فرماندار شهرستان رودسر در مراسم اهدای لوح ثبتی اثر طبیعی کوه سماموس؛

با احیای قلعه بندبن قاسم‌آباد می‎توانیم قلعه رودخان دیگری در گیلان داشته باشیم

حسین اسماعیل پور، فرماندار شهرستان رودسر در مراسم اهدای لوح ثبتی اثر طبیعی کوه سماموس اظهار کرد: می‌توانیم قلعه رودخان دیگری در گیلان داشته باشیم بلکه در ابعاد وسیع تری که بر روی آن تاکید دارم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین اسماعیل پور، فرماندار شهرستان رودسر در مراسم اهدای لوح ثبتی اثر طبیعی کوه سماموس با قدردانی از اقدامات صورت گرفته برای ثبت ملی این کوه اظهار کرد: محیط زیست و منابع طبیعی می توانند اقدامات لازم را جهت توسعه فعالیت کوهنوردی انجام بدهند و اعتبارات لازم در این خصوص از سوی دولت اختصاص می‌یابد.

وی خطاب به حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی گفت: به دنبال اثرگذاری مکتوب هستیم و از تمام کسانی که درباره سماموس اثری دارند تقاضا شده که آثار خود را چه در قالب عکس و چه نوشته ارائه کنند تا کتاب فاخری در این زمینه به چاپ برسد.

فرماندار رودسر با تاکید بر اهمیت صنایع دستی گفت: معتقدم در زمینه هنرهای بومی اگر قیل و قال، اندیشه و خیال، مشیت و معیشت، دنیا و دین در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند اثر خلق می کنند که یکی از این اثرها صنایع دستی است.

اسماعیل پور با بیان اینکه خلق یک اثر صنایع دستی ریشه در فرهنگ و تمدن مردم آن زیست بوم دارد، اظهار کرد: چادر شب بافی قاسم آباد دیگر برای شهرستان نیست بلکه یک اعتبار جهانی است.

نماینده عالی دولت در رودسر یادآور شد: نخستین کاری که در تلاش هستیم انجام دهیم احیای قلعه بندبن قاسم آباد است و اعتبارات لازم جهت مطالعه و شناسایی آن صورت می گیرد. می‌توانیم قلعه رودخان دیگری در گیلان داشته باشیم بلکه در ابعاد وسیع تری که بر روی آن تاکید دارم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای بومی به احداث آرام راه در رودسر توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: احیای قلعه گردن و شناسایی ساختمان های میراثی در رودسر همانند آنچه که در شهر رشت رخ داده در دستور کار قرار بگیرد.

فرماندار رودسر با بیان اینکه نیازمند مشاوره فکری از سوی میراث هستیم، اظهار کرد: کار اجرایی را خودمان می‌کنیم و نیازی هم به پول نداریم. نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‎ها بنای میراثی دارند که نیازمند شناسایی آنها توسط اداره کل میراث فرهنگی هستیم.

اسماعیل پور با بیان اینکه در حوزه تجاری سازی صنایع دستی اگرچه چادر شب در راس قرار گرفته اما نباید سایر هنرها فراموش شوند، اضافه کرد: صنایع دستی های دیگری هم داریم که نیازمند توجه هستند.

عکس: ابوالفضل شکری

Share