فرهنگی سازمان برنامه و بودجه

چند سالی است سفرهای استانی در کشور ما باب شده و به ویژه در دو دهه اخیر مسئولین در رده های مختلف خدمتی، به منظور بازدید و سرکشی، پیگیری مصوبات قبلی، تماس مستقیم و بی واسطه با مردم و دیدن صعوبت و مشکلات زندگی در یک حضور میدانی شکل گرفته است. اصولا زندگی روزمره یک زندگی انتقادی است، چون ما در مورد هر چیزی که تجربه اش کنیم نظر می دهیم و قضاوت می کنیم ، اما ماحصل و خروجی این سفرها بحث این سطور نمی باشد و قصد قضاوت نیست و تنها مقدمه ای برای آغاز مطلب است.
علم انسان شناسی نیازهای اساسی انسان و راههای صحیح این نیازها را به او معرفی می کند و این گونه آدمی را به تعادل می رساند. انسان متعادل در همه کارها و حالات تعادل خواهد داشت. یعنی همواره عقلش بر او حاکم است، برخلاف غالب مردم که رفتارهایشان مبتنی بر عواطف است. در جامعه امروزی اشتغال آنهم از نوع پایدارش می تواند این تعادل ذکر شده را به فرد اهدا کند.
اشتغال امروزه به یکی از چالش های مهم جهان و به ویژه کشور ما تبدیل شده است و شاید جزء معدود مواردی باشد که همه انسان ها، دولت ها و حکومت ها با آن درگیر هستند. در ایران یکی از اهداف کارآفرینی توسعه پایدار روستایی است که در این رابطه پرداختن به صنایع روستایی، صنایع تبدیلی و صنعت گردشگری و ایجاد مشاغلی نظیر عرضه انواع صنایع دستی و تولیدات اولیه خانگی را می توان نام برد که کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها را در پی دارد. در این بین نقش زنان پر رنگ تر از مردان و به لحاظ آماری قریب ۸۰ درصد این شغل به این قشر تعلق دارد.
شاید در پژوهش های متعددی نتایج آن نشان داد مهمترین موانع گسترش صنایع دستی از دیدگاه زنان عدم حمایت دستگاههای ذی ربط می باشد که اگر دولت با زمینه سازی و بسترهای مناسب مانند اعتبارات و تسهیلات کوتاه مدت، ایجاد صندوق های اعتبارات خرد جهت حمایت از فعالیت های صنایع دستی و با تشویق زنان روستایی از طریق گروههای خودجوش اقدام به ایجاد کارگاهها و تعاونی های صنایع دستی کنند، فعالیت زنان در این بخش بهبود می یابد. علاوه بر موارد یاد شده زمینه را برای آموزش زنان و دختران به ویژه روستایی در زمینه مشاغل مربوط به صنایع دستی فراهم کند.
صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت، ذوق و بینش انسان در تولید آن نقش اساسی دارد.
صنایع دستی در کشور ما هم به صورت کارگاهی و هم به صورت خانگی امکان پذیر و بر پایه مهارت های بومی و سنتی استوار است و بیشتر مواد اولیه آن نیز در کشور یافت می شود.
بخشی از مراحل اساسی تولید صنایع دستی، با دست و ابزار دستی انجام می شود. افزون بر این، صنایع دستی به صورت همزمان کاربرد هنری و مصرفی دارد و در کنار جنبه های مصرفی بالا، ذوق، اندیشه و فرهنگ تولیدکننده را نیز به همراه دارد و می توان آن را یک هنر-صنعت نامید.
در این میان صنایع دستی بهترین عامل کارآفرینی و اشتغال زایی برای زنان به شمار می رود که می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به جامعه زنان بی سرپرست یا بد سرپرست را نیز حتی برطرف سازد.
در این چرخه زنان در صادرات صنایع دستی به ویژه فرش، گلیم، جاجیم و… و رهاندن کشور از اقتصاد تک محصولی که اینروزهادر دستور کار جدی دولت قرار گرفته است، جایگاه ویژه ای دارند و ارزش افزوده کار آنان بسیار بالاست.
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در طی سالهای مسئولیت برنامه و بودجه کشور سفرهای استانی را نهادینه کرده و به شکلی کاربردی و عملیاتی تر با جدیت باتفاق همکارانش پی می گیرد که در آخرین روزهای هفته قبل برای سومین بار در طی ۱۵ ماه اخیر، برای افتتاح و یا بازدید از پروژهای عمرانی، بهداشتی و فرهنگی به استان خراسان جنوبی سفر کرد که در کنار آیین بهره برداری و آغاز عملیات ۱۴۵ کیلومتر باند دوم استان، افتتاح همزمان ۵۰۰۰ واحد مسکن روستایی و بازسازی ۲۴۸ واحد خسارت دیده از سیل، بازدید از بیمارستان، افتتاح همزمان ایستگاههای دیجیتال صدا و سیمای استان، افتتاح کارخانه کنستانتره زغال سنگ که هر کدام در نوع خود قابل دفاع و کم نظیر بوده اما آنچه که می توان به فال نیک گرفت و به دور از هیاهوها و روزمرگی اتفاق افتاد، امضای تفاهم نامه ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه های صنایع دستی بود که بالاخره به اصرار و پیگیریهای مجدانه دکتر نوبخت پس از سفرهای متمادی به این استان، بین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن و استانداری خراسان جنوبی به امضاء رسید و موجی از خرسندی هنرمندان این خطه را به همراه داشت تا در پی این تصمیم قابل احترام و انجام وظیفه مسئولین، مردان و خصوصا زنان هنرمند در این بخش به یک ساحل آرامشی رسیده که قطعا پیامدهایی همچون ایجاد انگیزه مضاعف و شکوفایی استعدادهای خلاق قشر هنرمند خراسانی را به ارمغان خواهد داشت.

