واکنش میراث فرهنگی به انتقادات رسولی: فقط می‌توانید در خصوص عملکرد شهرداری رشت اظهار نظر کنید

جوابگوی وظایف انجام نداده و بی‌احترامی به هنرمندان صنایع دستی و گردشگران ناراضی باشید

لازم به ذکر است که عضو شورای شهر مرجع رسیدگی به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان نیست… فقط می‌توانند در خصوص عملکرد شهرداری رشت اظهار نظر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در آخرین جلسه شورای شهر رشت رضا رسولی ضمن انتقاد شدید از عملکرد میراث فرهنگی گیلان با ارائه طرحی خواستار عدم برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات در پیاده راه فرهنگی رشت شد(اینجا را بخوانید)

حالا روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گیلان در واکنش به اظهارات این عضو شورای شهر رشت توضیحاتی ارائه کرد که متن آن بدین شرح است:

قبل از پرداختن به موضوع مطلب منتشر شده، از دغدغه مندی و احساس تعهد اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت در حوزه‌های مختلف از جمله امور جاری این اداره کل کمال تقدیر را داریم.

 اما در باب مطلب منتشر شده در خصوص عملکرد این اداره کل و سایر مباحث نظیر مرجع صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی که مطرح گردیده است، به منظور شفاف سازی و توضیح به افکار عمومی و مخاطبان محترم، لازم است توضیحات مختصری ارائه گردد.

مدیران و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلا مانند سایر کارکنان دولت و دلسوزان نظام و مردم خود را  مقید به پیروی از تاکیدات و توصیه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) می‌دانند، پس همواره کلام و بیانات ایشان در مورد خدمت به مردم را به یاد دارند و این نکته را سرلوحه کارشان قرارداده اند که “خدمتگزار مردم هستند مسولیت تنها مجالی برای خدمت است.”

بنابراین تا هر زمان که در جایگاه مشخصی قرار گرفته‌اند با تمام توان مشغول خدمت خواهند بود و هر زمان که قرار بر جابجایی باشد با آغوش باز پذیرای خدمت در نقش و مسولیت تعیین شده جدید هستند.

در حال حاضر تمام امور جاری و اداری در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان طبق روال عادی خود در حال انجام بوده و مجموعه مدیریت این نهاد با تمام توان در تلاش است تا با برنامه ریزی و  انسجام کاری،  برنامه‌ها و فعالیتهای خود را در راستای نیل به اهداف و انجام وظایف سازمانی به انجام برساند.

لازم به ذکر است که عضو شورای شهر مرجع رسیدگی به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان نیست… فقط می‌توانند در خصوص عملکرد شهرداری رشت اظهار نظر کنند. و لاغیر… که مردم شهر خود قضاوت کننده‌های منصف هستند.

با عنایت به ظرفیت پیاده راه، این اماکن باید به عنوان مسیرهای توریستی و تفریحی مورد توجه باشد و برنامه ریزی‌های فرهنگی اجتماعی به منظور تقویت جایگاه پیاده راه‌ها به انجام شود.

پیاده راه‌های رشت می‌توانند نقش مهمی در راستای انسان محور شدن شهر داشته باشند که باید از این ظرفیت در این حوزه‌ها بهره گرفت. از جاذبه­های پیاده‌راه‌ها می­توان به برگزاری نمایشگاه­های فصلی و ارائه آثار هنری، تئاتر خیابانی و … جهت شادابی و نشاط اجتماعی و پویایی و جذابیت فضایی اشاره نمود. ساماندهی پیاده‌راه‌ها یکی از عوامل مؤثر در رونق مراکز خرده فروشی سنتی و جدید و دسترسی آسان به خدمات جزئی ولی ضروری روزمره محسوب می­شود.

اگر شورای شهر رشت بخش ناچیزی از منابع شهرداری رشت را در راه ترویج برنامه‌های فرهنگی و حمایت از هنرمندان صنایع دستی اختصاص دهد به این نکته نیز باید توجه کند که بخش عظیمی از این منابع و درآمدها ناشی از همین داشته‌های فرهنگی- تاریخی است که در اختیار مدیریت محترم شهری قرار می‌گیرد و باید جوابگوی وظایف انجام نداده و منابع تخصیص داده نشده هم باشد. همچنین آن شهرداری محترم باید جوابگوی کارهای نکرده، اقدامات عجولانه و هماهنگ نشده و بی‌احترامی‌ها به قشر هنرمندان صنایع دستی و گردشگران ناراضی و خدمات نامناسب به آنها باشد.

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات که همزمان با فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر استان و نوروزگاه برگزار گردید به منظور معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، گردشگری و صنایع دستی ایرانی و بهره گیری از مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود از طریق مشارکت فعال بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها بوده است.

 به استناد تصویب نامه هیأت وزیران به شماره ۷۵۶۰۹/ت ۵۱۰۵۲ هـ مورخ ۱۱/۶/۹۴ و ابلاغیه شماره ۱۴۶۳۲/۹۵۲۱۰۰ مورخ ۵/۵/۹۵ معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استانداران محترم سراسر کشور، از جمله اختیارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدور مجوز نمایشگاه‌های صنایع دستی می‌باشد. حضور هنرمندان صنایع دستی گیلان و سایر استان‌ها نیز با هدف معرفی ظرفیتهای هنری، اقتصادی و صنایع دستی ایرانی می‌باشد. در سالی که به شعار رونق تولید مزین گردیده است، همت مضاعف مسئولین را می‌طلبد تا در زمیه اشتغالزایی و رونق تولید صنایع دستی و کالای ایرانی گام‌های مهم‌تری برداشته شود. این در حالی است که میراث فرهنگی به عنوان دستگاه متولی همواره دغدغه حمایت از صنایع دستی و هنرمندان استان را دارد.

Share