سرپرست شهرداری بندرانزلی خبر داد؛

بازگشایی برج مناره انزلی برای بازدید عموم مردم | بازسازی چرخ دنده‌های پل تاریخی غازیان

سرپرست شهرداری بندرانزلی از آماده سازی برج ساعت (مناره) تاریخی این شهر ساحلی برای بازدید عموم در روز عید سعید فطر خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، مهدی خلیلی با اشاره به آماده سازی مناره تاریخی انزلی برای بازدید عموم، اظهار کرد: این کار با هدف معرفی جاذبه‌های تاریخی گردشگری بندرانزلی به گردشگران و همچنین در راستای کمک به معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های تاریخی به شهروندان و مسافران انجام شده است.

وی با اشاره به رنگ آمیزی و محوطه سازی این بنای تاریخی، افزود: علاوه بر رنگ آمیزی و بهسازی و بازسازی پله‌های مناره، بیمه مسئولیت مدنی نیز برای بازدید کنندگان از این برج تهیه شده و باید بگویم هدف نهایی از این گونه کارها در شهر گردشگر پذیر بندرانزلی، افزایش ماندگاری مسافران در این شهر است.

خلیلی به آغاز بازدید از این برج تاریخی در روز دوشنبه هفته جاری اشاره کرد و ادامه داد: توصیه شده که در بازدید از این بنای تاریخی به دلیل مارپیچ و باریک بودن پلکان آن افراد ۱۳ تا ۶۰ سال و کسانی که ناراحتی‌های تنفسی و قلبی ندارند در قالب گروه‌های ۵ نفره و به مدت ۱۰ دقیقه از این برج بازدید کنند.

سرپرست شهرداری بندرانزلی همچنین با اشاره به بازسازی چرخ دنده‌های پل تاریخی غازیان، اظهار کرد: با هماهنگی‌های ایجاد شده بین اداره کل بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی انزلی، بازسازی و تمیز کردن چرخ دنده‌های پل متحرک غازیان نیز در دستور کار قرار گرفت تا با بررسی‌هایی که صورت خواهد پذیرفت بتوانیم با بلند کردن مجدد این پل، شهروندان انزلی را به آرزوی دیرینه شأن برسانیم.

خلیلی ادامه داد: در صورتی که این طرح با شکست مواجه شده و نتوانیم پل غازیان را متحرک کنیم پروژه سنگفرش کردن این پل، ایجاد فضای مناسب گردشگری برای مسافران و گردشگران ورودی به این شهر با نظارت و هماهنگی میراث فرهنگی و بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی گفت: در راستای احیای مجدد پل تاریخی غازیان، لوله‌های انتقال آب شرب مستقر در این پل توسط آب و فاضلاب جمع آوری و در خصوص جمع آوری تأسیسات مخابراتی بر روی این پل نیز، با اداره مخابرات شهرستان هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

لازم به ذکر است؛ برج ساعت یا مناره بندرانزلی در سال ۱۱۹۴ با هدف دیده بانی از دریا و همچنین به عنوان فانوس دریایی ساخته شده تا دریانوردان شب هنگام ساحل را با مشاهده روشنایی در بالای منار، شناسایی و شناور خود را به داخل کانال برسانند و بر همین اساس چراغی برفراز آن روشن و نگهبانی در آنجا می‌ایستاند. در سال ۱۳۰۷ این برج پس از مرمت در اختیار شهرداری بندرانزلی قرار گرفت.

پل تاریخی غازیان نیز از جمله پل‌های پیشرفته و متحرک جهان بوده و جز پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است که در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسیده بود.

علاقه مندان به بازدید از مناره انزلی می بایست؛ نام نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماسو شهر محل سکونت خود را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۵۱۵۵۱ ارسال نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۱۹۸۱۸۶۸۸ و ۰۱۳۴۴۵۵۵۲۰۰ اداره فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تماس حاصل نمایند.

بازدید مناره انزلی در روز عید سعید فطر بصورت محدود و بر اساس ثبت نام صورت می پذیرد.

Share