در جلسه شورا عنوان شد؛

تبدیل ۵ بنای تاریخی رشت به موزه | وعده شورا به پاکبان پاکدست عملی نشد

ساختمان تاریخی بلدیه رشت به موزه مردم شناسی، خانه میرزا کوچک به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگ به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای زیبا و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب تبدیل می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسعود حلاج پور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در جلسه شورای شهر رشت گفت: از سال ۸۰ ساکن شهر رشت هستم و این شهر را به طور کامل می شناسم.

وی افزود: ساختمان تاریخی بلدیه رشت به موزه مردم شناسی تبدیل می‌شود.

حلاج پور با بیان اینکه در زمینه ایجاد موزه، اعتبارات خوبی به سازمان داده است، اظهار کرد: بر این اساس، خانه میرزا کوچک به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگ به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای زیبا و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب تبدیل می شود.

وی افزود: نگهداری و مرمت ابنیه های قدیمی هزینه دارد که امیدواریم با هماهنگی شهرداری بتوانیم از آن حفظ و حراست کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در مورد روز جهانی صنایع دستی در ۲۰ خرداد اظهار کرد: شهرستان رشت ۹ هزار هنرمند صنایع درستی دارد که شورا و شهرداری می تواند برای رونق صنایع دستی از این ظرفیت استفاده کند.

سه بنای تاریخی رشت نیازمند مرمت هستند

اسماعیل حاجی پور در این جلسه با بیان اینکه سه بنای تاریخی در شهر رشت نیازمند حفظ و حراست هستند، اظهار کرد: به مدیر کل سابق میراث فرهنگی خسته نباشید می گویم اما در دوره قبل مدیریت میراث همواره با شورا به چالش برخوردند.

وی افزود: اما با مدیریت جدید و روی کار آمدن حلاج پور شاهد این هستیم که خودشان برای این بناها پیش قدم شدند و حتی تفاهمنامه ای با شهرداری امضا شده است.

حاجی پور گفت: باید از ظرفیت همه افراد در حفاظت بناهای تاریخی شهر استفاده کنیم و به شهردار تاکید می کنم که کنار میراث فرهنگی استان باشد.

بافت پیاده راه رشت تغییر کند

به گزارش دیارمیرزا، فاطمه شیرزاد در ادامه جلسه با اشاره به پیشنهادات مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: با پیشنهادات مطرح شده یقینا شاهد افزایش تعداد موزه های رشت خواهیم بود.

وی به سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری به رشت اشاره کرد و گفت: امیدواریم طی این سفر اعتبارات خوبی به این مهم اختصاص پیدا کند.

بهراد ذاکری عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه همراهی میراث بسیار خوب است، گفت: اما برای اجرایی شدن این اقدامات نیازمند تغییر بافت پیاده راه هستیم و کاربری مغازه‎ها به سمت و سوی کافه کتاب و کالاهای فرهنگی تبدیل شود.

در پایان با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت و حفاظت و به کار گیری ساختمانهای تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.

گفتنی است، مسعود حلاج پور که کمتر از یکماه به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شده مورد تقدیر شورای رشت قرار گرفت.

وعده شورا به پاکبان پاکدست عملی نشد

همچنین در این جلسه فرهام زاهد با اشاره به پاکبانی که بالغ بر یک میلیارد تومان پول را پیدا کرده بود و به صاحبش برگرداند، گفت: کار ایشان بسیار بزرگ بود و شورا قول داد که خانه ای در مسکن مهر به این پاکبان بدهد اما هنوز این کار انجام نشد.

Share