جالب تر آنکه به هنگام بازدید دکتر نوبخت از سالن های صنایع دستی و ژئوپارک در باغ گلشن طبس، هر هنرمندی با اندک بضاعت امکانات خود، ظرافت و شاهکار هنری خود را زیبا و ستودنی در غرفه های متعدد و متنوع به عرضه نمایش در آورده بود و با اشتیاق وصف ناپذیر برای حامی صادق هنرشان توضیح می دادند و در مقابل خود، آن مخاطب را چقدر مبادی آداب می دیدند که متواضعانه به توضیحاتشان گوش جان سپرده است.
اختصاص ۹۴۰ میلیارد تومان در این سفر برای توسعه استان و تخصیص بخش قابل ملاحظه ای از آن به ۳هزار شغل خوشه های صنایع دستی شهرستانهای خراسان جنوبی می توان مرهمی بر زخم عمیق هنرمندان صنایع دستی این استان برشمرد و دغدغه معیشت این هنرمندان توانمند را با اشتغالی پایدار پاسخ داد. پس از اتمام نمایشگاه که برنامه بازدید از آن حسن ختام بود، هر یک از هنرمندان کارهای دستی خود را جمع کرده و با برق چشمان امیدوار رهسپار کاشانه خود گردیدند و آنچه که نگاهها را به سمت خود معطوف ساخت در کنار بانوی هنرمندی که به زیبایی از پارچه مله جانمازی درست کرده بود، مرد پا به سن گذاشته ای با صرای بلند و باتشکر از دکتر نوبخت بانی این امر خیر و تصمیم مسرت بخش، شعر کوتاهی از شاملو را برای جمع قرائت کرد که اینگونه بود:

شما که زیبایید تا مردان
زیبایی را بستایند
و هر مرد که به راهی می شتابد
جادویی نوشخندی از شماست
و هر مرد در آزادگی خویش
به زنجیر زرین عشقی ست پای بست
عشق تان را به ما بدهید
شما که عشق تان زندگی ست

باقی بقایتان

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share